Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Wykorzystuj nowe formy promocji mobilnej

Instagram to jedna z najbardziej popularnych aplikacji mobilnych służących do obróbki zdjęć i jednocześnie portal społecznościowy. Korzystanie z niego jest proste i darmowe. Wszystko to sprawia, że wyrasta na jedną z kluczowych platform umożliwiających publikację treści związanych z markami i produktami.

Instagram jest praktycznie najważniejszą aplikacją, jaka tylko została stworzona dla użytkowników iPhone’a. Już w pierwszym okresie swojego istnienia pobiła rekordy popularności i cały czas zdobywa nowych użytkowników. We wrześniu 2012 r. było ich już 100 mln na całym świecie, dla porównania niecały rok wcześniej – zaledwie 12 mln. Pokazuje to ogromny potencjał, jaki kryje się w tej aplikacji. Choć na polskim rynku dopiero zaczyna być on dostrzegany, to już pojawiły się firmy, które wykorzystują możliwości marketingowe tego narzędzia. Co więcej, liczba polskich użytkowników iPhone’ów i smartfonów dynamicznie rośnie, co powinno stanowić kolejną zachętę dla firm do promocji na Instagramie.
Najprościej ujmując, Instagram to aplikacja mobilna, która umożliwia szybkie dzielenie się ze znajomymi zdjęciami zrobionymi za pomocą iPhone’a, dostępna również na smartfony z systemem Android. Od znanego serwisu Pinterest różni się tym, że występuje w formie mobilnej, dzięki czemu treść jest kierowana do innej grupy użytkowników. Co jednak najważniejsze, Instagram oferuje możliwość modyfikacji zdjęć, czym zyskuje przewagę nad podobnymi platformami. W swojej podstawowej wersji oferuje aż 14 różnych filtrów, które diametralnie mogą odmienić wygląd każdej fotografii i to na wiele sposobów. Korzystanie z nich jest bardzo proste – wystarczy z samego menu aplikacji wybrać interesujący nas filtr i użyć go na wybranej fotografii. Jednak pierwszym krokiem w kierunku skorzystania z możliwości, jakie oferuje użytkownikom Instagram jest oczywiście zainstalowanie samej aplikacji. Można ją pobrać za pośrednictwem popularnego AppStore. Po zakończeniu instalacji, aby dołączyć do społeczności użytkowników, wymagane jest założenie konta. Instagram można także zintegrować z innymi portalami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Twitter czy Flickr, dzięki czemu przygotowane zdjęcia można umieścić na swojej tablicy, niezależnie od miejsca, w którym akurat się znajdujemy. Należy jednak pamiętać, że samo założenie konta i pojawienie się firmy na Instagramie nie gwarantuje sukcesu. Aby marka mogła zaistnieć w tej społeczności i rozwinąć się, potrzeba czasu i zaangażowania. 

1 Stwórz odrębny przekaz tylko dla klientów mobilnych
Specyfika Instagramu polega na tym, że zamieszcza się na nim materiały o charakterze wizualnym, czyli dotyczące tego, co widzimy, a nie tego co robimy, tak dzieje się w wypadku Facebooka czy Twittera. Dlatego na platformie nie powinno się zamieszczać tekstów, artykułów, cytatów ani infografik. Slogany czy hasła, które są składową wizerunku danego biura, mogą funkcjonować, ale tylko w towarzystwie zdjęć, które są głównym narzędziem komunikacji na Instagramie. Wszelkie inne pliki tekstowe lub graficzne mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek biura i przyciągnąć niepotrzebną krytykę. Zatem, by skutecznie promować się za pośrednictwem aplikacji, należy zdać sobie sprawę z jej odmienności. W sytuacji, gdy biuro podróży działa jednocześnie na kilku serwisach społecznościowych, nie powinno umieszczać na każdym z nich tej samej zawartości. Każda platforma rządzi się swoimi prawami i to, co dla jednych użytkowników może okazać się interesujące, wcale nie musi przyciągać uwagi innych. Ponadto klienci, którzy obserwują działalność biura, zwykle robią to na różnych kanałach równocześnie i szybko zorientują się, że firma powiela te same komunikaty. By wyróżnić się na Instagramie, należy postarać się, żeby zamieszczane zdjęcia były oryginalne. Warto w tym celu korzystać z oferowanych filtrów. Filtry takie jak Apollo, Gotham czy Lord Kelvin sprawią, że zdjęcia będą przypominały fotografie zrobione aparatem starszej generacji. Earlybird oferuje kompletnie nową paletę barw, a Walden nada zdjęciu fioletowy odcień. Im lepszy efekt wizualny uzyska zdjęcie, tym lepiej. 

2 Stosuj subtelny przekaz, unikaj reklamy bezpośredniej
W publikowanych na Instagramie zdjęciach marka biura nie jest najważniejsza, bo to nie ona, lecz atrakcyjność zamieszczanych materiałów przyciąga innych użytkowników. Dlatego należy pamiętać, aby logo biura nie pojawiało się na każdym zdjęciu, wręcz przeciwnie, należy pozwolić użytkownikom się go doszukiwać. Nazwa i logotyp biura nie powinny razić zaraz po spojrzeniu na tablicę firmy. Nasycenie reklamowymi sloganami jest źle odbierane przez użytkowników tej aplikacji. Doświadczenia marek, które osiągnęły olbrzymią popularność na Instagramie pokazują, że lepiej skupić się na ciekawych efektach wizualnych samych zdjęć. Tak czyni popularna sieć kawiarni Starbucks, która ma już ponad 1,2 mln fanów. Firma zamieszcza tam artystyczne ujęcia, na których tylko od czasu do czasu pojawia się charakterystyczny kubek Starbucks. Intrygujące zdjęcia spowodowały, że kawiarnia ma profil, który zyskiwał fanów najszybciej wśród amerykańskich użytkowników aplikacji. 

3 Publikuj zdjęcia dotyczące miejsc sprzedaży
Zamiast logo biura, lepiej pokazać lokal, w którym ono się znajduje, a także pracujących w nim ludzi. Miejsca sprzedaży to przestrzeń, w której świat marki styka się ze światem klienta – dlatego warto o niej mówić, ale w interesujący sposób. Publikacja zdjęć przedstawiających wystrój wnętrz, zwyczaje panujące w biurze lub uśmiechniętych pracowników to doskonały sposób opowiadania o charakterze firmy i angażowania użytkowników w dyskusje na ten temat. Dodatkowo tego typu publikacje mówią fanom, czego mogą się spodziewać, przychodząc do danego biura – jeśli informacja ta będzie skonstruowana w ciekawy sposób, zachęci do osobistego doświadczenia związanego z zakupem na miejscu. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy wiele biur ma podobną ofertę: te same destynacje w zbliżonych cenach. Dlatego umiejętność zbudowania pozytywnych skojarzeń wokół marki często staje się kartą przetargową w walce o klienta. 

4 Zamieszczaj treści, które zaangażują użytkowników
Nie można zapominać o tym, że Instagram jest nie tylko aplikacją mobilną, ale także platformą społecznościową. Utrzymanie kontaktu z użytkownikami oglądającymi zdjęcia na profilu biura jest bardzo ważne. Jeżeli fotografie w jakiś sposób poruszają użytkowników, ci chętnie je komentują i udostępniają swoim znajomym, podobnie jak to ma miejsce na innych portalach, takich jak Facebook. Dlatego warto włączyć się do konwersacji. Konstrukcja komunikatu musi być zwięzła i wyjątkowo angażująca. Pytania w stylu popularnych „zaczepek” umieszczanych w komentarzu do zdjęcia to jedne z najbardziej powszechnych i skutecznych działań w tym serwisie. Należy pamiętać, że im bardziej angażująca treść opublikowana zostanie na profilu, tym większa liczba osób na nią zareaguje. Kolejne komentarze zwiększą zasięg i pobudzą dialog, niezbędny w informowaniu o marce. Należy przy tym unikać typowych haseł reklamowych czy treści o charakterze informacyjnym. Wyjątkiem mogą być informacje o promocjach, bonusach, odsyłacze do polecanych stron bądź profili innych użytkowników. 

5 Zapewnij klientom mobilne rozwiązania
Należy pamiętać, że odbiorcy treści publikowanych w serwisie Instagram to użytkownicy urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego warto zadbać o to, aby marka oferowała im szczególne możliwości – w formie płatności on-line, przeglądania produktów czy korzystania z oferty. Jest to szczególnie ważne podczas linkowania do interaktywnych materiałów związanych z marką. Szczególnie do stron internetowych, które powinny być dostosowane do odbioru za pośrednictwem najpopularniejszych smartfonów i tabletów.
Możliwości promocji, jakie oferuje Instagram są niewątpliwie kuszące, jednak przed publikacją zdjęć należy dokładnie zapoznać się z regulaminem. Pod koniec zeszłego roku aplikacja została wykupiona przez Facebooka, który ujednolicił politykę prywatności i warunki korzystania z obu serwisów. Dlatego przed wykorzystaniem Instagramu warto doczytać dokładnie, co Facebook może zrobić ze zdjęciami.
Promocja na Instagramie jest mniej agresywna niż na innych portalach społecznościowych, co paradoksalnie może przynieść lepsze efekty. W Polsce jest to kanał promocji, z którym firmy dopiero się zapoznają. Szlaki przetarły już takie marki jak Wedel i Warka. Niewątpliwie jest to kanał marketingowy, którym warto się zainteresować, szczególnie biorąc pod uwagę, że podróżujący Polacy coraz częściej sięgają po narzędzia mobilne. Dodatkowo otwartość firmy na innowacyjne technologie pozwoli utrwalić jej wizerunek jako innowacyjnej i przyjaznej.



OPINIA
Tomasz Boguszewicz,
szef działu nowych technologii, Clue PR

Komunikacja, nie tylko marketingowa, coraz bardziej opiera się na stronie wizualnej. To trend, który pojawił się kilka lat temu wraz z szerokopasmowym internetem, który pozwolił na budowanie oszałamiających wizualnie stron pełnych pięknych grafik i zdjęć w wysokiej rozdzielczości. Filtry, które nakładają te aplikacje na zdjęcia, powodują, że wyglądają one ciekawiej niż surowe fotografie. Do tego pozwalają ukryć niedoskonałości zdjęć wykonanych aparatem wbudowanym w smartfona. Trudno jest Instagramem zrobić nieładne zdjęcie. To wygodne narzędzie komunikacji wizualnej. Zrobienie niezłych zdjęć na stronę internetową czy do katalogu wymaga dosłownie paru kliknięć. Kilka lat temu osiągnięcie podobnego efektu wymagałoby zatrudnienia fotografa i obróbki materiału specjalistycznym programem. Techniczne możliwości to jednak nie wszystko. Uważam, że przed wykorzystaniem Instagramu w tworzeniu przekazu marketingowego, trzeba się zastanowić nad oryginalnością pomysłu. Na przykład postarzane zdjęcia są niezwykle popularne, lecz obserwujemy już pewien przesyt tego typu zawartością. 



Zapytaj eksperta
Michał Sadowski, właściciel brand24, firmy monitorującej obecność marek w internecie

Jakie możliwości promocji dla marek, w tym dla tych z branży turystycznej, daje Instagram?
Można powiedzieć, że możliwości marketingowe Instagramu są dopiero eksploatowane przez firmy. Większość marek używa tej aplikacji do prezentowania własnych produktów lub związanego z nimi stylu życia. Korzystając z filtrów do modyfikacji zdjęć robionych telefonem, które oferuje aplikacja, można tworzyć unikatów i inspirującą zawartość, która nie wygląda jak typowa reklama. Co więcej, Instagram daje użytkownikom nie tylko możliwość tweetowania np. o wizycie w hotelu czy wyjeździe na wczasy, ale też dzielenia się zdjęciami z tego wydarzenia w czasie rzeczywistym. Według statystyk Instagram ma ponad 7,3 mln mobilnych użytkowników dziennie. To więcej niż Twitter, który ma ich niecałe 6,9 mln. Jest to zatem duży potencjał do wykorzystania.

Jak prowadzić komunikację
na Instagramie, aby informacja o marce się rozprzestrzeniała?
Kluczem jest wspomniany styl życia, który promujemy razem z marką. Nie chodzi tu o robienie zdjęć wyglądających jak banery reklamowe czy typowe billboardy. Wręcz przeciwnie. Komunikacja na Instagramie musi być przede wszystkim autentyczna i inspirująca. Zamieszczane zdjęcia powinny pobudzać użytkowników do dyskusji, komentowania, tak by chcieli nadal udostępniać te zdjęcia. Bezpośrednie zachwalanie produktu może okazać się nieskuteczne. Generalnie chodzi o tworzenie reklamy bez reklamy. Wymaga to z pewnością więcej pracy i wysiłku od moderatora, ale z pewnością jest to opłacalna inwestycja.

Czy Instagram słusznie jest postrzegany jako konkurencja dla Pinterestu?
Moim zdaniem serwisy nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji, choć są często porównywane, ponieważ oba portale opierają się na przekazie wizualnym. Jednak ich zastosowania, a przede wszystkim typ treści tam publikowanych znacząco się różnią. Pinterest ma cechę prospsrzedażową, a Instagram działa na innej zasadzie. Warto też wspomnieć, że Pinterest w Polsce ma jeszcze mały zasięg. W przeciwieństwie do Instagramu, który jest wartościowym źródłem wiedzy o polskich konsumentach.

O czym jeszcze należy pamiętać rozpoczynając promocję?
Przede wszystkim o zapoznaniu się z regulaminem aplikacji. Pod koniec zeszłego roku zostały wprowadzone zmiany w polityce prywatności Instagramu, które wzbudziły pewne kontrowersje. Dlatego przed akceptacją warunków należy się z nimi zapoznać, by użytkownicy byli świadomi co z ich zdjęciami może zrobić Instagram, a właściwie Facebook, który jest właścicielem aplikacji.



2013-03-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter