W ostatnich tygodniach branża turystyczna odnotowała zawirowania związane z konfliktem za wschodnią granicą. Widząc to Krakowska Izba Turystyki zwróciła się do ponad 30 praktyków i ekspertów o ocenę obecnej sytuacji. Przeprowadzane wśród nich ankiety wykazały, że 91 proc. przewiduje znaczny spadek zainteresowania przyjazdami turystycznymi do Małopolski z uwagi na wojnę na Ukrainie; 88 proc. wskazuje bardzo dużą liczbę anulacji rezerwacji usług turystycznych. Niemal 50 proc. anulacji dotyczyło usług realizowanych od dnia rozpoczęcia konfliktu do 18.03, 39,4 proc.: do rozpoczęcia wakacji 30.06, 27,3 proc.: do Poniedziałku Wielkanocnego, a 18,2 proc. do 27.03. Badani przewidują też, że wśród kierunków z jakich odnotowuje się i przewiduje spadek zainteresowania podróżami turystycznymi do Krakowa i Małopolski znajdą się Francja (42,4 proc.), USA, Włochy (po 39,4 proc.) i Wielka Brytania (33,3 proc.).
KIT informuje, że przybywającym do Krakowa i Małopolski uchodźcom grupa wolontariuszy i służb oferuje pomoc i wsparcie, co pokazuje ogromną gościnność i wrażliwość na wynikłe problemy oraz bezwarunkową pomoc. Jednocześnie miejsca, które służyły pomocą Ukraińcom zostały w większości doprowadzone do normalnej funkcjonalności, a ofiary konfliktu alokowano do bezpiecznych obiektów, w których nadal udzielane są im świadczenia. Hotele i szeroko rozumiana infrastruktura dostosowały swój serwis do aktualnej funkcjonalności i oferują sprawną obsługę turystów zwiedzających nasz kraj.
KIT uznaje za niezbędne podjęcie natychmiastowych działań pokazujących stabilną i bezpieczną sytuację w Polsce. Eksperci rekomendują podjęcie działań związanych z przekazem przedstawiającym Kraków, Małopolskę i Polskę jako stabilną destynację posiadającą gwarancję bezpieczeństwa Unii Europejskiej i Sojuszu Atlantyckiego, która jest otoczona w pełni kontrolowaną granicą i której przekroczenie możliwe jest wyłącznie na wyznaczonych przejściach granicznych na podstawie stosownych dokumentów. Działania te powinny być wielopoziomowe i podzielone na etapy polegające na zintensyfikowanych działaniach PR, networkingu, podróżach studyjnych i kampanii wizerunkowej, z wykorzystaniem mediów społecznościowych i ogólnodostępnych. MO, foto Poland Travel