Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Jak skutecznie pozycjonować stronę?

Klienci poszukują ofert usług turystycznych za pośrednictwem internetu. Większość wejść na strony internetowe pochodzi z wyszukiwarek. Zatem jednym z głównych czynników przekładających się na sukces biura jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania.

Przy obecnej mnogości internetowych witryn turystycznych, aby zaistnieć, trzeba się wyróżniać. Pozycjonowanie stron www (SEO – Search Engine Positioning) zrodziło się wraz z wyszukiwarkami, które zaczęły układać wyniki wyszukiwania według znanych tylko sobie algorytmów. Wyszukiwarki analizują strony internetowe i podają wyniki odpowiadające wyszukiwanemu hasłu, np. „bilety”. Najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie polega na takim dostosowaniu strony, by po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę nasza witryna ukazała się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to niezwykle skuteczny sposób promocji stron internetowych, przynoszący materialne korzyści i znaczny wzrost popularności pozycjonowanego serwisu. Pozycjonowanie większości stron www nie jest bardzo skomplikowane. 

1 Wybierz webmastera, który wie, jak pozycjonować 

Pozycjonowanie warto zacząć od dopracowania serwisu i optymalizacji kodu pod kątem wyszukiwarek internetowych. Najlepiej wykonywać te czynności już w trakcie projektowania strony, które to zadanie z reguły zlecane jest zewnętrznym webmasterom. Najlepiej powierzyć je osobie, która posiada doświadczenie w dziedzinie pozycjonowania stron i ich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Należy przy tym pamiętać, że nie każdy webmaster stawia nacisk na optymalizację. Stworzona przez niego strona nie zawsze będzie więc spełniała takiej funkcji marketingowej, jaką chcieliśmy jej powierzyć. Wybierając webmastera rozumiejącego nasze potrzeby, unikniemy zarówno dodatkowych kosztów, jak i przebudowy strony.
Gdy strona już zaczęła funkcjonować, warto przeprowadzić audyt SEO. Jest to przejrzenie witryny przez specjalistę, który określa, co można by było zmienić, aby stała się lepiej widoczna dla narzędzi, którymi posługują się wyszukiwarki. Wprowadzenie zmian pozwala wydobyć na wierzch pełny potencjał witryny, zaindeksować wszystkie podstrony, poprawnie je nazywać, a także określić kierunki rozwoju treści. To sprawia, że często audyt SEO potrafi wynieść stronę na wysokie pozycje. 

2 Optymalizuj swoją stronę pod kątem wyszukiwarki 

Mając już odpowiedniego webmastera, można przejść do budowy strony. Proces ten zaczyna się już od wyboru odpowiedniej domeny. Należy wówczas zdecydować, czy ważniejsza jest nazwa biura, czy umieszczenie w domenie słowa kluczowego, np. www.najtansze-wakacje.pl. Domena musi być łatwa do zapamiętania, a tym samym krótka. Kolejnym krokiem jest wybór tytułu strony, który nie jest tożsamy z domeną. Powinien on w kilku frazach najlepiej oddawać zawartość całej witryny. Przy czym im mniej słów w tytule, tym lepiej, ponieważ cała siła wyszukiwania jest wtedy rozkładana na mniejszą liczbę słów. W tytule warto umieścić nazwę firmy oraz słowa kluczowe. Każda strona ma co najmniej kilka słów kluczowych, które opisują jej zawartość. Te najważniejsze powinny się znajdować na samym początku tytułu. Trzy pierwsze słowa w tytule należy dobrać w taki sposób, by dowolne ich połączenie dawało najważniejsze frazy. 

3 Dobierz właściwe słowa kluczowe 

Przy budowie witryny ważne jest również to, żeby uzupełnić metatagi. Są to dane na temat strony zawarte w części nagłówkowej dokumentu, używane do opisywania jego zawartości i stosowane przy tworzeniu stron w formacie HTML. Najważniejsze dla wyszukiwarek są metatagi description (opis strony) i keywords (słowa kluczowe), które określa się osobno dla całej strony www i osobno dla poszczególnych podstron. Zawartość opisów stron i podstron jest widoczna tylko dla robotów. Jednak w niektórych wyszukiwarkach jest także wyświetlana w wynikach wyszukiwania pod adresem www, dlatego warto zadbać, aby opisy były interesujące i nasycone treścią. W wypadku słów kluczowych niektórzy webmasterzy uważają, że część wyszukiwarek je ignoruje, szeregując wyniki wyszukiwania – takie podejrzenia wysnuwane są m.in. w stosunku do Google. Jednak Onet.pl zwraca na nie uwagę, a Wp.pl patrzy zarówno na opis strony, jak też na słowa kluczowe. Dlatego warto je starannie dobrać i umieścić w opisach. Należy przy tym pamiętać, aby najważniejsze słowa zamieszczać na samym początku opisu i nie powtarzać ich zbyt wiele razy. Jeśli jednak koniecznie muszą zostać powtórzone, to nie należy umieszczać ich obok siebie i lepiej wpisać je w różnych odmianach, jednak nie więcej niż 2–3 razy. Dzięki narzędziom takim jak: www.webconfs.com, www.ranks.nl, www.widexl.com można sprawdzić, czy metatagi są prawidłowo uzupełnione. Tytuł strony oraz metatagi description i keywords powinny być zróżnicowane na podstronach, aby w pełni oddać to, na czym się skupiają. Na całej stronie liczba powtórzonych słów kluczowych nie powinna przekraczać 6 proc. treści. Przesycenie strony słowami kluczowymi może zostać uznane za spam. 

4 Zadbaj o wartościową i unikatową treść 

Ciekawa treść strony, czyli content, jest najważniejszym elementem w całym procesie pozycjonowania. Wyszukiwarki cenią witryny, które odznaczają się unikatową zawartością. Dlatego na przykład nie warto powielać tekstów z innych serwisów. Należy przy tym pamiętać, żeby pisać w sposób przyjazny zarówno dla internautów, jak i robotów, a nie tylko dla tych drugich. Warto też mieć na uwadze, że roboty wyszukiwarek interpretują zgodność tytułu, słów kluczowych i zawartości. Te trzy czynniki muszą być ze sobą tematycznie powiązane. Google jest wyszukiwarką, która sprawdza powiązania tematyczne i nie promuje stron, które w tytule mają np. słowo „podróż”, a w zawartości artykuł o biologii i anatomii ssaków. Choć z drugiej strony należy przyznać, że badanie zgodności treści przez wyszukiwarki nie jest jeszcze doskonałe. Na przykład w momencie, kiedy w artykule wspomnimy o „podróżach ssaków”, będzie to już manewr zaakceptowany. 

5 Dodawaj linki do popularnych katalogów stron 

Przedstawione powyżej elementy stanowią podstawę do efektywnego pozycjonowania stron. Jednak największą skuteczność mają linki, które wiodą do danej witryny. Link popularity (czyli liczba odsyłaczy ze stron zaindeksowanych przez wyszukiwarkę, prowadzących do określonej witryny) jest jedną z kluczowych wartości przy układaniu rankingu stron, dlatego też należy poświęcić więcej uwagi linkowaniu. Dodawanie linków najlepiej jest zacząć od katalogów stron, dzięki czemu można na początek za darmo zyskać kilka stałych odsyłaczy. Swoją stronę powinno się umieszczać w katalogach stosujących linki bezpośrednie, bez różnego rodzaju przekierowań. W pierwszej kolejności warto dodać stronę do katalogów o największym zasięgu, takich jak DMOZ. Jest to największy na świecie katalog stron, posiadający tysiące klonów, dzięki czemu dodając do niego swoją witrynę, automatycznie zyskuje się bardzo dużą liczbę linków. Niestety, zanim zgłoszony serwis zostanie zaakceptowany przez redaktorów i faktycznie opublikowany w katalogu, mija zazwyczaj kilka miesięcy. Najbardziej popularny wśród polskich internautów jest katalog jednego z największych polskich portali internetowych – Onet.pl. Zawiera on kilkaset tysięcy adresów precyzyjnie posegregowanych w szczegółowych kategoriach tematycznych. Porównywalną popularnością cieszy się katalog Wp.pl. Niestety, umieszczenie strony w tym katalogu jest płatne. Bardzo mocnym katalogiem jest także Promocyjnie.com.pl, stworzony na skrypcie, do którego można dodawać tylko unikatowe, wartościowe wpisy. Warto jeszcze wspomnieć o Aksera.com, który jest silnym, szybko indeksującym katalogiem stron.
Oprócz serwisów wymienionych powyżej istnieje mnóstwo mniejszych katalogów, które także mogą się przyczynić do wzrostu popularności danej witryny. Aby ułatwić sobie zadanie, można skorzystać z tzw. multirejestratorów, czyli specjalnych formularzy dostępnych na stronach www, albo programów dających możliwość zgłoszenia serwisu do dużej liczby katalogów i wyszukiwarek jednocześnie. Jednak większość osób zajmujących się pozycjonowaniem odradza stosowanie tego typu rozwiązań. Jako argument można podać opinię, że wyszukiwarki „lubią” naturalny przyrost liczby linków, a opublikowanie kilkuset identycznych odsyłaczy jednego dnia trudno uznać za naturalne.
W podejmowanych działaniach potrzebna jest jednak konsekwencja i cierpliwość, gdyż widoczne efekty pracy mogą wystąpić w perspektywie dłuższej niż rok. Ci, którym zależy na szybkich efektach, powinni zainwestować dodatkowe fundusze w reklamę i profesjonalne działania SEO. 

Zaprojektuj witrynę pod wyszukiwarkę Pozycjonowanie zaczyna się już na poziomie planowania strony internetowej.
Uważaj, żeby nie nadużywać słów kluczowych w treści witryny. Roboty wyszukiwarek mogą to uznać za spam i zablokować wyniki dla Twojej strony.
Zadbaj o liczbę linków prowadzących do Twojej strony. Im ich więcej, tym wyżej znajdzie się strona w wynikach wyszukiwania.


Pięć zasad skutecznego pozycjonowania
1
Umieść swoją stronę w jak największej liczbie katalogów. Wybieraj spośród najbardziej popularnych polskich portali.
2 Starannie dobierz słowa kluczowe opisujące Twoją stronę i umieść je w tytule. Nie powtarzaj jednak zbyt często tych samych haseł – zostaną uznane za spam
3 Zadbaj o oryginalną zawartość: nie kopiuj danych ani artykułów z innych stron. Pamiętaj, by treść była przyjazna dla internautów i dla wyszukiwarek.
4 Zakładaj konta na portalach społecznościowych, prowadź profile firmowe i umieszczaj na nich linki do swojej strony internetowej.
5 Postępuj zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek. Dzięki temu będziesz miał pewność, że budujesz stronę w taki sposób, w jaki chce tego wyszukiwarka.



OPINIA
Cezary Lech,
specjalista SEO, partner & head of SEO MaxROY.com
Aktualnie najskuteczniejszą metodą SEO cały czas pozostaje zdobywanie nowych linków do strony. Warto jednak zaznaczyć, że SEO mocno ewoluuje, a działania z zakresu social media stają się coraz ważniejsze także dla pozycji strony w wynikach Google. Zdobywanie linków to czynność, którą generalnie każdy z nas na poziomie podstawowym może prowadzić samodzielnie. Jeśli firma prowadzi działania PR, to naturalnie powinna także umieszczać linki w notkach prasowych. Pamiętając o tym jednym elemencie, firma w ciągu kilku lat może wyraźnie wzmocnić swoje szanse na wysokie pozycje w Google. Do niedawna wpływ na wyniki wyszukiwań mieli tylko właściciele stron internetowych. Później pojawiły się otwarte platformy blogowe, stron przybywało, ale cały czas ledwie mały procent internautów miał szanse wskazać algorytmowi poprzez link, co jego zdaniem jest dobre. Teraz profil na Facebooku ma ponad miliard użytkowników na całym świecie. Każdy z nich raz na jakiś czas dzieli się ciekawym artykułem, filmikiem, opinią. Jak wyszukiwarki mogłyby ignorować taką bazę ludzkich opinii i rekomendacji? 



Zapytaj eksperta 


Ewa Chojecka, właściciel Internet Planet, www.internet-planet.pl
Czy da się skutecznie wypromować stronę
w wyszukiwarkach, nie ponosząc dużych nakładów finansowych? 

Najpierw sprecyzujmy, że mówimy tutaj o ruchu organicznym (inaczej: naturalnym), czyli o wynikach w Google, za które wyszukiwarka nie pobiera opłat. Działania polegające na zwiększaniu ruchu z wyników organicznych zwane są optymalizacją SEO/pozycjonowaniem. Jest to o tyle ważne, że Google ma także program reklamowy zwany Adwords, w którym można wykupić reklamę na konkretne słowa kluczowe. Jeśli chcemy szybko wypromować witrynę, najlepiej będzie posłużyć się programem Adwords. Wracając do pozycjonowania, są to działania z założenia długofalowe (przynoszące satysfakcjonujące efekty w dłuższym okresie), dość pracochłonne oraz wymagające odpowiedniego know-how.

Jakie błędy są najczęściej popełniane przez właścicieli stron www w zakresie SEO?
W zasadzie jest to całe mnóstwo błędów. Najczęściej obserwowaną przeze mnie sytuacją jest ta, w której osoby projektujące strony internetowe nie mają pojęcia o optymalizacji pod wyszukiwarkę. Dbają o to, aby witryna była estetyczna i miła dla oka, ale zapominają (bądź nie wiedzą jak to zrobić), aby strona była także dobrze indeksowana przez Google. Jeśli więc webmaster nie zna się na pozycjonowaniu, najlepiej już na początku budowania strony skonsultować się ze specjalistą SEO. Innym błędem jest brak mierzalności i statystyk strony. Informacje z dwóch darmowych narzędzi, takich jak Google Analytics i Google Webmaster Tools są wręcz niezbędne w każdym procesie pozycjonowania. Z bardziej „namacalnych” błędów to na przykład brak wystarczającej ilości tekstu na stronach www – zastępując większość treści obrazami uniemożliwiamy wyszukiwarce zaindeksowanie strony na wybrane słowa kluczowe. Wyszukiwarka sama nie domyśli się, co jest na obrazku – trzeba go odpowiednio i w wyczerpujący sposób opisać. Ważne, aby był to tekst oryginalny, tzn. pisany przez nas od początku do końca, gdyż Google jest bardzo wrażliwy na tzw. duplicate content.

Czy serwisy społecznościowe mają znaczenie w pozycjonowaniu stron www?
Serwisy społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w życiu internautów, a tym samym stają się też ważne dla wyszukiwarek. Na pewno warto mieć aktywne profile firmowe w takich serwisach, jak Facebook czy Twitter oraz zadbać o to, aby były one prawidłowo zintegrowane z naszą stroną www. Na uwagę zasługuje też serwis Google+, który co prawda nie ma jeszcze tak dużej liczby użytkowników w Polsce jak Facebook, ale jest mocno promowany przez Google i utrzymywanie aktywnego profilu w tym serwisie może nam tylko pomóc w działaniach.


2013-03-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter