Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Bądź widoczny w sieci

W dobie internetu od tego jak wysoko jesteśmy w wynikach wyszukiwania Google, zależy powodzenie sprzedaży. Pozycjonowanie stron www powinno nieustannie się znajdować w centrum uwagi turystycznych przedsiębiorców.

  • Zgłoś swoją witrynę do liczących się katalogów stron www.
  •  Zamieszczaj na stronie tylko oryginalne treści, nie kopiuj z innych serwisów.
  • Właściwie dobierz słowa kluczowe zgodne z zawartością strony.

Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania organicznego (naturalnego), czyli za które Google nie pobiera opłat, gwarantuje dużo wejść do naszego sklepu internetowego i tym samym większą liczbę potencjalnych klientów. Dodatkowo w dzisiejszych czasach wysoka pozycja w wyszukiwarce jest również związana z prestiżem firmy. Internauci zazwyczaj postrzegają firmy wyświetlające się na pierwszych pozycjach jako liderów w swojej branży. Dlatego żaden przedsiębiorca obecny w internecie nie może zaniedbywać tej strefy promocji.

Przy czym nie wystarczą tu jednorazowe działania. Pozycjonowanie to z założenia proces długofalowy, szczególnie w sytuacji, gdy konkurencja w sieci nieustannie rośnie. Są to działania zmierzające do osiągnięcia przez daną stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google dla wybranych fraz lub słów kluczowych (keywords). W polskich warunkach można skupić się wyłącznie na Google – pozostałe wyszukiwarki, np. Bing, Yahoo, Onet czy WP – mają znaczenie marginalne.

Wszelkie działania należy zacząć od optymalizacji naszej strony pod kątem wyszukiwarki. Optymalizacja nie jest czymś skomplikowanym i dotyczy przede wszystkim konstruowania treści i stosowania odpowiednich znaczników w publikowanych tekstach. Pierwsza rzecz to słowa kluczowe. Aby nasza strona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania, musimy wiedzieć czym wyszukiwarka Google kieruje się podczas ustalania hierarchii. Tak naprawdę algorytm wyszukiwarki jest objęty tajemnicą i wszystkie osoby zajmujące się tematem pozycjonowania, mogą jedynie z własnego doświadczenia przypuszczać, że pewne zabiegi pomagają „wzbić się na szczyt” wyników wyszukiwania.

Należy również mieć na uwadze fakt, że duża konkurencja utrudnia pojawienie się w czołówce wyników wyszukiwania – dlatego starajmy się pozycjonować stronę na frazy mniej popularne. Jeśli wybierzemy popularne, ale zbyt ogólne słowa kluczowe może okazać się, że większość osób, które wchodzi na naszą stronę, nie znajdzie tego czego szukała i szybko z niech wyjdzie. Zbyt precyzyjne i fachowe słowa mogą znowu być zbyt rzadko wyszukiwane.

Warto zauważyć, że z reguły wpisujemy ciągi dwóch, trzech czy czterech słów w Google – najczęściej w formie mianownika, np.: „kwatery letnie Szczecin”, „wczasy Morze Czerwone”. Bardzo często rezygnujemy przy tym z polskich znaków. Piszemy zatem: „wakacje w gorach”, „schronisko mlodziezowe Krakow”. Wówczas Google samo podpowiada nam po wpisaniu w okienko wyszukiwania, jakie frazy związane z wpisanymi przez nas wyrazami są popularne. To jest klucz do właściwego przygotowania frazy.

Cechą typową dla stron poświęconych turystyce jest duża liczba grafik i obrazków. Jednak te nie są pozycjonowane przez Google. Brak dostatecznej objętości tekstu jest często popełnianym błędem. Zastępując większość treści obrazami uniemożliwiamy wyszukiwarce zindeksowanie strony na wybrane słowa kluczowe. Dlatego niezależnie od wszystkiego nie rezygnuj z tekstu. Powinien się on pojawiać na każdej podstronie. A jeśli nie chcemy jednocześnie rezygnować z grafik, to należy je właściwie opisać. Wyszukiwarka nie wie co jest na danym obrazku, dlatego wyczerpujący opis jest koniecznością. Ważne przy tym, żeby był to tekst oryginalny, zawierający interesujące nas frazy i słowa kluczowe. Należy też pamiętać, że Gooogle jest bardzo wrażliwy na tzw. duplicate kontent – czyli treści powielane z innych stron.

Według ostatnich danych płynących z Google, wyszukiwarka ta obecnie mniej bierze pod uwagę tzw. meta tagi (opisy stron, słowa kluczowe), a więcej uwagi przykłada do wspomnianych powyżej oryginalnych treści. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy rezygnować z opisu strony. Na znaczeniu zyskują strony z wysoką zawartością merytoryczną – czyli zawartością, która nie jest skopiowana z innych stron. Wszelkiego rodzaju strony o wątpliwej, treści choćby posiadały wysoki współczynnik PageRank, nie będą wysoko w wynikach wyszukiwania.

Im więcej unikalnych, wartościowych i do tego często aktualizowanych treści, tym lepiej. Wówczas Google będzie nas premiował wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Jeżeli więc agencja turystyczna dostaje opis konkretnej wycieczki od organizatora, lepiej nie wklejać go na stronę w identycznym brzmieniu. Należy pamiętać, że prawdopodobnie 200 innych agentów dostało ten sam opis, który pojawi się na ich stronach. Wówczas Google takie powielane treści potraktuje jako mało wartościowe i będzie je pokazywał nisko w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że musimy pisać na nowo całą ofertę, wystarczy sprytnie ją przeredagować, tak aby zachować sens i znaczenie. Trzeba jeszcze pamiętać o umieszczeniu w tekście słów kluczowych. Jednak ich zagęszczenie nie powinno przekraczać 5 proc. na 3 tys. znaków. Gdy z kolei nie mamy możliwości modyfikowanie treści nadsyłanych przez organizatorów, uzupełniajmy je o własne treści. Przykładowo przy opisie wycieczki do Paryża, dodajmy własny opis poszczególnych zabytków uwzględnionych w programie.

Wyszukiwarki wciąż uważają za wartościowe te strony, do których prowadzi wysoka liczba linków z innych stron. Podstawowym źródłem pozyskiwania linków zewnętrznych są katalogi stron www, stanowiące zbiór informacji o innych stronach. Wśród nich znajdują się zarówno katalogi płatne, jak i darmowe, ogólnotematyczne oraz ściśle związane z wybraną branżą. Link pochodzący z takiego katalogu można uzyskać po zgłoszeniu pozycjonowanej witryny za pomocą odpowiedniego formularza i zatwierdzeniu wpisu w przypadku tych moderowanych. Jednak nie do każdego dostępnego katalogu warto dodać stronę.

By nie tracić czasu na nieefektywne działania najlepiej wybierać te zadbane, moderowane, najlepiej z jak najdłuższym stażem, które faktycznie mogą pomóc w zajęciu wyższych pozycji. Czasami wiąże się to z wydatkami – dodanie strony do dobrej jakości katalogu np. Onet.pl, Gazeta.pl czy Interia.pl kosztuje ok. 10 zł. Na szczęście nie są to kwoty duże, a przy tym mogą realnie poprawić widoczność naszej strony. W zależności od tematyki witryny należy ją także zgłaszać do rozmaitych spisów branżowych, których również nie brakuje.

Ze względu za zawężone grono odbiorców istnieje większe prawdopodobieństwo, iż w ten sposób dotrzemy do użytkowników faktycznie zainteresowanych ofertą pozycjonowanej witryny. Kolejnym źródłem linków zewnętrznych mogą być również fora i blogi internetowe. Odnośniki można zamieszczać nie tylko w publikowanych na nich wpisach, ale i stopkach użytkowników w komentarzach. Szczególnie blogi zyskują duże znaczenie w procesie pozycjonowania, gdyż przez Google są dobrze odbierane.

Warto zamieszczać linki do naszej strony w miejscach cieszących dobrą opinią, w przeciwnym wypadku możemy niechcący pogorszyć statystyki naszej witryny. Jeżeli planujemy wymianę linkiem ze stroną, która została uznana przez wyszukiwarkę Google za tzw. farmę linków (spam), nasza strona również będzie miała kilka ujemnych punktów.

Za to sprawdzonym i dobrze widzianym przez Google źródłem linków są media społecznosciowe. W przypadku niektórych branż, w tym branży turystycznej, są one świetnym pomysłem na przyciągnięcie potencjalnych klientów i realnie przyczyniają się do zwiększenia popularności strony. Firmy myślące poważnie o swojej obecności w internecie powinny mieć założone profile na co najmniej trzech liczących się portalach jak Facebook, Twitter czy Pinterest. Na nich powinny się znajdować linki do witryny, a w zamieszczanych wpisach i postach należy zachęcać fanów do dalszego udostępniania naszych treści. Im więcej użytkowników tych serwisów linkuje nasze treści, tym lepiej jest to widziane przez Google.


Anna Oporska

 

2015-02-04

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter