2 marca przedstawiciele władz Małopolski i reprezentanci podmiotów i instytucji związanych z turystyką w tym regionie podsumowali 2022 r.. Gospodarze konferencji przyznali, że ubiegły rok był trudny dla tego przedsiębiorców segmentu gospodarki ponieważ wciąż borykają się ze skutkami ograniczeń związanych z pandemią, jednocześnie z kryzysem wywołanym wojną. 2022 r. był kolejnym rokiem spadków. Ruch turystyczny osiągnął w ubiegłym roku wielkość 16,9 mln, tj. o 5,2 proc. mniej niż w 2019 r. (17,8 mln). Zauważalny był spadek turystów zagranicznych. W ubiegłym roku było ich 700 tys., czyli o 43 proc. mniej niż w 2021 r. Wzrosły za to szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki, wynosząc wyniosły 11,2 mld zł, czyli o 3,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wśród obcokrajowców najwięcej było odwiedzających z Niemiec (17,9 proc.) i Wielkiej Brytanii (17,6 proc.), Francji (10,6 proc.), a wśród Polaków mieszkańców Małopolski (36,9 proc.), Śląska (18,8 proc.), Mazowsza (8,9 proc.) i Podkarpacia (7,3 proc.).
Turyści najchętniej wybierali się do: Krakowa, Krynicy Zdroju, Zakopanego, Oświęcimia, Wieliczki z Kopalnią Soli, Szczawnicy, Nowego Targu, Gródka nad Dunajcem i Zawoi (Babia Góra). MO, foto www.Malopolska.pl