Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Na LinkedIn szuka się informacji

Termin „media społecznościowe” w turystyce kojarzy się przede wszystkim z kanałami, które operują obrazem. Należą do nich m.in. Facebook, Pinterest czy Google+. Tymczasem możliwości zaistnienia w social media jest o wiele więcej, a jednym z nich jest platforma LinkedIn. Obecnie skupia ona ponad 200 mln użytkowników na całym świecie, z których większość to menedżerowie średniego i wyższego szczebla, stanowiących idealną grupę docelową dla przedsiębiorstw z branży travel.

By zrozumieć znaczenie LinkedIn dla działań promocyjnych, trzeba spojrzeć na ten kanał przez pryzmat możliwości, jakie oferuje. Należą do nich poszerzanie sieci znajomych, zwiększanie widoczności i wzmocnienie wizerunku marki.

 1 Stwórz przyciągający profil

LinkedIn jest jak wirtualna wizytówka. To właśnie dlatego tak ważne jest, by zadbać o umieszczenie aktualnych informacji na temat własnej osoby czy firmy. W opisie profilu zawodowego warto zaprezentować zakres świadczonych usług i pokazać swoje doświadczenie. By poprawnie stworzyć profil, należy wykorzystać odpowiednie słowa kluczowe opisujące prowadzoną działalność. Z kolei w części poświęconej szczegółowemu opisowi prowadzonej działalności trzeba się przedstawić, unikając zamieszczania informacji w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Lepiej postawić na personalizację. Opowiadając o sobie, nie zapomnij wyjaśnić, dlaczego prowadzisz działalność i do kogo kierujesz ofertę. Powiedz, w czym konkretnie się specjalizujesz i wyjaśnij, dlaczego twoi klienci do ciebie wracają. Choć włączanie w zawodowy opis osobistych elementów może wydawać się początkowo niestosowne, praktyka pokazuje, że taka strategia przynosi wymierne efekty. Tworząc własny profil, miej na uwadze osoby, do których chcesz dotrzeć i tak formułuj informacje, by były one dla nich ciekawe i przydatne. Kolejnym elementem budującym ciekawy profil jest wykorzystanie platformy Slideshare, która od ubiegłego roku należy do tej samej grupy co LinkedIn. Za jej pośrednictwem możesz zaprosić użytkowników na fotograficzną wyprawę po najpiękniejszych miejscach świata, które masz w swojej ofercie.

 2 Wykorzystaj wyszukiwarki

Dobrą praktyką jest kilkakrotne użycie najważniejszego słowa charakteryzującego zakres świadczonych usług. Przykładowo touroperator specjalizujący się w organizacji wycieczek po Hiszpanii mógłby opisać siebie jako założyciela/właściciela/dyrektora firmy oferującej pobyt i zwiedzanie tego kraju, w dalszej części jako eksperta od Hiszpanii, a na koniec prezentacji podkreślić, że pomaga swoim klientom odkrywać uroki Hiszpanii. Wielokrotne użycie nazwy destynacji sprawi, że użytkownicy LinkedIn poszukujący informacji o niej z pewnością natrafią na tak skonstruowany profil. Pamiętaj, że informacje zawarte w opisie nie tylko czytają potencjalni klienci, ale analizują też wyszukiwarki internetowe. Jeśli dobrze wybierzesz słowa kluczowe, twój profil na LinkedIn będzie widoczny także dla nich. A jakie znaczenie ma dobrze wypozycjonowana strona, w tym wypadku profil na portalu społecznościowym, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Z tego samego powodu warto zoptymalizować swój adres URL. Jest on ustawiany przez LinkedIn domyślnie w formie ciągu liter i cyfr. Warto stworzyć nazwę dla swojego profilu, ponieważ zabieg ten pomoże wyszukiwarce Google znaleźć twoje nazwisko czy nazwę firmy. Dodatkową korzyścią jest fakt, że profil z czytelnym adresem URL wydaje się bardziej profesjonalny. By zmienić nazwę URL, wejdź w opcję „edytuj profil”, a następnie wybierz sekcję „profil publiczny”. Naciśnij „edytuj” przy ikonce URL i nadaj adresowi nową nazwę.

 3 Postaw na szeroką siatkę znajomych

LinkedIn nie spełni swojej promocyjnej  funkcji, jeśli siatka znajomych będzie niewielka. W tym wypadku „niewielka” oznacza mniej niż 500 kontaktów. Firma czy osoba, która zdoła zebrać taką liczbę znajomych, zwiększy znacząco swoje szanse na bycie zauważonym przez potencjalnych klientów. By poszerzyć krąg znajomych, należy ich aktywnie pozyskiwać. LinkedIn jest jak olbrzymi biznesowy event, na którym poznaje się nowe osoby. Różnica między portalem a rzeczywistym wydarzeniem jest taka, że to pierwsze ma charakter wirtualny i komunikacja odbywa się tam 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. To drugie trwa o wiele krócej. Najprostszym sposobem na nawiązanie nowych znajomości jest zapisanie się do grupy łączącej osoby o wspólnych zainteresowaniach. Ważną, choć często nierespektowaną zasadą jest napisanie osobistej wiadomości do osoby, którą zaprasza się do kontaktów. Zwracając się do potencjalnych nowych znajomych, zwracaj uwagę na język i formę, które zastosujesz. Czasem możesz pozwolić sobie na bardziej kolokwialny styl, innym razem lepiej użyć zwrotów oficjalnych. Każdą szansę na poszerzenie kręgu znajomych traktuj indywidualnie. Jeśli ciekawi cię, kto ostatnio oglądał twój profil i dyskutował na interesujące tematy, sprawdź to po prostu w sekcji „updates” znajdującej się w prawej górnej części ekranu. W ten sposób nie tylko poznajesz potencjalnych klientów, ale zyskujesz kolejny sposób na poszerzenie kręgu znajomych.

 4 Angażuj użytkowników

Wielu użytkowników używa LinkedIn jak wizytownika, a swoją aktywność ogranicza do zamieszczenia własnego CV. Prezentacja życiorysu może pomóc w znalezieniu pracy, nie pomoże jednak w pozyskaniu potencjalnych klientów turystycznych. Tymczasem portal ten jest miejscem, w którym można opowiadać historie angażujące użytkowników. W wypadku LinkedIn angażowanie oznacza aktywny udział w dyskusjach choćby przez komentowanie postów zamieszczanych przez osoby z kręgu znajomych czy rozmowy z członkami grup, do których się należy. By zwrócić na siebie uwagę, należy stosować zasady sprawdzone z innych mediów społecznościowych. Warto zwracać się z propozycjami współpracy do potencjalnych partnerów, a przede wszystkim być wiernym zasadzie: „im więcej dajesz, tym więcej dostajesz”. Zamieszczaj interesujące posty, materiały, bądź pozytywnie nastawiony, a przede wszystkim konsekwentny. Pamiętaj jednak, by zamieszczać informacje nawiązujące do twojej działalności. Użytkownicy platformy oceniają cię nie tylko po jakości opisu, ale także po treściach, które publikujesz. Musisz też pamiętać, że użytkownicy LinkedIn nie odwiedzają tego portalu dla przyjemności, by zabić czas, jak ma to miejsce w wypadku innych mediów społecznościowych. Celem jest znalezienie konkretnej informacji. Ruch na LinkedIn stale rośnie, dlatego prowadzony profil należy traktować z taką samą uwagą jak własną stronę internetową. Zorientowanie na cel, poświęcenie czasu i włożony wysiłek z pewnością pozwolą rozbudować sieć znajomych, co przełoży się na zbudowanie świadomości istnienia twojej firmy.

 5 Połącz profil z innymi portalami społecznościowymi

LinkedIn daje ci możliwość automatycznego przesyłania wpisów zamieszczanych na Twitterze na twój profil. Wystarczy dodać konto na Twitterze wybierając „ustawienia”, następnie „profil”, a na koniec „zarządzaj ustawieniami na Twitterze”. Ożywić swój profil można także zamieszczając ciekawe historie w sekcji LinkedIn Today. Jest to swoisty dziennik, w którym prezentowane są ciekawe informacje i linki, jakie użytkownicy umieszczają na platformie. Serwis umożliwia przeszukiwanie popularnych artykułów według kryterium tematu, przegląd newsów znajduje się natomiast na stronie głównej. By przyciągnąć potencjalnych klientów, warto publikować informacje także w tym miejscu, nie zapominając przy tym o podaniu swoich danych kontaktowych. LinkedIn ma cały szereg dodatkowych możliwości oferowanych przez inne serwisy, które umożliwiają poszerzenie treści widocznych na profilu. Dzięki nim możesz zamieszczać prezentacje, plany wyjazdowe i wiele innych spersonalizowanych informacji.

LinkedIn to ważne narzędzie marketingowe w dzisiejszych czasach. Tempo, w jakim co miesiąc przyrasta liczba użytkowników (ok. 3 mln osób) sprawia, że jest to miejsce, w którym spotyka się cały zawodowy świat. Gdy wziąć pod uwagę, że użytkownikami platformy są głównie menedżerowie średniego i wyższego szczebla, szanse na znalezienie odbiorcy usług turystycznych znacząco rośnie. W Polsce LinkedIn nie jest jeszcze tak wykorzystywany jak inne popularne portale społecznościowe, dlatego warto być jednym z tych, którzy tkwiący w nim potencjał wykorzystają jako pierwsi.

 


Studium przypadku

Linie lotnicze Cathay Pacific poszukiwały klientów, którzy na trasach między USA a Azją korzystają z klasy biznes. Wyzwaniem promocyjnym okazało się przebicie przez szum reklamowy i dotarcie do grupy docelowej z informacją, która przekona ją do przewoźnika.

Zespół LinkedIn pracował razem z Cathay Pacific, by wspólnie zidentyfikować członków grup aktywnych na platformie, które były tematycznie powiązane z podróżami biznesowymi do Azji. Wyodrębiono takie minispołeczności jak, Global Workers, China Networking Group, Hong Kong Connection. Do ich członków skierowano dopasowane tematycznie reklamy opracowane w różnej formie.

Dodatkowo stworzono profil firmowy Cathay Pacific na LinkedIn, na którym zamieszczano nowości i rekomendacje. W ten sposób zbudowano świadomość marki i zaangażowano użytkowników. Rezultaty były zachęcające. Trzy ankiety sponsorowane wygenerowały ponad 1300 odpowiedzi od podróżujących biznesmenów, natomiast reklamy skutkowały 97 rekomendacjami zamieszczonymi na stronie prezentującej produkty Cathay Pacific. Ponadto przeprowadzona akcja pozwoliła na zbadanie efektywności reklam i dostarczyła cennych informacji na temat przyszłych kampanii.




Zapytaj eksperta

Sophie Bujold, ekspert mediów społecznościowych dla branży turystycznej, SophieBujold.com

Dlaczego warto włączyć LinkedIn do strategii promocyjnej?

LinkedIn to świetne narzędzie promujące dla firm, które chcą dotrzeć do szeroko pojętego biznesu. Jeśli firma jest zorientowana na współpracę B2B lub jeśli targetuje podróżnych biznesowych, wśród użytkowników LinkedIn znajdzie publiczność bardzo podatną na działania marketingowe.

 

Jakie działania można uznać za najbardziej efektywne w prowadzeniu kampanii na LinkedIn?

Po pierwsze należy traktować tę platformę jak wielki event. Oznacza to przede wszystkim zaprezentowanie się i zdobycie grona kontaktów, zanim poprosi się kogokolwiek o cokolwiek. Ważne, by zawsze nawiązywać kontakt w sposób oficjalny. Ta metoda pozwala pokazać się od strony zawodowej. Jeśli zależy ci na znalezieniu się w grupie znajomych kogoś, kto zna twojego znajomego, poproś o przedstawienie cię. Ponadto zastanów się, w jaki sposób możesz pomóc osobie, z którą chcesz nawiązać kontakt, zanim sam o cokolwiek poprosisz.

Jakie są największe grzechy marketerów zajmujących się promocją firm w serwisie LinkedIn?

Z mojej praktyki wynika, że istnieje kilka błędów, które marketingowcy turystyczni popełniają wyjątkowo często. Po pierwsze nie zamieszczają zdjęcia profilowego, a swój profil uzupełniają, zanim podejmą próbę nawiązania kontaktów. Drugim grzechem głównym jest nieprawidłowe umieszczanie opisu zaraz pod zdjęciem. Trzecia nieprawidłowość to wysyłanie zaproszeń do osób, z którymi w żaden sposób firmy czy ich przedstawiciele nie są powiązani. Natomiast całkowicie niedopuszczalnym zachowaniem jest wysyłanie niemal natychmiast po otrzymaniu akceptacji włączenia do kręgu znajomych prywatnej wiadomości z propozycją zakupu produktu czy usługi. Jednak o wiele gorszym grzechem jest wysyłanie do osób, o których nic się nie wie, informacji sprzedażowych z ofertami, którymi zupełnie nie są zainteresowane.

W jaki sposób należy powiązać działania na LinkedIn z prowadzonymi w innych mediach społecznościowych?

Najlepszą praktyką na połączenie tego typu działań jest przeanalizowanie publikowanych treści. Trzeba ocenić, które informacje mogą lub powinny być zaprezentowane w poszczególnych kanałach. Jeśli to, co pokazujesz na swoim profilu w innych portalach społecznościowych, jest odpowiednie dla środowiska biznesowego, możesz swobodnie przenosić te informacje na LinkedIn. Pamiętaj, by w każdym z kanałów podać adresy swoich profili z innych mediów społecznościowych. Ta sama zasada odnosi się do strony internetowej.

Znaczenie LinkedIn zmienia się w zależności od charakteru biznesu. Podobnie jak ma to miejsce w wypadku innych mediów społecznościowych, decyzja o włączeniu serwisu do planu marketingowego powinna być podyktowana tym, czy kanał ten jest wykorzystywany przez faktyczną grupę docelową.

 

 

 

 

 

2013-12-01

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter