Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


PRAWNIK RADZI
Turystyczny Fundusz Zwrotów – pożyczka nazwana pomocą


W połowie września uchwalona została tzw. tarcza dla turystyki, która obejmuje między innymi wprowadzenie funduszu, który ma obsłużyć zwroty dla klientów w związku z odwołaniami i rezygnacjami z imprezy spowodowanymi epidemią koronawirusa.

 

Wniosek organizatora

 Po wejściu w życie przepisów Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny stworzy system elektroniczny do przyjmowania i weryfikacji wniosków o wypłaty od organizatorów i podróżnych. Wniosek organizatora składany za pośrednictwem systemu będzie mógł dotyczyć więcej niż jednego podróżnego, co powinno odrobinę uprościć wnioskowanie o wsparcie.

 Prawidłowe sporządzenie wniosku (w oparciu o rzetelne dane) jest kluczowe, albowiem o udzieleniu wypłat decydować ma kolejność złożenia kompletnych, zgodnych w zakresie zawartych w nich danych, oraz pozytywnie zweryfikowanych wniosków organizatora turystyki oraz podróżnego pod warunkiem dostępności środków z Turystycznego Funduszu Zwrotów. Zgodnie z informacją zawartą w uzasadnieniu ustawy w funduszu ma być zarezerwowane 300 mln zł na ten cel.

 Do wniosku organizatora turystyki należy dołączyć wykaz umów, od których podróżni odstąpili w trybie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz umów rozwiązanych z podróżnymi w trybie art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, a organizator turystyki nie dokonał zwrotu wpłat wniesionych przez podróżnego lub podróżny nie wyraził zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera.

Wykaz do wniosku

 Wykaz ten powinien być opracowany na bazie wykazu, który tworzony jest przez organizatora na bieżąco w związku z obowiązkiem rozliczania składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Powinien zatem zawierać:

 1) numer rezerwacji lub umowy;

 2) termin zawarcia umowy;

 3) termin imprezy turystycznej lub wykonania usługi w ramach powiązanych usług turystycznych;

 4) liczbę podróżnych objętych umową;

 5) łączną cenę usług objętych umową;

 6) miejsce lub trasę wykonania umowy;

 7) rodzaj środka transportu, jeśli przewóz jest objęty umową;

 8) terminy i wysokość faktycznie dokonanych przedpłat;

 9) termin i wysokość zwrotu wpłat podróżnemu, jeśli zwrot został dokonany.

 

Ale to nie wszystko, ponieważ ustawa wymaga od organizatora podania dodatkowych danych, których nie ma w standardowym wykazie umów, a mianowicie:

 1) imiona i nazwiska podróżnych, którzy zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej;

 2) numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość;

 3) numer NIP – w przypadku podmiotów innych niż osoby fizyczne;

 4) datę powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu od umowy o udział w imprezie turystycznej lub powiadomienia o rozwiązaniu umowy o udział w imprezie turystycznej przez organizatora turystyki;

 5) całkowitą kwotę należną do zwrotu;

 6) numer rachunku bankowego podróżnego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać dokonana wypłata;

 7) numer rachunku bankowego podróżnego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z którego została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną, jeżeli jest inny niż numer, o którym mowa w pkt. 6,

 8) numer rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną;

9) informację o agencie rozliczeniowym zapewniającym obsługę płatności dokonywanych na rzecz organizatora turystyki, w przypadku gdy wpłata należności za imprezę turystyczną została dokonana przez podróżnego za pośrednictwem karty płatniczej lub telefonu.

 Istotne jest, że niektórych danych wskazanych powyżej organizator może nie posiadać. Np. nr PESEL nie jest obowiązkowy przy umowach z klientami, dlatego przed złożeniem wniosku, tworząc odpowiedni wykaz, organizator musi pozyskać od klientów dodatkowe dane, aby móc prawidłowo uzupełnić wniosek.

  

Odpowiedzialność

 Jak już wskazano, prawidłowe wypełnienie wniosku jest niezwykle istotne z punktu widzenia skuteczności wnioskowania o wypłatę z funduszu, ale wprowadzenie danych wiąże się również ze złożeniem przez organizatora oświadczenia stwierdzającego:

 1) odstąpienie przez podróżnego od umowy w trybie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych albo rozwiązanie umowy z podróżnym w trybie art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy, które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2;

 2) że nie wręczył oraz że nie wręczy on podróżnemu vouchera;

 3) że nie dokonał on zwrotu wpłat wniesionych przez podróżnego;

 4) że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na zasadach i w terminach określonych w ustawie, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

  

Opłaty

 Zgodnie z ustawą w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku organizatora turystyki dokonuje on na rzecz Funduszu:

 1) wpłaty w wysokości 7,5% łącznej wartości wypłat objętych tym wnioskiem;

 2) opłaty w wysokości:

 a) 2,5% łącznej wartości wypłat objętych tym wnioskiem pomniejszonej o kwotę, o której mowa w pkt. 1, jeśli wniosek składa mikro-, mały lub średni przedsiębiorca albo: 

 b) 4,1% łącznej wartości wypłat objętych tym wnioskiem pomniejszonej o kwotę, o której mowa w pkt. 1, jeśli wniosek składa duży przedsiębiorca.

 Oznacza to, że aby przystąpić do programu zwrotów i uzyskać „nieoprocentowaną” pożyczkę, organizator musi na wstępie wnieść ok. 10% łącznej kwoty która ma być wypłacona klientom. Tylko 2,5% (lub 4,1% w przypadku dużych firm) stanowi opłatę bezzwrotną, albowiem pozostałe 7,5% zaliczone jest niejako na poczet spłaty pożyczki wobec funduszu.

 Niemniej jednak w obecnych okolicznościach wniesienie kwoty 10% wartości wypłat może być znaczną trudnością dla organizatorów, którzy od kilku miesięcy nie mogą normalnie prowadzić działalności i z trudem balansują, są na skraju bankructwa.

  

Wniosek podróżnego

 Po złożeniu przez organizatora wniosku, o którym mowa wyżej, również podróżny, na rzecz którego ma zostać dokonana wypłata, składa za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wniosek o wypłatę na jego rzecz.

 Wniosek podróżnego zawiera szereg informacji, które podaje również organizator, ale poza tym będzie musiał zawierać:

 1) wysokość wpłaconych kwot za imprezę turystyczną i daty obciążenia lub uznania rachunku;

 2) numer karty płatniczej, w zakresie umożliwiającym weryfikację dokonania płatności kartą płatniczą oraz imię i nazwisko posiadacza tej karty, z której została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną, o ile dotyczy;

 3) numer telefonu, z którego została dokonana wpłata należności za imprezę turystyczną, o ile dotyczy;

 Z punktu widzenia całej procedury bardzo istotna jest współpraca pomiędzy organizatorem i klientem. Tylko prawidłowo wypełnione i spójne pod względem podanych danych wnioski organizatora i podróżnego mogą doprowadzić do skutecznego zakończenia procedury i uzyskania wypłaty z funduszu.

 

 Ocena wniosku i wypłata

 Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, po otrzymaniu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wniosków organizatora turystyki oraz podróżnego, i potwierdzeniu ich kompletności oraz zgodności danych w nich zawartych, w terminie 30 dni od dnia otrzymania późniejszego z tych wniosków dokonuje ich weryfikacji, biorąc pod uwagę dostępność środków na Turystycznym Funduszu Zwrotów. W przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, termin ulega przedłużeniu nawet do 4 miesięcy od dnia otrzymania późniejszego z tych wniosków.

 Po pozytywnej weryfikacji wniosku wypłata następuje w terminie 14 dni, jednak nie wcześniej niż po dokonaniu wpłaty 10%, o której mowa w pierwszej części artykułu.

 Zwrotu wypłat organizator turystyki dokonuje do Turystycznego Funduszu Zwrotów w 72 równych ratach do łącznej kwoty stanowiącej ich równowartość pomniejszonej o wpłatę 7,5% (wpłacona przy wniosku), począwszy od kwietnia 2021 r. Raty oblicza się indywidualnie dla każdego organizatora turystyki w odniesieniu do wysokości wypłat dokonanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na wniosek tego organizatora turystyki.

 Krzysztof Wilk, Radca Prawny


Więcej czytaj w listopadowym numerze Wiadomości Turystycznych 

2020-10-08 09:41:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter