Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Korzystaj z aplikacji na Facebooku

Fanpage, choć tak jak strona www jest wizytówką firmy, służy przede wszystkim podtrzymaniu kontaktu z klientami. Jeśli twoja firma ma już konto na Facebooku, ale nie wiesz, jak zachęcić ich do odwiedzania go, wracania i spędzania na nim czasu – powinieneś rozważyć wzbogacenie fanpage’a na przykład jedną z dostępnych na portalu aplikacji.

Ciekawe wpisy, duża liczba fanów, interesujący layout – to wszystko składa się na dobrą podstawę fanpage’a. Jednak każda firma musi się czymś wyróżnić, żeby nie zginąć w gąszczu sobie podobnych stron. Jeśli już zadbałeś o czytelne logo, publikujesz wartościowe posty o odpowiedniej porze, a ruch na stronie pozostaje niewielki, może to oznaczać, że jest ona zbyt nudna i za mało urozmaicona. Użytkownicy, a zwłaszcza ludzie młodzi, poszukując w internecie informacji lub po prostu przeglądając zawartość portali społecznościowych, nie skupiają się na jednej rzeczy na dłużej niż kilkanaście sekund. Przykucie ich uwagi np. grafiką to dopiero połowa sukcesu.
Większym wyzwaniem jest zatrzymanie ich na dłużej – skłonienie do przeglądania zdjęć, zainteresowania się działalnością firmy, interakcja z nią i resztą użytkowników. Dobrym bodźcem mogą być aplikacje i zakładki, które urozmaicą jej wygląd i sprawią, że użytkownicy będą wracali do twojej strony i udostępniali ją znajomym. 

1 Zamieszczaj zdjęcia, notatki i twórz wydarzenia 

Najbardziej podstawowymi zakładkami, zwanymi też kartami, są zdjęcia, wydarzenia, notatki, filmy i grupy. Zdjęcia publikowane mogą być w formie posta na osi czasu (trafią wtedy do albumu o nazwie „Zdjęcia na osi czasu”) lub zamieszczane w konkretnych albumach. Dla większego porządku na stronie warto korzystać z możliwości segregowania zdjęć – ułatwi to użytkownikom szukanie konkretnych informacji, sprawi też, że fanpage będzie wyglądał schludniej. Tytuły albumów powinny jasno komunikować, co się w nich znajduje.
W formie notatek możesz publikować chociażby informacje prasowe, regulaminy czy oświadczenia. Jest to mało popularna forma komunikowania się, jednak wszystko zależy od charakteru działalności i pomysłowości osoby odpowiedzialnej za prowadzenie fanpage’a.
Wydarzenia natomiast sprawdzą się wszędzie tam, gdzie naprawdę coś się będzie działo. Użytkownicy serwisu są codziennie „atakowani” przez swoich znajomych i strony zaproszeniami do wydarzeń, przez co są przeczuleni na wszelkiego rodzaju eventy mające na celu jedynie podniesienie liczby wejść na fanpage.
Każdą z zainstalowanych aplikacji czy dodanych zakładek, poza zdjęciami, możesz w każdej chwili usunąć, klikając w prawym górnym rogu na edycję, a następnie wybierając opcję „Odinstaluj aplikację” bądź „Usuń z ulubionych”. 

2 Wybieraj aplikacje związane tematycznie z firmą 

Przed wyborem aplikacji zadaj sobie najbardziej podstawowe pytania: Czy moja firma tego potrzebuje? Czy moi klienci będą tym zainteresowani? Czy jest to związane z profilem mojej działalności? Warto zastanowić się, z czego i tak korzysta już twoja firma i po prostu powiązać pozafacebookową aktywność z fanpage’m. W zależności od tego, jakie inne portale firma wykorzystuje w swojej komunikacji z konsumentami, możesz dodawać na fanpage aplikacje powiązane z nimi. Pozwoli to na prowadzenie spójnej komunikacji w mediach społecznościowych, jak choćby poprzez pokazywanie na fanpage’u zawartości z konta na portalu Pinterest – np. zdjęcia z wycieczek klientów czy z destynacji z oferty twojej firmy. Integracja profilu na YouTube z fanpage’em będzie strzałem w dziesiątkę, jeśli twoja firma ma do zaprezentowania np. wideo z destynacji, które są w ofercie lub spoty reklamowe.
Jednak nic na siłę. Instalowanie aplikacji odsyłającej np. do Pinteresta, w momencie gdy nikt nie będzie się zajmował profilem na tym serwisie, jest niepotrzebnym zaśmiecaniem wyglądu fanpage’a. Dodawanie na siłę kolejnych zakładek nie tylko mija się z celem, jest także zniechęcające dla użytkownika serwisu, który chcąc poznać firmę otwiera kolejne podstrony, na których nie znajduje interesującej czy aktualnej treści. Czasem jednak warto rozważyć nowe możliwości. Jeśli dotychczas nie korzystałeś z TripAdvisora, dowiedz się o serwisie więcej i zastanów się, w jaki sposób może się przydać twojej firmie. Obecnie jest to jedna z najpopularniejszych aplikacji dla użytkowników Facebooka, dzięki której znajomi mogą wymieniać się recenzjami hoteli czy restauracji. Dla stron firmowych istnieje kilka możliwości – jeśli prowadzisz hotel lub zajazd, zakładka z aplikacją może zachęcać „fanów” do dodawania recenzji twojego obiektu, jeśli zajmujesz się promocją regionu lub miasta, możesz dodać aplikację, która zawierać będzie recenzje lokalnych atrakcji, jeśli masz biuro podróży, zachęć użytkowników do wymiany opinii o hotelach, które masz w ofercie. 

3 Spróbuj znaleźć darmowe rozwiązania 

Darmowe aplikacje proponuje wiele serwisó w, najczęściej są to strony oferujące również płatne rozwiązania komercyjne dla Facebooka. Udostępnienie najpopularniejszych aplikacji za darmo jest dla nich szansą na promocję i zaprezentowanie swoich umiejętności. Aplikacje w wersji bezpłatnej zazwyczaj mają pewne ograniczenia, dotyczące np. liczby dodanych filmów, czy dostępu do statystyk. Dlatego szukanie najlepiej rozpocznij od przeglądania stron firm projektujących aplikacje. Możesz też podejrzeć, z jakich aplikacji korzystają strony fanpage’ów, które sam uważasz za interesujące, po czym sprawdzić, czy są one dostępne za darmo. Godne polecenia są strony fanpoint.pl, click-apps.pl, woobox.com, AppAddictive.com czy facebook.com/Fanpageapps. Znajdziesz na nich m.in. formularz kontaktowy, ankietę, aplikację pozwalającą na zapisy do newslettera czy kreator zniżek dla fanów strony. Zawsze przed zainstalowaniem aplikacji przeczytaj warunki użytkowania. Może się okazać, że bezpłatne korzystanie z niej możliwe jest jedynie do celów niekomercyjnych albo przez określony czas.
Niektóre serwisy same oferują darmowe aplikacje związane z ich portalem. Tak jest chociażby w wypadku TripAdvisora – po wyszukaniu miejsca, np. hotelu czy miasta, w zakładce „Free marketing tools” pojawi się opcja dla portalu Facebook. Następnie wystarczy wybrać stronę, na której ma zostać zainstalowana zakładka z aplikacją. W równie prosty sposób zainstalujesz aplikację Pinterest za pomocą woobox.com – informacja o darmowym narzędziu znajduje się na dole strony. 

4 Stwórz własne aplikacje, ale licz się z kosztami 

Zamiast gotowej aplikacji do fanpage’a można dodać stworzoną przez siebie prostą zakładkę. Może ona zawierać informacje o produktach, przedstawiać ciekawą infografikę na temat firmy lub na przykład umożliwiać zapisanie się na newsletter. Samodzielne jej stworzenie umożliwiają za darmo niektóre serwisy, takie jak na przykład iframehost.com. Dzięki nim można stworzyć zakładkę w oparciu o HTML, przekierowanie strony lub poprzez dodanie obrazka. Niektóre serwisy oferują również możliwość dostosowania prostych aplikacji do swoich potrzeb. Tworząc własną zakładkę lub dostosowując wygląd gotowej, pamiętaj o tych samych zasadach, których przestrzegałeś wcześniej: strona powinna być czytelna i estetyczna.
Co za tym idzie, korzystaj ze zdjęć w dobrej jakości, których miniaturki będą nawiązywały do funkcji zakładki. Nazwy zakładek również powinny być jasne i na temat. Prosty znaczek przedstawiający procenta podpisany „kody zniżkowe” symbol sprawdzi się lepiej niż domyślny znak zakładki z enigmatycznym napisem „Zajrzyj”.
Dla bardziej wymagających istnieją rozwiązania płatne – aplikacje tworzone całkowicie od podstaw na potrzeby konkretnej kampanii. Jednak nie są to narzędzia tanie, dlatego decyzja o zamówieniu wykonania aplikacji specjalnie dla twojej firmy powinna być przemyślana, a realizacja faktycznie „skrojona na miarę”. Wszystko zależy oczywiście od wybranej strategii i tego, co chcesz za pomocą aplikacji osiągnąć. Czy ma to być narzędzie informacyjne, czy może coś efektownego, co przyciągnie więcej fanów? Obecnie Facebook oferuje funkcję dodawania zakładek o różnym wyglądzie w zależności od tego, czy odwiedza je osoba, która fanpage już polubiła, czy ktoś nowy. Dzięki temu można ustawić możliwość korzystania z aplikacji tylko przez fanów, a dla gości przygotować grafikę zachęcającą do zostania fanem strony, co umożliwi kontynuowanie jej prowadzenia. 

5 Czytaj regulaminy i przestrzegaj ich 

Dodanie zakładki z promocją, konkursem lub kuponami zniżkowymi wydaje się rozwiązaniem, które zapewni ruch na stronie firmy. Jednak żeby nie narazić się na nieprzyjemności prawne, zawsze trzeba pamiętać o zapoznaniu się z regulaminem strony. W wypadku Facebooka zapisy dotyczące organizowania za jego pośrednictwem konkursów i promocji zostały niedawno zaostrzone. Zarówno konkurs, jak i promocja muszą odbywać się poprzez zakładkę lub aplikację. W wypadku organizowania takiej akcji, musisz zawrzeć w jej opisie klauzulę następującym przekazem: „Ta promocja nie jest sponsorowana, prowadzona, administrowana i związana z serwisem Facebook w żaden sposób. Jako uczestnik rozumiesz, że dostarczasz informacje organizatorowi promocji, a nie Facebookowi. Informacje podane w konkursie, będą wykorzystane w celach [tu należy podać, w jakich]”. Zgodnie z regulaminem nie wolno również korzystać z narzędzia do tworzenia ofert na Facebooku w celu utworzenia oferty dotyczącej karty podarunkowej, certyfikatu podarunkowego lub karty przedpłaconej. Dokładniejsze informacje znajdziesz w „Regulaminie usługi Strony na Facebooku” Pamiętaj przy tym, że wersja polska Facebooka może być aktualizowana później niż angielska. KP




Zapytaj eksperta
Adam Barański,
Online Community Consultant agencji Fleishman-Hillard Polska.

Czy istnieje jakaś optymalna liczba aplikacji, które zamieszczamy na fanpage’u?
Aplikacje na stronach fanowskich zamieszczane są w specjalnie przygotowanych do tego celu zakładkach, które znajdują się tuż pod cover photo, czyli zdjęciem w tle. Może być ich łącznie dwanaście, jednak domyślnie widoczne są wyłącznie cztery (z których jednej – kierującej do zdjęć – nie da się usunąć). Pozostałe można zobaczyć dopiero po rozwinięciu pełnej listy zakładek. Są one przez to gorzej widoczne, a użytkownicy Facebooka zdecydowanie rzadziej je odwiedzają. Dlatego lepiej skupić się na właściwym zagospodarowaniu czterech głównych zakładek. Większość firm decyduje się na zamieszczenie w nich od jednej do trzech aplikacji. Niektóre duże, międzynarodowe firmy, np. Coca-Cola, które prowadzą globalne strony fanowskie, wykorzystują wszystkie 12 zakładek – jest to jednak zrozumiałe ze względu na ich skalę.

Czym się kierować przy wyborze aplikacji?
Wybierając aplikacje, trzeba mieć na uwadze to, jakie są potrzeby naszych fanów i co jest dla naszej firmy istotne z komunikacyjnego punktu widzenia. Czasami wystarczają do tego proste statyczne zakładki. Na przykład w wypadku biur podróży użytkowników Facebooka mogą interesować chociażby lokalizacje poszczególnych punktów, informacje o zniżkach na wyjazdy lub ciekawych okazjach last minute. W sieci można znaleźć sporo stron, dzięki którym można tworzyć takie proste zakładki. Mają one jednak swoje ograniczenia np. jeśli chodzi o ich funkcje, mechanizmy lub możliwości dostosowania wyglądu. Jeżeli chcemy skutecznie przyciągnąć nowych fanów, zaangażować już istniejących, sprawić że o naszej marce będzie więcej się mówiło, konieczne jest opracowanie bardziej złożonych aplikacji.

Kiedy warto stworzyć własną aplikację?
Decyzja o stworzeniu aplikacji powinna być przemyślana i przede wszystkim musi wynikać z postawionych wcześniej celów komunikacji marketingowej. Może do nich należeć np. zachęcenie ludzi do przychodzenia do punktów sprzedaży wycieczek czy promowanie nowych destynacji. Stworzenie aplikacji to często spory wydatek – koszty mogą sięgać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Obejmują one zarówno koszt produkcji aplikacji, jak i jej promocję, czyli wykupienie reklamy na Facebooku. Jak widać nie są to małe kwoty, jednak właściwie poprowadzona komunikacja za pomocą aplikacji na Facebooku może przynieść bardzo duże korzyści – zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe.



2013-01-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter