Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Współpraca kluczowa dla IT

Prace nad Polskim Systemem Informacji Turystycznej ujawniły dysproporcje pomiędzy poszczególnymi regionami. Twórcy sytemu muszą się borykać z brakiem informacji na wielu obszarach Polski i niską ich jakością.

Na terenie kraju trwają prace nad Polskim Systemem Informacji Turystycznej (PSIT). Polegają one przede wszystkim na zbieraniu i przekazywaniu danych z regionalnych centrów i punktów informacji do centralnej bazy, czyli Repozytorium Informacji Turystycznej. Mirosław Nalazek, dyrektor departamentu systemów informacyjnych POT, podsumowując dotychczasowe prace nad budową systemu, przyznał: – Największym wyzwaniem dla dalszego rozwoju PSIT jest brak systemów informacji turystycznej w niektórych regionach oraz niska, w wielu wypadkach, jakość przekazywanych informacji – mówił. 

Niska jakość informacji
Jak się okazało, dysproporcje pomiędzy poszczególnymi regionami kraju są znaczne, co utrudnia prace. Podczas gdy województwa mazowieckie czy małopolskie dysponują dobrze przygotowanym i sprawnym systemem informacji, tak już województwa rzadziej odwiedzane przez turystów niekoniecznie. W przekazywanych informacjach niejednokrotnie pojawiają się błędy i nieścisłości. Zastrzeżenia może również budzić zbyt infantylny styl i powierzchowność opisu, czy też wręcz przeciwnie, zbytnie epatowanie historycznymi faktami. Autorzy niejednokrotnie zapominają, że tworzą informacje kierowane w znacznej mierze do zagranicznych gości, którzy nie muszą dokładnie znać historii Polski. Mirosław Nalazek zwrócił uwagę, że konieczne jest weryfikowanie danych przekazywanych do Repozytorium Informacji Turystycznej. Zdarza się nawet, że podstawowe dane teleadresowe wymagają aktualizacji. Stanowi to problem, gdyż błędne dane trafiają do Repozytorium Informacji Turystycznej, czyli rodzaju ogólnopolskiej bazy danych, skąd będą dostępne za pośrednictwem narodowego portalu informacyjnego Polska.travel.pl. Tłumaczony na 22 języki portal dla wielu zagranicznych turystów będzie pierwszym, a niewykluczone, że jednocześnie najważniejszym źródłem wiedzy na temat naszego kraju. 

Współpraca podstawą sukcesu
W powyższym kontekście tym ważniejsze staje się stworzenie wiarygodnego i sprawnego źródła informacji. Kluczem do tego celu jest ścisła współpraca z poszczególnymi regionami, a konkretnie regionalnymi organizacjami turystycznymi. Zgodnie z założeniami tworzonego systemu, to one pełnią funkcję regionalnych koordynatorów. ROT-y mają gromadzić informacje z miejscowych centrów i punktów informacji turystycznej oraz przekazują je do centralnej bazy danych. Dlatego to od nich w znacznej mierze zależy przyszły kształt PSIT. – Jakość współpracy jest głównym czynnikiem sukcesu – podkreślał Mirosław Nalazek. Jednocześnie zastrzegł, że departament nie będzie oceniał tego, jak ROT-y wywiązują się ze swoich obowiązków, bo „nie ma takiego prawa ani intencji”. Departament wskazał jedynie na wzorzec godny naśladowania w tworzeniu centrów informacji turystycznej, którym jest województwo śląskie. Właśnie na podstawie systemu wdrożonego na Śląsku, departament wyznaczył wspólne standardy w skali kraju dla centrów informacji. 

Integracja systemów
Obecnie najważniejszym zadaniem departamentu systemów informacyjnych POT jest techniczna integracja Repozytorium Informacji Turystycznej z istniejącymi systemami regionalnymi. W tym celu został przeprowadzony wewnętrzny audyt, którego celem było określenie, jakie systemy są używane i jak można się z nimi zintegrować, aby zapewnić automatyczny lub półautomatyczny przepływ informacji – wprowadzanie nowych obiektów, aktualizację istniejących. Audyt miał także zweryfikować posiadane przez PSIT informacje. – Wyniki audytu będą miały charakter wyłącznie techniczny – podkreśla Mirosław Nalazek. Integracja wszystkich systemów jest ważna, gdyż raz zaktualizowana informacja w jednym punkcie ma się wyświetlać w całej bazie danych. Istotne jest także zabezpieczenie systemu przed nieuprawnionymi modyfikacjami. Zakończenie prac rozwojowych nastąpi z końcem I kwartału 2013 r. AO

2012-11-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter