Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


TARGI
Organizatorzy targów liczą, że branża wkrótce będzie się spotykać

 

Targi online mogą być uzupełnieniem tradycyjnych wydarzeń targowych, ale ich nie zastąpią – zgodnie twierdzą organizatorzy targów i wystawcy.

 

Przed pandemią w Polsce odbywało się rocznie ponad 200 targów monitorowanych przez Polską Izbę Przemysłu Targowego i Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych (CENTREX) oraz ponad drugie tyle imprez nieaudytowanych. Według szacunków PITP po jej wybuchu liczba ta spadła o co najmniej 60 proc. Przez wiele miesięcy obowiązywał całkowity zakaz organizowania targów.

Jaka jest kondycja organizatorów po tak długiej hibernacji? – Duzi gracze, którzy prowadzą zdywersyfikowaną działalność i mają różne źródła przychodów, radzą sobie całkiem nieźle. Wszyscy skorzystali z tarcz finansowych i zdążyli ubiegłej jesieni zorganizować kilka imprez targowych – mówi prezes zarządu PIPT Beata Kozyra. – W nieco gorszej sytuacji są małe firmy, które organizowały np. dwie czy trzy imprezy w roku i żadna z nich się nie odbyła. Wszyscy organizatorzy targów zrzeszeni w PIPT walczyli o przetrwanie, a niektórzy byli na skraju upadłości, ale nikt nie zbankrutował. W stanie upadłości jest natomiast jedna firma projektująca i budująca stoiska targowe – dodaje.

 

Zabójcza pandemia

W czasie pandemii z targowego kalendarza zniknęło też wiele targów turystycznych. W tym roku, mimo niepewnej sytuacji epidemicznej związanej z omikronem, niektórzy organizatorzy podjęli się ich reaktywacji. Najwcześniej, bo 4–6 marca, odbędą się Międzynarodowe Targi Turystyki i Czasu Wolnego we Wrocławiu. Organizator, firma MTT Events, liczy na 9–10 tys.gości – tyle właśnie odwiedziło ostatnie targi w 2020 r., które zbiegły się z wykryciem pierwszych przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce, co obniżyło nieco frekwencję. – Dwa lata temu mieliśmy ponad 230 wystawców. Szacuję, że w tym roku będzie ich 150–200, w tym 30 z zagranicy. Mimo trudnej sytuacji podmioty zagraniczne wciąż się do nas zgłaszają – mówi Piotr Olczak z MTT Events. – Choć skupiamy się głównie na kliencie indywidualnym, to w programie nie zabraknie też wydarzeń branżowych. Najważniejszym będzie wręczenie nagród Kryształy Turystyki za osiągnięcia w turystyce, planujemy też konferencje dotyczące aktualnych problemów i trendów, np. turystyki slow, a także spotkania z władzami regionu – zapowiada Piotr Olczak.

Pełną parą idą też przygotowania do Międzynarodowych Targów Turystyki GLOBalnie w Katowicach (18–20 marca). – Ich 26. edycja była dwukrotnie przesuwana – przypomina menedżer projektu Marta
Gardziewicz-Halczuk z firmy Fair Expo. – Faktem jest, że w dobie pandemii bardzo zyskała turystyka krajowa, ale już ubiegłoroczne wakacje pokazały, że bardzo tęsknimy za egzotycznymi wakacjami, dlatego w gronie naszych wystawców znajdą się podmioty zarówno krajowe, jak i zagraniczne, a krajem partnerskim będzie Grecja. Bardzo nam zależy na powtórzeniu sukcesu targów z roku 2019, gdy zaufało nam ponad 200 wystawców i 5,5 tys. zwiedzających, jednak mamy świadomość, że dzisiejsze realia są zgoła inne od tych sprzed pandemii – dodaje.

Na 21–23 października zaplanowane zostały Targi Regionów i Produktów Turystycznych Tour Salon. Odbyły się one także w ubiegłym roku razem z targami turystyki caravaningowej Caravans Salon. – Obie imprezy odwiedziło ponad 14 tys. gości, co uważamy za bardzo dobry wynik – ocenia dyrektor Tour Salonu Violetta Pastwa, z firmy Międzynarodowe Targi Poznańskie.

W 2021 r. Tour Salon upłynął pod znakiem promocji polskich regionów. – Wynikało to m.in. z tego, że Polacy częściej niż jeszcze dwa, trzy lata temu wybierali bliższe wyjazdy. Tej promocji na pewno nie zabraknie podczas tegorocznej edycji. Oczywiście zabiegamy też o wystawców zagranicznych i mamy sygnały, że chcą z nami współpracować. W czasie pandemii sytuacja na rynku turystycznym mocno się zmieniła. W części krajów turystycznych ruch zmalał albo zamarł, inne paradoksalnie zyskały na pandemii. To mocne przetasowanie wymaga nowego podejścia i wybrania dobrego kierunku dla własnych działań. Właśnie dlatego podczas edycji 2022 chcemy duży nacisk położyć na relacje biznesowe, nie zapominając o potrzebach zwiedzających. Stąd właśnie pomysł na uniwersalne hasło Tour Salonu 2022, czyli „Wybierz dobry kierunek” – mówi Violetta Pastwa.

Do roku 2019 Tour Salon odbywał się w lutym, czyli przed sezonem wiosenno-
-letnich wyjazdów. – W przeniesieniu Tour Salonu na jesień i połączeniu go z Caravans Salonem widzimy same korzyści. Te dwa wydarzenia doskonale się uzupełniają. Zwiedzający otrzymują „podróżniczo-turystyczno-
-motoryzacyjny pakiet”. Podczas Tour Salonu może zaprezentować się szeroko rozumiana branża turystyczna, a w sąsiednich pawilonach kampery i przyczepy, które z roku na rok zyskują na popularności – wskazuje dyrektor targów.

 

Warszawa wraca

Po przerwie w 2020 i 2021 r. na targową scenę mają powrócić największe targi turystyczne w Polsce – TT Warsaw (dokładna data nie jest jeszcze znana). Wiadomo, że mają przenieść się z Warszawy do centrum targowego w Nadarzynie należącego do spółki Ptak Warsaw Expo, która kupiła prawa do organizacji TT Warsaw od firmy MT Targi. Jak zapewnia zarząd Ptak Warsaw Expo, „dzięki połączeniu 28-letniej tradycji TT Warsaw z potencjałem Ptak Warsaw Expo w roku 2022 targi odnotują rekordową liczbę wystawców i ponadprzeciętną frekwencję zwiedzających, a w perspektywie zyskają miano najważniejszej imprezy dla branży turystycznej w Europie”. Przypomnijmy, że ostatnie targi, z 2019 r., zgromadziły około 500 wystawców z ponad 50 krajów. Nie udało nam się skontaktować z nowym właścicielem TT Warsaw, by dowiedzieć się więcej o jego planach.

Nie wiadomo jeszcze, co z łódzkimi targami Regiony Turystyczne Na Styku Kultur, organizowanymi przez Miejską Arenę Kultury i Sportu. – Nie chcąc kolejny raz zawieść osób, które co roku przyjeżdżały na naszą imprezę, wstrzymujemy się z publikacją ewentualnego terminu wydarzenia do czasu, aż będziemy pewni, że targi będą mogły się odbyć. Teraz możemy jedynie potwierdzić, że na pewno nie odbędą się w pierwszej połowie 2022 r. – mówi rzecznik prasowy MAKiS Karol Sakosik. – Przygotowując się do poprzedniej edycji targów w 2021 r. (ostatecznie odwołanej – red.), podjęliśmy decyzję o zawężeniu oferty do tej reprezentowanej wyłącznie przez podmioty krajowe. Skupiliśmy się na kompleksowej prezentacji regionów turystycznych z myślą o zarówno beneficjentach bonu turystycznego, jak i osobach zainteresowanych turystyką biznesową, rekreacyjną czy ekstremalną. Myślę, że kolejna edycja targów będzie utrzymana w podobnym duchu – zapowiada rzecznik.

W tym roku mają też odbyć się Międzynarodowe Targi Turystyki w Stronę Słońca w Opolu, organizowane przez Reklamę Profil (20–22 maja), a także pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej Curatio, które organizują Międzynarodowe Targi Gdańskie (23–24 
września). Jak wyjaśnia firma, pierwsze w Polsce targi poświęcone turystyce medycznej, uzdrowiskowej, beauty i wellness to odpowiedź na rosnący popyt na usługi lecznicze. Jednym z tematów ma być rehabilitacja pacjentów pocovidowych. W kalendarzu MTG nie ma natomiast Festiwalu Turystyki i Czasu Wolnego Free Time. Nie odbędą się też Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Aktywnej Agrotravel & Active Life (Targi Kielce), a także Targi Turystyczne Wypoczynek i Toruński Festiwal Smaków (Urbitor). NEL


Cały tekst przeczytasz w lutowym wydaniu Wiadomości Turystycznych 



 

2022-02-16 11:26:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter