Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Mazowsze ma problemy z komercjalizacją produktów

Na Mazowszu powstają sieciowe produkty turystyczne pod auspicjami MROT-u, który widzi w nich szansę na podniesienie konkurencyjności regionu. Choć projekt spotyka się z pozytywnym odzewem, to wciąż jak się okazuje, usługodawcy mają problemy z komercjalizacją swoich produktów.

Od maja 2011 r. Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna realizuje projekt pt. „Podnoszenie konkurencyjności turystycznej Mazowsza poprzez wdrażanie sieciowych produktów turystycznych”. Głównym jego założeniem jest stymulowanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami rynku turystycznego i okołoturystycznego na rzecz rozwoju oferty unikatowej, atrakcyjnej i opartej na istniejącym potencjale. – Dlaczego sieciowe produkty turystyczne? Ponieważ łatwiej osiągnąć lepsze wyniki, w większej skali, jeśli połączymy tematycznie istniejące walory, atrakcje, usługi. Wtedy mamy lepszy efekt zarówno komercyjny, jak i marketingowy, bo takie produkty łatwiej promować – przekonuje Renata Konewecka, koordynator projektu ze strony MROT. Wśród powołanych dotychczas produktów znalazł się m.in. Mazowiecki Szlak Literacki czy Mazowsze na filmowo. Każdy z nich ma swojego lidera, który zarządza grupą produktową, czyli wszystkimi podmiotami organizującymi np. Szlak Książąt Mazowieckich. Lider współpracuje bezpośrednio z koordynatorem MROT-u. Zadaniem organizacji jest z kolei pomoc w nawiązaniu kontaktu pomiędzy poszczególnymi grupami a touroperatorami, by ci mogli włączyć gotowy produkt do swojej oferty. Kilku organizatorów już się zaangażowało w projekt. Jednak sami zainteresowani zwrócili uwagę na pojawiające się problemy uniemożliwiające im umieszczenie produktów w katalogach. – Komercjalizacja produktów wciąż jest niedostateczna – stwierdził Dariusz Wojtal, dyrektor generalny Intourist. – Przede wszystkim otrzymujemy za mało informacji, np. kiedy i gdzie jakieś wydarzenie będzie miało miejsce, co uniemożliwia dotarcie do klienta. Jeżeli dostajemy informację o ofercie na trzy tygodnie przed, to my już nic z tym nie zrobimy. Data i cena to informacje, których brakuje przy produktach – podkreślał. Komunikowanie o produktach pozostaje dużą bolączką usługodawców. – Analizujcie, co chcecie robić z dużo większym wyprzedzeniem – apelował Wojtal. Żaden, nawet najlepiej przygotowany produkt nie odniesie pożądanego skutku jeśli nie będzie przygotowany do sprzedaży. Niestety mazowieccy usługodawcy często poprzestają na merytorycznym przygotowaniu, zapominając skalkulować koszty, czy chociażby rozpisać program w czasie. Na tym m.in. w dalszej części realizowanego przez MROT projektu, powinna się koncentrować uwaga liderów produktów. – Usługodawcy angażują się teraz w działania zmierzające do przygotowania komercyjnych pakietów ofert produktowych, których zakup możliwy będzie m.in. poprzez sieć biur podróży oraz punktów informacji turystycznej – zapewniała Konewecka.


14 listopada, konferencja „Sieciowe produkty turystyczne województwa mazowieckiego – koncepcja, współpraca, komercjalizacja”, Warszawa

Dossier
Sieciowy produkt turystyczny to gotowa do sprzedaży spakietyzowana oferta, opierająca się na rozproszonej strukturze podmiotów, atrakcji, miejsc, punktów obsługi, obiektów, która funkcjonuje jako jedna spójna koncepcja mająca wspólny, wiodący silny wyróżnik (markę).

2012-12-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter