Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


KONFERENCJA
Nowe wyzwania i potrzeby turysty na wsi
 

W centrum konferencyjnym poznańskiego  Hotelu Novotel odbyła się druga edycja konferencji „Turysta 2021 – trendy w turystyce wiejskiej”.

 

Wydarzenie zgromadziło blisko 150 osób reprezentujących samorządy, lokalne i regionalne organizacje turystyczne, przedstawicieli turystyki wiejskiej, agroturystyki i biur turystycznych. Konferencja była częścią realizowanego przez Wielkopolską Organizację Turystyczną projektu „Współpraca i dobre praktyki szansą na rozwój obszarów wiejskich” Jego partnerami poza głównym organizatorem Wielkopolską Organizacją Turystyczną byli: Dolnośląska Organizacja Turystyczna, Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna oraz Lokalna Grupa Działania „Gościnna Wielkopolska”.

W czasie konferencji starano się odpowiedzieć na pytania dotyczące oczekiwań współczesnego turysty i szczególnej roli segmentacji, co analizowała w swoim wystąpieniu prof.Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Podkreślono też jak ważne jest pobudzenie ruchu turystycznego po sezonie. Doskonałym przykładem była prezentacja Pauliny Fedko, właścicielki jednego z najlepszych gospodarstw agroturystycznych w Wielkopolsce – „Chaty Miłkowskiej”, która buduje swoje plany głównie na bazie potrzeb rodzin z dziećmi, dzięki czemu w jej gospodarstwie nie ma mowy o sezonowości.

Ważnym punktem konferencji było wystąpienie podróżników i autorów bloga RobiMyPodróże - Małgorzaty i Kamila Kowalewiczów , skierowanego do osób niepełnosprawnych, którzy pokazali dobre przykłady z Singapuru, w którym nie istnieją bariery uniemożliwiające zwiedzanie. Nie ma też biletów dla osób niepełnosprawnych, bo są oni traktowani na równi z innymi turystami. Nie można tego powiedzieć o polskich miastach, zwłaszcza o rodzinnym mieście podróżników Olsztynie podkreślali blogerzy. Najlepiej w ich ocenie wypada Warszawa.

Hubert Gonera z firmy Landbrand pokazał co decyduje o sukcesie marki  i jak wykreować markę miejsca. - O sukcesie turystycznej marki miejsca decyduje zrozumienie jej dwoistej specyfiki i roli jaką ma spełniać na rynku turystycznym. Marka należy do dwóch rodzajów bytów. Z jednej strony jest abstrakcyjna, a z drugiej strony musi łączyć się z bardzo konkretnymi i poszukiwanymi przez odbiorców ofertami - podkreślał w czasie swego wystąpienia.

Wśród prelegentów nie zabrakło przedstawicieli samorządów, dla których turystyka to nie tylko pasja, ale też sposób na rozwój i promocję regionu. Michał Pawłowski - starosta powiatu chodzieskiego (północna Wielkopolska) i Mariusz Witczak zaprezentowali nową aplikację obejmującą w sposób kompleksowy wszystkie atrakcje i potrzeby turysty odwiedzającego powiat. Przedstawicielka social mediów – Aleksandra Klonowska-Szałek, pomysłodawczyni portalu Slowhop przekazała cenne wskazówki dotyczące tworzenia treści w portalach, podkreślając jak ważna jest szczerość i uczciwość w komunikacji, unikalna treść, budowanie opowieści, zdjęcia przedstawiające ludzi, didaskalia i podkreślenie wyjątkowości miejsca, bo agroturystyka „ z duszą” jest najczęściej poszukiwana przez klientów preferujących podróże w stylu slow.

Dużą szansą dla przedstawicieli turystyki wiejskiej i agroturystyki jest przystosowanie terenów wiejskich dla turystyki kamperowej, cieszącej się dużą popularnością w czasach pandemii. Sebastian Klauz (PolskiCaravaning.pl) przedstawił korzyści płynące z dostosowania obiektów agroturystycznych do potrzeb turystyki caravaningowej. Nie wszyscy gestorzy bazy w „innych obiektach” są przekonani co do tego rodzaju sposobu zarabiania. Prezes Federacji Turystyki Wiejskiej Wiesław Czerniec podkreśla, że potencjał jest ogromny, ale ważne jest wpierw opracowanie przyjaznych form opodatkowania, by gospodarstwa mogły przyjmować kampery, dlatego Federacja GG proponuje uregulowanie form opodatkowania dla tego rodzaju działalności.

Szefowa kuchni, jurorka na międzynarodowych konkursach kulinarnych - Joanna Ochniak podkreśliła unikatowość bardzo modnej ostatnio turystyki kulinarnej, która może być nie tylko dochodowym biznesem, ale też – co ważne – łączy 21 różnych branż. Turyści kulinarni są skoncentrowani na poszukiwaniu nowych, często drogich miejsc, są w stanie wydać ogromne pieniądze by przeżyć proces tworzenia dań przez światowej klasy kucharzy, są skoncentrowani na wymianie doświadczeń i często dzielą swoimi przeżyciami w social mediach. 
Piotr Kasperczak reprezentujący TravelMarketing.pl wyartykułował błędy które robimy tworząc strony www i podkreślił, jak ważny jest tytuł strony i jego długość. „Tytuł strony, który nie odpowiada na intencję użytkownika nie jest klikany”. Gościem specjalnym konferencji był znany dziennikarz, autor programów podróżniczych oraz  autor 8 książek Kuba Porada.

Na zakończenie dyrektor Biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej Artur Krzysztofiak zaprosił na scenę  Mikołaja Reja znanego kucharza i  autora programów kulinarnych, by podkreślić jak ważne znaczenie mają podróże kulinarne.

Konferencja spełniła swoje zadanie. Ważne , ze jest wydarzeniem cyklicznym, które podejmuje istotne tematy i w wielu przypadkach podaje ich rozwiązanie. - Działalność w branży turystycznej wymaga sprawnego poruszania się w sferze szeroko rozumianej organizacji, promocji i stosunków międzyludzkich. Celem naszej konferencji nie było przekazanie pełnej wiedzy na temat wszystkich poruszonych zagadnień. Wierzę natomiast, że nasi prelegenci zainspirowali wiele osób do nowych rozwiązań oraz czerpania z najlepszych praktyk a przede wszystkim dali naszym gościom motywacyjnego kopniaka do dalszej pracy, której efektem będzie rozwój turystyki w całym regionie – podsumowuje Artur Krysztofiak, dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.

Barbara Tekieli

Oglądaj galerię TU

 

 

 

2021-12-03 14:53:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»PRZEMKO NIEWIADOMSKI
, Agent Roku 2021, dyrektor biura Bon Voyage w Poznaniu. » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter