Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»

Polska branża w trosce o środowisko

Travelife jest systemem zrównoważonego zarządzania firmą w branży turystycznej, tak aby była ona przyjazna środowisku. Istnieje bowiem dość silna korelacja między jakością świadczonych usług, a stosowaniem się do zasad korporacyjnej odpowiedzialności społecznej (CSR).


O  znaczeniu systemu i wpływie stosowania jego zasad na jakość produktu turystycznego opowiadał w czasie seminarium zorganizowanym przez Polską Izbę Turystyki Chris Thompson, wykładowca i jeden z założycieli Travelife. – Nasz system powstał prawie siedem lat temu. Przez cały ten czas pokazujemy touroperatorom, hotelarzom i innym członkom rynku turystycznego, jak w praktyce stosować zasady zrównoważonego rozwoju – mówi Chris Thomson. I dodaje: – Mieszkańcy Europy Zachodniej są świadomi konieczności dbania o środowisko. Jako konsumenci zwracają szczególną uwagę na to, czy firmy, które oferują im swoje produkty i usługi, wdrażają zasady odpowiedzialności społecznej.

Na dowód przytacza wyniki badań przeprowadzone dla grupy Thomas Cook, z których wynika, że ponad 90 proc. hoteli, wysoko ocenionych przez klientów koncernu, posiadało właśnie certyfikaty CSR.

Stosowanie dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju w działalności biura podróży oznacza m.in. kontrolę zużycia energii, papieru czy segregację odpadów. Równie ważne jest nauczenie się oceniania kontrahentów biznesowych właśnie pod tym kątem. Taką zasadę przyjęło np. TUI, które zamierza zweryfikować, czy jego partnerzy biznesowi stosują się do zasad CSR. Natomiast od 2015 r. w ofercie touroperatora mają się pojawić jedynie takie obiekty, których przedstawiciele w praktyczny sposób dbają o środowisko i swoją destynację. Zwolennicy systemu Travelife i jemu podobnych są bowiem świadomi faktu, że ochrona środowiska i zrównoważony rozwój destynacji to elementy niezbędne do wzmocnienia przemysłu turystycznego w długoletniej perspektywie.

W poświęconym tematyce CSR szkoleniu zorganizowanym przez PIT wzięło udział kilkunastu polskich touroperatorów, zajmujących się zarówno turystyką wyjazdową, jak i przyjazdową. O ile Polacy nie przywiązują być może tak dużej uwagi do kwestii stosowania się do zasad zrównoważonego rozwoju, o tyle klienci zagraniczni mają już pełną świadomość znaczenia tej filozofii. – Nasi goście byli niemile zaskoczeni, kiedy podczas wypadu offroad przewieźliśmy ich przez górską rzekę – przyznaje Leszek Ostaszewski z Travel Projekt. Właśnie dlatego tak ważne jest dla rodzimych biur specjalizujących się w organizacji przyjazdówki, by pozyskać wiedzę z tego zakresu. – W turystyce przyjazdowej z rynków Europy Zachodniej świadome stosowanie zasad Travelife może być dużym atutem i dawać przewagę nad konkurencją. Szkolenie pozwoliło mi lepiej zrozumieć oczekiwania naszych kontrahentów i przysyłanych przez nich gości. Pokazało też jak możemy aktywnie wpływać na dalszy rozwój obiektów i destynacji, z którymi współpracujemy – twierdzi Ostaszewski. Wśród pomysłów na przyszłość wymienia m.in. zamieszczanie w katalogach imprez sygnowanych symbolem zrównoważonego zarządzania. Atrakcją wpisującą się w ten trend mogłoby być choćby sadzenie drzewek w uzgodnieniu z zarządcą terenów zielonych.

Z kolei Tomasz Piotrkiewicz z Gro-Tour podkreśla, że w czasie szkolenia miał okazję zapoznać się z nowatorskimi technikami stosowanymi od lat na Zachodzie. W swoim biurze zamierza wdrożyć zasady Travelife, przenosząc je równocześnie na relacje z klientami.

Przedsiębiorcy zainteresowani pozyskaniem certyfikatu Travelife mogą po zapoznaniu się z materiałami szkoleniowymi przystąpić do egzaminu online. Pozytywny wynik oznacza otrzymanie certyfikatu personalnego w zakresie Zrównoważonego Systemu Zarządzania Travelife. Szkolenie dostępne jest także w języku polskim na stronie www.travelife.info/pl. EG



Dossier

Travelife powstało w 2007 r. Celem inicjatywy jest promowanie dobrych  praktyk w zakresie CSR w branży turystycznej, obejmujących kryteria społeczne, ochronę środowiska i dziedzictwa kulturowego w promowanie odpowiedzialnej turystyki w destynacjach oraz rozpowszechnianie odpowiedzialnych zachowań wśród turystów. Travelife uwzględnia światowe i europejskie standardy zrównoważonego rozwoju, takie jak: UE Ecolabel, Globalne Kryteria Zrównoważonego Rozwoju Turystyki (GSTC), ISO 26001– Wytyczne Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Global Reporting Initiative (GRI) i EMAS III – Unijny System Zarządzania Środowiskowego.

Travelife współpracuje już z 15 europejskimi stowarzyszeniami touroperatorów i biur podróży, w tym także z Polską Izbą Turystyki.

 

2014-02-03 15:59:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter