Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi ogłosiły pomyślne zakończenie prób operacyjnych zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Stanowi to kluczowy krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa po wdrożeniu przepisów UE dotyczących paliwa Refuel, które nakładają minimalny udział SAF w lotach odlatujących z lotnisk UE od 1 stycznia 2025 r.
Chociaż wielu uczestników ankiety rozważa zmianę swoich nawyków podróżnych ze względów ekologicznych, wciąż brakuje wystarczającej świadomości na temat działań podejmowanych przez sektor lotniczy w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, ich intensywności oraz innych inicjatyw. Te spostrzeżenia, wraz z rolą interesariuszy, zostały omówione podczas spotkania w Charleroi, gdzie podkreślono znaczenie współpracy na rzecz promowania lotnictwa niskoemisyjnego.
Podczas prób Wizz Air wykonał ponad 50 lotów, używając mieszanki SAF i tradycyjnego paliwa lotniczego, zgodnie z modelem bilansowania masy. SAF może zmniejszyć emisję CO2 w całym cyklu funkcjonowania nawet o 90 proc. w porównaniu z tradycyjną naftą. Inicjatywa udowodniła wykonalność włączenia SAF do regularnych działań i wskazała obszary przyszłego rozwoju, w tym modernizację infrastruktury i optymalizację kosztów.
Ankieta zaangażowała pasażerów w celu oceny ich świadomości oraz postaw wobec lotnictwa niskoemisyjnego, w tym zrównoważonych paliw lotniczych. Wyniki ujawniły następujące kwestie:
● Kompromisy środowiskowe: 58% respondentów rozważało zmianę swoich nawyków podróżnych z powodów środowiskowych.
● Kluczowa jest przystępność cenowa: 65% respondentów wolałoby loty o niższej emisji, ale 36% nie jest skłonnych płacić więcej.
● Deficyt świadomości wysiłków ustawodawczych: 74% respondentów nie miało świadomości o wprowadzeniu obowiązkowego stosowania SAF od stycznia 2025 roku, co wskazuje na konieczność lepszej komunikacji.
● Silne zapotrzebowanie na wsparcie rządowe: 72% respondentów wezwało do rządowych inwestycji w celu zwiększenia produkcji SAF, podkreślając znaczenie współpracy publiczno- prywatnej w celu zaspokojenia przyszłego zapotrzebowania.
Wizz Air i jego partnerzy wykazali się zaangażowaniem w zwiększanie SAF poprzez wspólne wysiłki, podkreślając jednocześnie potrzebę poprawy świadomości społecznej i zajęcia się problemami związanymi z kosztami.
Wszystkie odniesienia do respondentów dotyczą ankiety, która została przeprowadzona wśród subskrybentów anglojęzycznego newslettera Wizz Air w okresie od października do grudnia 2024 roku. Łączna liczba respondentów wyniosła 15 579. MG