Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Raport WT

»

RAPORT - Turystyka młodzieżowa

W Polsce istnieje wiele biur zajmujących się turystyką młodzieżową, brakuje jednak kilku znaczących liderów o zasięgu ogólnopolskim. Co więcej, sam rynek jest dość rozdrobniony. Przedstawiamy listę największych organizatorów wyjazdów dla dzieci i młodzieży

Almatur, BUT i Atas na czele (MAK)

Największy wpływ na ten stan rzeczy ma na pewno fakt, że nie jest to łatwy biznes. Zależy to, po pierwsze, od jego ścisłej zależności od szkolnego kalendarza. Co oczywiste, gorący okres obejmuje w tym segmencie dwa i pół miesiąca (ferie i wakacje), pozostała cześć roku daje szansę jedynie na organizację zielonych szkoół. Dlatego często biura turystyki młodzieżowej rozszerzają swoje propozycje o wczasy czy wyjazdy pielgrzymkowe lub autokarowe.

Po drugie, taka działalność wiąże się z dużą odpowiedzialnością, którą nie każdy chce na siebie brać. Organizatorzy za każde dziecko do 18. roku życia odpowiadają prawnie.

Spośród biur o zasięgu ogólnopolskim i licznych lokalnych reprezentantów wyłoniliśmy tych, którzy mają znaczącą pozycję na rynku. Ranking stworzony został z uwzględnieniem ofert firm, ilości wysłanych klientów oraz obrotów osiągniętych w roku 2009. Układając listę najlepszych pod uwagę braliśmy obroty uzyskiwane ze sprzedaży oferty młodzieżowej.


Niż demograficzny przyniesie deszcz zmian (Magdalena Kowalska)

Będzie mniej młodzieży, ale więcej pracy. Tak w skrócie można podsumować zmiany, które młodzieżowym biurom podróży przyniesie nadchodzący niż demograficzny. Mali klienci, choć mniej liczni, staną się bardziej wymagający.


W 2004 r. w naszym kraju było aż o 500 tys. obywateli mniej niż w 2008 r. Szacuje się, że jeśli negatywne tendencje się utrzymają, to za 25 lat zamiast prawie 40 będzie nas 36 mln. Do początku lat 80. wskaźnik urodzeń w naszym kraju kształtował się na poziomie 700 tys. rocznie, aby po 2000 r. zmaleć do ok. 350. Na przestrzeni 20 lat liczba urodzeń zmniejszyła się o połowę. To o połowę mniej potencjalnych odbiorców oferty turystycznej. Jak wynika z prognoz, młodzieży nadal będzie ubywać. Jak z problemem poradzą sobie organizatorzy wyjazdów?

Wskaźniki lecą w dół
Zajmuję się tym biznesem już kilkanaście lat i naprawdę ciężko jest mi przewidzieć, jaki będzie następny rok, a co dopiero mówić o tak odległej przyszłości – komentuje Adam Drąg, współwłaściciel biura OK Tours. – W zeszłym roku wszyscy ogłaszali kryzys, my byliśmy na plusie. Kursy euro za to rzeczywiście dały nam w kość. Ale jak patrzę wstecz na to, jak nam szło w biznesie, to ciężko byłoby mi na podstawie doświadczeń mojej firmy zaobserwować wpływ niżu czy wyżu demograficznego. Nie sądzę też, aby w przyszłości wskaźniki demograficzne były dla naszej działalności kluczowe – podsumowuje. Jak przekonują badacze, właściciele biur organizujących wyjazdy dla dzieci i młodzieży jeszcze mogą spać spokojnie. Dopiero za kilkanaście lat zaczną mieć realne powody do obaw. – W najbliższym czasie nie zaobserwujemy dużych zmian. Drastyczny spadek w grupie osób między 16. a 18. rokiem życia nastąpi dopiero gdzieś ok. 2020 r. – podsumowuje, zaglądając do prognoz, Władysław Wiesław Łagodziński, socjolog statystyk i rzecznik prezesa GUS. – Najstarsza grupa, tzw. edukacyjna, czyli osoby mieszczące się w przedziale od 19 do 24 lat, będzie najmniej liczna ok. 2025 r. Największe spadki zaobserwujemy wśród 13-, 15-latków w 2015 r. Wtedy dzieci w tym wieku będzie aż o połowę mniej niż w 2007 r. To już spore różnice. Gdybyśmy chcieli uśrednić wyniki dla wszystkich grup edukacyjnych, to zapaść demograficzna będzie się ciągnąć właściwie od 2015 do 2025 r. – zapowiada.

Mocna oferta kluczem do sukcesu
Jak prognozują eksperci, niż demograficzny na pewno będzie miał wpływ na ofertę masową. Nikt już nie będzie rezerwował wyjazdów dla młodzieży z wyprzedzeniem i szukał jak najlepszej propozycji. Teraz piłeczka znajdzie się po stronie klienta, to on będzie przebierał w ofertach jak w ulęgałkach. Rolą organizatorów wyjazdów będzie sprostanie rosnącym oczekiwaniom grupy coraz bardziej świadomych konsumentów, jaką stanie się młodzież. – Młodzi ludzie będą coraz lepiej wyedukowani i sprawni fizycznie – mówi Władysław Wiesław Łagodziński. – Turystyka młodzieży zacznie trochę przypominać programowanie na sukces, wakacje coraz mniej będą oznaczały wypoczynek, a coraz bardziej przygotowanie do dorosłego życia. Chodzi mi o to, że rodzice będą chcieli dla swoich dzieci takich form spędzania wolnego czasu, które popychają je do przodu, ożywiają – dodaje. Dużą szansę na rozwój na pewno będą mieć wyjazdy tematyczne, starsza młodzież zdaniem Łagodzińskiego chętniej będzie korzystała z wyjazdów kombinowanych, pozornie tylko spontanicznych. – Proszę sobie wyobrazić powiedzmy grupę dwudziestolatków, którzy ruszają w nieznane wypożyczonym samochodem, po drodze dowiadują się od dedykowanej im organizatorki, jakie atrakcje czekają ich na miejscu.
Tak będą wyglądały wakacje przyszłości – opowiada.

Tendencję do podnoszenia jakości usług potwierdza wieloletni organizator wyjazdów dla młodzieży Adam Drąg. – Z tą diagnozą zgadzam się w stu procentach – komentuje. – Z roku na rok staramy się, żeby standard hoteli i wszystkich świadczeń był coraz wyższy i żeby wyjazdy były coraz ciekawsze, a ich program urozmaicony. Tego wymagają klienci. Ale też zdaję sobie sprawę, że jest ogromna rzesza ludzi, których na taki wyjazd dla swojego dziecka zwyczajnie nie stać. Mówię tu choćby o pracownikach sfery budżetowej, do których prawie wcale nie docieramy. Tych osób nie stać na dobrze przygotowany wyjazd o porządnym standardzie, ich dzieci wypoczywają albo u babci pod gruszą, albo na obozie pod namiotem. Mam nadzieję, że z czasem również te osoby będą mogły sobie i swoim dzieciom zafundować porządne wakacje – podsumowuje.

Plusy dodatnie i plusy ujemne
Marzenie pana Adama to jeden z możliwych scenariuszy rozwoju rynku, tłumaczą ekonomiści. – Można założyć, że w takiej sytuacji pojawi się kilka tendencji – komentuje ostrożnie Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych. – Pierwsza rzecz to na pewno to, że biura będą miały mniej potencjalnych klientów, ale ci klienci najprawdopodobniej będą lepiej sytuowani niż osoby korzystające z oferty biur młodzieżowych w tej chwili. Generalnie jesteśmy społeczeństwem bogacącym się, więc osób, które będą mogły sobie pozwolić na profesjonalnie zorganizowany wyjazd, przybędzie. Trzeba sobie tylko zadać pytanie, jak te dwie wartości, tzn. spadek liczby osób w wieku szkolnym i wzrost zasobności portfeli Polaków, będą ze sobą korelować. Obawiam się, że tak szczegółowych badań nie mamy – ubolewa.

Zdaniem Władysława Łagodzińskiego niż wymusi też na biurach podróży zmiany w sieci sprzedaży. – Eksperci zapowiadają globalizację młodzieżowej oferty turystycznej. Większe szanse na rynku będą miały firmy, które połączą swoje sieci sprzedaży, będą działać pod jedną marką i wykorzystywać zaawansowane, nowoczesne metody akwizycyjne – mówi Łagodziński. Zuber szansy dla firm zajmujących się wyjazdami dla młodzieży szukałby też na rynkach zagranicznych. – Nikt nie zabrania też nam otworzyć się na rynki zachodnie. Jeśli nawet młodzieży w Polsce będzie mniej, możemy sięgnąć po klientów z państw sąsiednich – tłumaczy. – Nasz kraj jest turystycznie słabo wypromowany i w tej kwestii jest jeszcze dużo do zrobienia i to też może być szansa dla organizatorów wyjazdów dla młodzieży. Eksperci nie wykluczają jednak, że tych, którzy nie zareagują dość szybko na nadchodzące zmiany demograficzne, spotka czarny scenariusz. – Część biur będzie musiała wycofać się z rynku lub zastanowić, czy nie rozszerzyć swoich działań na jakąś inną grupę klientów. To oczywiście ciężko w tej chwili oszacować, ilu przedsiębiorstw ten problem będzie dotyczyć, ale i taką możliwość całkiem poważnie trzeba będzie brać pod uwagę – podsumowuje Zuber.


Ranking biur podróży sprzedających wyjazdy dla dzieci i młodzieży
Najlepsi nie boją się ocen!

ALMATUR

Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży i Turystyki Almatur S.A.
Właściciel lub struktura własności: Mirosław Sikorski
Zarząd: Mirosław Sikorski – Prezes, Wiesław Krawczyński – V-ce Prezes: Sławek Czarnecki – V-ce Prezes
Adres: ul. Kopernika 15, 00-359 Warszawa
Strona WWW: www.almatur.pl
Rok powstania: 1956
Kapitał zakładowy: 1 mln zł
Przynależność do samorządu zawodowego:
Liczba oddziałów własnych: 20
Podstawowe produkty w ofercie:
Obozy i Kolonie specjalistyczne: taniec, salsa, hip-hop. Akademia tańca wdzięku i urody, video Dance, aerobik, gitarowy, cheerleading, fotograficzny, dziennikarski, angielski, niemiecki, hiszpański, plastyczny, piłka nożna, siatkówka, koszykówka, piłka ręczna, tenis, fitness, jazda konna, pływanie, militarne, survivalowe, windserfingowe, żeglarstwo, paintball, ASG, sztuki walki, copoeira, kurs nurkowania, wędkarstwo, fashion style, aktorskie, artystyczne, rycerskie, rowerowe, narty wodne, ekologiczne, kartingowo-motoryzacyjne, modeling, sztrzeleckie, odchudzająco – kondycyjne, traperskie, detektywistyczne, strażackie, komputerowe; kursy językowe w kraju i zagranicą 20 miejscowości w Polsce oraz Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Malta, Włochy, Niemcy, Austria, Rosja
Odbiorcy: Dzieci: 20%, Młodzież: 75%, Studenci: 5%
Katalog: Zima 2009/2010, Zima Ferie 2010 – obozy młodzieżowe, Sylwester 2009/2010, Lato przebojowe Wakacje 2010 – obozy młodzieżowe. Podróże Bliskie i Dalekie 2010 – wypoczynek i zwiedzanie
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 60%, Świat: 40%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 60%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 70 000
Nowości w ofercie 2010: Kolonie i obozy: Kolonie w świecie dinozaurów, Obóz dziennikarsko-literacki, zostań królem popu, Fashion Style, Obóz modelarski, RPG i gry strategiczne, narty wodne, obozy detektywistyczne, traperskie, strażackie
Obroty w 2009: 95 000 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 60%

BUT


Pełna nazwa firmy: Biuro Usług Turystyczne BUT
Właściciel lub struktura własności: Krzysztof Maziński
Zarząd: Krzysztof Maziński
Adres: ul. Corazziego 4, 00-087 Warszawa
Strona WWW: www.but.waw.pl www.KochamWakacje.pl
Rok powstania: 1996
Kapitał zakładowy:
Przynależność do samorządu zawodowego: WIT, PITM
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: Kolonie, obozy, zimowiska, wycieczki szkolne, zielone szkoły, wyjazdy studenckie
Odbiorcy: Dzieci: 30%, Młodzież: 68%, Studenci: 2%
Katalog: 3 razy w roku
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 35%, Świat: 65%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 100%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 10 500
Nowości w ofercie 2010: wyjazdy pomaturalne, kolonie fabularne dla dzieci, obozy skatowe, taternickie, Dj’owe, z jogą, obozy samolotowe
Obroty w 2009: 13 265 581,50 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 100%

ATAS

Pełna nazwa firmy: ATAS Sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: Andrzej Sławiński
Zarząd: Andrzej Sławiński
Adres: ul. Luksusowa 19, 05-410 Józefów
Strona WWW: www.atas.pl
Rok powstania: 1989
Kapitał zakładowy: 100 000 zł
Przynależność do samorządu zawodowego: WIT
Liczba oddziałów własnych:

Podstawowe produkty w ofercie: wyjazdy językowe, kolonie obozy młodzieżowe. Warsztaty językowe i wycieczki szkolne.
Odbiorcy: Dzieci: 5%, Młodzież: 85%, Studenci: 5%
Katalog: „Wakacje 2010”, „Katalog Kursów Językowych za granicą 2010”, „Katalog Warsztatów językowych i Wycieczek Szkolnych”
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 5%, Świat: 95%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 5%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 8 200
Nowości w ofercie 2010: Obóz Turystyczny z warsztatami tanecznymi w Paryżu; Obóz Turystyczny z warsztatami tanecznymi w Londynie; Obóz wypoczynkowy w Rimini; Obóz wypoczynkowy w Anavissos k. Aten
Obroty w 2009: 13 649 681 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 5% + 85% wyjazdy edukacyjne

OK TOURS


Pełna nazwa firmy: OK TOURS S.C.
Właściciel lub struktura własności: Barbara Oleśków 50%, Adam Drąg 50%
Zarząd: nie dotyczy
Adres: ul. Podmurna 40, 87-100 Toruń
Strona WWW: www.ok-tours.pl
Rok powstania: 1999
Kapitał zakładowy: cały majątek firmy i prywatny właścicieli
Przynależność do samorządu zawodowego: PITM
Liczba oddziałów własnych: 1 biuro w Toruniu
Podstawowe produkty w ofercie: obozy i kolonie (w Polsce 13 różnych profili, zagranica: rekreacja i wypoczynek)
Odbiorcy: Dzieci: 10%, Młodzież: 80%, Studenci: 10%
Katalog: 28 stron,kolorowy, nakład 70 tyś
Nagrody: Międzynarodowe Targi Gdańskie – Grand Prix Mercurius Gedanesis w 2002 i 2003r.
Strruktura kierunkowa Kraj: 25%, Świat: 75%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 98%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 9 000
Nowości w ofercie 2010: hip hop young akademia, hip hop kids akademia, mały sportowiec
Zagranica: Majorka samolotem
Obroty w 2009: 12 000 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 98%

KOMPAS

Pełna nazwa firmy: Biuro Turystyki Aktywnej KOMPAS Sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: Maciej Sokołowski
Zarząd:
Adres: Asesora 72, 80-119 Gdańsk
Strona WWW: www.kompas.pl
Rok powstania: 1998
Kapitał zakładowy: 62 000 zł
Przynależność do samorządu zawodowego:
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: Obozy w Polsce dla Dzieci i Młodzieży, wycieczki szkolne, imprezy integracyjne
Odbiorcy: Dzieci: 50%, Młodzież: 50%, Studenci: 0%
Katalog:
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 100%, Świat: 0%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 100%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 19 872
Nowości w ofercie 2010: Obozy nad Morzem, nowe tematyki Interkamp, Obozów Żeglarski i Klub Urwisa
Obroty w 2009: 10 012 000 zł.
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 100%

SZARPIE TRAVEL

Pełna nazwa firmy: Biuro podróży „Szarpie Travel” S.C.
Właściciel lub struktura własności: dwóch właścicieli udziałowców po 50%
Zarząd: Wojciech Śmieszek, Agnieszka Kindel – współwłaściciele
Adres: ul. Mickiewicza 17/2, 10-508 Olsztyn
Strona WWW: www.kolonieiobozy.pl, www.szarpie.pl
Rok powstania: 1996
Kapitał zakładowy:
Przynależność do samorządu zawodowego: PIT
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: kolonie i obozy oraz zielone szkoły – dla dzieci i młodzieży
Odbiorcy: Dzieci: 60%, Młodzież: 40%, Studenci: 0%
Katalog: Lato 2010 – kolonie i obozy
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 80%, Świat: 20%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 90%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 14 000
Nowości w ofercie 2010: kolonie lotnicze w Turcji, obozy zdrowotne w Połczynie Zdroju
Obroty w 2009: 10 000 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 94%

PRIMA TOUR


Pełna nazwa firmy: Biuro Podróży Prima Tour S.C.
Właściciel lub struktura własności: współwłaściciel: Bożena Szymczyk, Justyna Banika-Jabłońska
Zarząd:
Adres: ul. Staszica 1/205, 25-000 Kielce
Strona WWW: www.primatour.pl
Rok powstania: 2006
Kapitał zakładowy: –
Przynależność do samorządu zawodowego:
Liczba oddziałów własnych:
Podstawowe produkty w ofercie: kolonie, obozy i wycieczki, białe/zielone szkoły, wczasy, obozy taneczne
Odbiorcy: Dzieci: 40%, Młodzież: 60%, Studenci: 10%
Katalog: na sezon letni 2010 i wycieczki w Górach Świętokrzyskich
Nagrody: pisemne podziękowania zakładów pracy
Struktura kierunkowa: Kraj: 40%, Świat: 60%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 80%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 5 500
Nowości w ofercie 2010: obóz/wczasy z Jogą
Obroty w 2009: ok. 8 800 000 zł.
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 80%

HARCTOUR

Pełna nazwa firmy: HARCTOUR Sp. z o.o.
Właściciel lub struktura własności: Zbigniew Milczarek
Zarząd: Zbigniew Milczarek – Prezes Zarządu
Damian Gienerowicz – Członek Zarządu
Adres: ul. Piotrkowska 99, 90-425 Łódź
Strona WWW: www.harctour.pl
Rok powstania: 1992
Kapitał zakładowy: 94 000 zł
Przynależność do samorządu zawodowego: PIT
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: kolonie i obozy młodzierzowe w kraju i za granicą, wycieczki szkolne, zielone szkoły, obozy narciarsko-snowboardowe
Odbiorcy: Dzieci: 40% Młodzież: 50% Studenci: 5%
Katalog: na sezon letni i zimowy
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 75%, Świat: 25%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 85%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 5 450
Nowości w ofercie 2010: Turcja, Grecja, Malta w kraju: Rzeczka – Góry Sowie
Obroty w 2009: 6 100 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 85%

ARION

Pełna nazwa firmy: Agencja Turystyczna ARION D.K. Radwan Spółka Jawna
Właściciel lub struktura własności: Dorota i Krzysztof Radwan
Zarząd: j.w.
Adres: ul. Karmelicka 32, 31-128 Kraków
Strona WWW: www.arion.pl
Rok powstania: 1992
Kapitał zakładowy:
Przynależność do samorządu zawodowego: KIT, MOT, PIT
Liczba oddziałów własnych:
Podstawowe produkty w ofercie: obozy rekreacyjne, obozy objazdowe
Odbiorcy: Dzieci: 30%, Młodzież: 60%, Studenci: 10%
Katalog: Lato 2010
Nagrody: Wyróżnienie Odys, Dyplom Marszałka Województwa Małopolskiego
Struktura kierunkowa: Kraj: 25%, Świat: 75%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 60%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 10 900
Nowości w ofercie 2010: obozy objazdowe Austria – Włochy – Niemcy
Obroty w 2009: 8 025 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 55%

KOLIBER

Pełna nazwa firmy: Centrum Podróży KOLIBER – Tomasz Jurkowski
Właściciel lub struktura własności:
Zarząd: Tomasz Jurkowski
Adres: ul. Chopina 7/26, 20-026 Lublin
Strona WWW: www.e-koliber.pl
Rok powstania: 2007 (od 2007 pod nazwą Koliber)
Kapitał zakładowy:
Przynależność do samorządu zawodowego: RIT, LROT
Liczba oddziałów własnych:
Podstawowe produkty w ofercie: wypoczynek dla dzieci i młodzieży, wycieczki szkolne, kolonie i obozy, zielone szkoły. Wycieczki i wczasy dla grup zorganizowanych, zarówno autokar jak i samolot.
Odbiorcy: Dzieci: 15%, Młodzież: 60%, Studenci: 0% Dorośli: 20%
Katalog: tak
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 15 %, Świat: 85 %
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 75%
Liczba wysłanych klientów w 2009: ok. 3300
Nowości w ofercie 2010: wyjazdy młodzieżowe: Wyjazd Niemcy Włochy Francja „Bawaria + San Remo” oraz flagowa oferta Hiszpania + Paryż, Rzym +Gracja
Obroty w 2009: ok. 4 400 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 75%

STEJA TRAVEL

Pełna nazwa firmy: Steja Travel
Właściciel lub struktura własności: Łukasz Kucierski
Zarząd: Łukasz Kucierski
Adres: ul. Wielkopolska 77, 44-335 Jastrzębie Zdrój
Strona WWW: www.steja.pl, www.wakacyjnydom.pl, www.podbarania.pl, www.travelandia.pl
Rok powstania: 1990 w 2003 przejęcie przez Łukasza Kucierskiego
Kapitał zakładowy:

Przynależność do samorządu zawodowego: PITM
Liczba oddziałów własnych: 2
Podstawowe produkty w ofercie: kolonie, obozy młodzieżowe, wycieczki, wczasy
Odbiorcy: Dzieci: 30%, Młodzież: 60%, Studenci: 10%
Katalog: 1
Nagrody: 555 nagród w konkursie „Foto 555” na 20 lecie istnienia marki
Struktura kierunkowa: Kraj: 35%, Świat: 65%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 70%
Liczba wysłanych klientów w 2009: 2 400
Nowości w ofercie 2010: obozy młodzieżowe Majorka, Egipt
Obroty w 2009: 3 746 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 80%

POSZUKIWACZE PRZYGÓD

Pełna nazwa firmy: Klub Poszukiwaczy Przygód Maciej Pająk
Właściciel lub struktura własności: Maciej Pająk
Zarząd: Maciej Pająk, Daniel Kochanowski
Adres: ul. Dębowa 6, 80-204 Gdańsk
Strona WWW: www.poszukiwaczeprzygów.pl
Rok powstania: 2002
Kapitał zakładowy: działalność gospodarcza
Przynależność do samorządu zawodowego: PITM
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: obozy tematyczne
Odbiorcy: Dzieci: 40%, Młodzież: 60%
Katalog: obozy 2010, 72 strony, nakład 6 tyś
Nagrody: Mercurius Gedanensis 2008 – najlepszy produkt turystyczny dla cyklu obozów artystycznych Przystań Wyobraźni, Mercurius Gedanensis 2009 – wyróżnienie za Katalog Obozy 2009
Struktura kierunkowa: Kraj: 100%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 80 %, pozostałe 20% działalność firmy to turystyka biznesowa
Liczba wysłanych klientów w 2009: 1700
Nowości w ofercie 2010: W naszej ofercie znalazło się 30 nowych propozycji obozów tematycznych. Wśród nowości polecamy: obozy edukacyjne dla młodzieży w Bukowinie Tatrzańskiej, zagadki dr Housa - obóz medyczny, Sokrates – obóz aktywnych demokratów, Na szczególną uwagę zasługują nowe pozycje z cyklu Odkrywcy Świata – obóz Wynalazców i Modelarski, a także nowości Przystań Wyobraźni – obóz realizacji dźwięku oraz literacki. Ponadto, wszystkich spragnionych wakacyjnych przygód przyprawionych kontrolowaną dawką adrenaliny zapraszamy do naszej Bazy Namiotowej w Siemianach nad Jeziorakiem na obóz survivalowy – Rozbitkowie, obóz paintballowy oraz militarny obóz Piechoty Morskiej
Obroty w 2009: 2 500 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 85%

RÓŻA WIATRÓW

Pełna nazwa firmy: Biuro Turystyki Żeglugowej Róża Wiatrów
Właściciel lub struktura własności: Bartosz Milewski
Zarząd:
Adres: ul. Nawrot 25, 90-061 Łódź
Strona WWW: www.roza.pl www.mlodziezowe.com
Rok powstania: 1997
Kapitał zakładowy:
Przynależność do samorządu zawodowego: PITM
Liczba oddziałów własnych: 2
Podstawowe produkty w ofercie: rejsy, obozy żeglarskie, szkolenia żeglarskie.
Odbiorcy: Dzieci + Młodzież: 90%, Studenci: 10% Katalog: tak
Nagrody: Złoty Medal Międzynarodowych Targów Gdańskich 2008 r.
Struktura kierunkowa: Kraj: 100%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?:
Liczba wysłanych klientów w 2009: 1 493 os
Nowości w ofercie 2010: 6 nowych ofert
Obroty w 2009: ok. 2 400 000 zł
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 90%

COGITO

Pełna nazwa firmy: Centrum Kolonii i Obozów Cogito Sp. z o.o
Właściciel lub struktura własności: Sp. z o.o.
Zarząd: Marek Dembiński
Adres: ul. Smocza 27, 01-048 Warszawa
Strona WWW: www.obozy.pl
Rok powstania: 1998
Kapitał zakładowy: 50 000 zł
Przynależność do samorządu zawodowego: WIT
Liczba oddziałów własnych: 1
Podstawowe produkty w ofercie: turystyka dzieci i młodzieży.
Odbiorcy: Dzieci: 55% Młodzież: 40%, Studenci: 5%
Katalog: wydawany 2 razy w roku
Nagrody:
Struktura kierunkowa: Kraj: 60% Świat: 40%
Jaki procent Państwa działalności stanowi turystyka młodzieżowa?: 90%
Liczba wysłanych klientów w 2009:
Nowości w ofercie 2010:
Obroty w 2009: ok 2.200.000 wliczając sprzedaż agencyjną
Jaki procent wyników stanowią wyniki turystyki młodzieżowej?: 90%


Dziś już nie wystarczy jeden uśmiech (GJ)

Namiot, grupa przyjaciół, ładna pogoda i trochę szczęścia w łapaniu stopa. Jeszcze 10 lat temu takie atrakcje usatysfakcjonowałyby prawie każdego młodego człowieka. Niegdysiejsze gwarancje udanych wakacji zastąpione zostały dziś przez wyjazd łączony z niebagatelnymi atrakcjami, słowem: all exclusive.

Z przeprowadzonych przez MTV badań na osobach w przedziale wiekowym 16-30 lat wynika, że młodzież z niechęcią reaguje na „taniochę”, również jeżeli chodzi o podróże. Liczy się przede wszystkim jakość. Młodzi cenią sobie luksus, ważne jest elitarne otoczenie, atrakcyjne dojazdy. Przede wszystkim jednak priorytetem jest bogate życie nocne, możliwość łączenia różnych form aktywności oraz oferta, która w stu procentach eliminuje nawet najdrobniejszy przejaw nudy i rutyny.

Musi być szybko, dużo, ciekawie. Dlatego organizator powinien kłaść szczególny nacisk na wyszukiwanie miejsc, gdzie odbywa się wiele ciekawych imprez – koncertów, festiwali, zlotów fanów np. sztuk walki.
Z raportu MTV Travel wynika, że ośmiu na dziesięciu pytanych deklaruje, że decyzję o kierunku podróży uzależniłoby od ważnego wydarzenia. I tu tkwi właśnie sedno sukcesu. Połączenie organizacji wyjazdu z koncertem, zawodami sportowymi czy innymi imprezami tematycznymi spłynie do kieszeni organizatorów strumieniem pieniędzy. Dość powiedzieć, że na festiwal w Glastonbury bilety na tegoroczne koncerty wysprzedano w 12 godzin. Polski Heineken Open'er w przeciągu paru lat urósł do rangi jednego z najbardziej docenianych wydarzeń muzycznych w Europie i rok rocznie ściąga tysiące turystów do Trójmiasta.

– Młodzi ludzie nie wyjeżdżają w jedno miejsce i zostają w nim, nie angażują się tylko w jedną aktywność. Jeśli destynacja jest mało interesująca – musi być uatrakcyjniona wydarzeniem. Jeśli wybieramy wyjazd na narty – musi on gwarantować także inne atrakcje np. paralotnie, czy nurkowanie pod lodem – konstatują eksperci z MTV Travel.

Niebagatelną rolę w popularyzowaniu wakacji wśród młodych osób odgrywają media. Największą frekwencją cieszą się wydarzenia najczęściej pokazywane w telewizji bądź polecane przez znajomych. Tegoroczną edycję Open'era chce transmitować telewizja (trwają negocjacje m.in. z MTV).

Potęgą jest internet – medium, o którym w dzisiejszym świecie nie wolno zapominać. Blogi, portale społecznościowe to kopalnia wiedzy dla młodych ludzi. A przede wszystkim największy autorytet pomagający w podejmowaniu decyzji o tym, dokąd kupić bilet na wakacje.


Wyjazdu się nie robi, wyjazdem się żyje

O tym, jak sprzedawać turystykę młodzieżową, z Albertiną Cabal, dyrektor MTV Travel, rozmawia Gabriela Jatkowska.

Jaki jest nastoletni klient?

Przede wszystkim uwielbia odkrywać nowe miejsca. Priorytetem w wyborze wakacji jest dla niego unikatowość. A zatem, wyjazdu się nie robi, wyjazdem się żyje, jest się nim przesiąkniętym. Doświadczenia, które młodzi zdobywają dzięki podróżom, budują ich osobowość, formują ich na nowo. Oni chcą dzięki podróżom poszerzać swoje horyzonty, poznawać nowe kultury. Są więc otwarci na propozycje płynące z każdego zakątka kuli ziemskiej.

To znaczy? Gdzie konkretnie młodzi chcą wyjeżdżać?
Musimy pamiętać, że przede wszystkim pragną być jak najdalej od miejsca, w którym mieszkają. Ale ważne jest też, aby działo się tam dużo fajnych i niepowtarzalnych rzeczy. Dostrzegliśmy wśród nich trend do poszukiwania wyjazdów związanych z konkretnym wydarzeniem, najczęściej muzycznym – koncertami, festiwalami. Miasto, region, które mogą zaoferować młodemu człowiekowi taką atrakcję, natychmiast zyskują i podnoszą swą atrakcyjność. Dają mu to, co dla niego najważniejsze – muzykę i podróż w jednym.

Podróżowanie stało się tak ogólnodostępne, że każda destynacja może stać się pożądana. Młodzież żyje w przekonaniu, że świat na nich czeka, że nie ma jednego czy kilku miejsc wartych zwiedzenia, ale jest ich całe mnóstwo. I muszą zobaczyć ich jak najwięcej się da, póki są jeszcze młodzi.

Czyli wszystko da się sprzedać? Są jednak chyba takie miejsca, do których młodzi ludzie niechętnie wyjeżdżają?
Wszystko zależy od sposobu przedstawienia danej destynacji. Dla przykładu MTV Travel pracowało z agencją turystyczną w Toskanii, po to, by przekonać młodych ludzi, że to świetne miejsce nie tylko dla dorosłych, bogatych turystów. Cała kampania polegała na wypromowaniu kultury tego regionu.

Współpracowaliśmy do tej pory też z Australią, Malezją, Filipinami, Indiami, Maltą, Grecją, Cyprem, Estonią – wszystko po to, by zachęcić młodego turystę do przyjrzenia się tym destynacjom jako potencjalnym kierunkom wakacyjnym.

A jak docieraliście do nich z tym przekazem?
Trzeba pamiętać, że młodzi ludzie świetnie znają internet, a informacje wymieniają lotem błyskawicy, dlatego Twitter, Facebook – to jest platforma wymiany opinii, doświadczeń. Z drugiej strony myślenie, że kontrolowanie internetu załatwia całą sprawę, jest błędem – nie możemy umniejszać wpływu telewizji, a także rozmów w spotkaniach bezpośrednich. dossier
MTV Travel to wyodrębniona z MTV International jednostka branżowa, która specjalizuje się w uświadamianiu korzyści płynących z wyboru konkretnych destynacji odbiorcom biznesu turystycznego. Wychodzi poza tradycyjne rozumienie telewizji i jej narzędzi reklamy. Jej oferta dopasowana jest do najnowocześniejszych technologii telewizyjno-internetowych.


Turcja zaprasza na olimpiadę (GJ)

Po raz 11. zostanie zorganizowany Olimpijski Festiwal Młodzieży Europy, tym razem w tureckim Trabzon. W lipcu zgromadzi on młodych sportowców , którzy walczyć będą w dyscyplinach olimpijskich. Festiwal organizowany jest przez Europejski Komitet Olimpijski co dwa lata.

2010-04-01

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter