Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Regiony

»

Pomorze zabiega o Rosjan

Nasz kraj odwiedza coraz więcej turystów, którzy chcą się u nas zatrzymać na dłużej. Zachęcają do tego programy, jak najnowszy „Russian Friendly”. I jak się okazuje takie inicjatywy się sprawdzają.

Stworzona przez fundację Polska Friendly, przy aktywnym zaangażowaniu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz mniejszości rosyjskiej w Polsce akcja, jest odpowiedzią na intensyfikację przyjazdów rosyjskich turystów w rejon Pomorza dzięki wprowadzeniu przepisów o małym ruchu granicznym. Ideą projektu Russian Friendly jest, by turyści z obwodu kaliningradzkiego przyjeżdzając do Polski, mogli bez problemu korzystać ze wszystkich oferowanych usług – mówi Łukasz Magrian, zastępca dyrektora biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

 

Braterstwo dzięki turystyce

– Projekt Russian Friendly to głównie niezbędnik informacyjny rosyjskiego turysty na Pomorzu. Równie ważny jest jednak pozytywny przekaz, który ma podbić serca naszych sąsiadów i trwale przywiązać ich do marki Pomorze – zapewnia Maciej Rytczak, prezes fundacji Polska Friendly – Poza tym chcemy, aby Polacy i Rosjanie poznawali się, co wpłynie na stworzenie lepszego wzajemnego obrazu na poziomie zwykłych ludzi. W tym celu na profilu projektu na Facebooku, przy wsparciu portalu kaliningrad.ru trwa akcja „Słowianie bez granic”, która ma udowodnić , że po odłożeniu na bok polityki między Polakami a Rosjanami jest całe mnóstwo dobrych emocji.

Jak wskazują statystyki przekroczeń granicy polsko-rosyjskiej, walka o turystów z obwodu kaliningradzkiego opłaca się. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Straż Graniczną, tylko w ciągu trzech kwartałów 2013 r. łączna liczba przejazdów wyniosła ponad 4,5 mln osób. To o 60 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2012 r. Absolutny rekord odpraw na polskiej granicy padł w okresie noworoczno-świątecznym, który Rosjanie wykorzystują na podróże. Drugiego stycznia było to 108 autobusów i 7638 samochodów osobowych, czyli 30 proc. więcej niż zazwyczaj. Dzień później liczba odpraw samochodów sobowych wzrosła do 8080. Ponad 90 proc. przekraczających polską granicę stanowili Rosjanie.

 

Co z touroperatorami?  

Inicjatywna bycia przyjaznym dla Rosjan spotyka się z pozytywnymi opiniami wśród przedstawicieli branży. Wciąż pozostają jednak problemy do rozwiązania. – W dalszym ciągu pojawia się kłopot z promocją polskich touroperatorów – zwraca uwagę Dariusz Wojtal, wiceprezes PIT. I dodaje: – Programy szkoleniowe dla obiektów turystycznych są niezwykle potrzebne. Głównie w sferze nauki języka rosyjskiego, zasad obsługi, ale także obyczajowości. Działania te poprawiają wizerunek Polski, rozwijają turystykę oraz są idealnym czynnikiem pobudzającym gospodarkę. Wojtal podkreśla także, że touroperatorom potrzebne jest stworzenie sensownego, czyli odpowiadającego realnym potrzebom programu. To bowiem oni budują produkt złożony. – Na rynku praktycznie nie istnieje odpowiednio zbudowana oferta dla podróżnych ze Wschodu, zatrzymaliśmy się na wizerunku rosyjskiego turysty klienta zakupowego – uważa Wojtal.

Zdaniem Magriana, krajowe biura podróży i touroperatorzy, kierując swoją ofertę do turystów z Rosji, z założenia są Russian Friendly. I oni mogą jednak spróbować swoich szans na zdobycie certyfikatu. Wystarczy, że spełnią określone w projekcie kryteria, takie jak rosyjskojęzyczny personel umożliwiający funkcjonalną komunikację i obsługę klienta z Rosji, rosyjskojęzyczna wersja strony internetowej lub zakładka w jęz. rosyjskim czy materiały informacyjno-promocyjne w jęz. rosyjskim, m.in. broszury, gazetki, katalogi sprzedażowe. Promowanie polskich przedsiębiorstw świadczących usługi turystyczne w naturalny sposób przyciągnie jeszcze więcej podróżnych, a co za tym idzie, stworzy więcej możliwości dla touroperatorów.

 

Skuteczna promocja to podstawa

Russian Friendly ma być reklamą usług i produktów turystycznych regionu nie tylko w obwodzie kaliningradzkim, ale w całej Rosji. Potwierdzeniem obecności w projekcie jest otrzymanie unikatowego certyfikatu, który może służyć jako dodatkowy element promocji. Do programu przyłączyć się mogą przede wszystkim obiekty turystyczne, gastronomiczne i branża rozrywkowa, a także samorządy. Nabór uczestników potrwa do końca lutego br. Natomiast już na początku marca zestawienie polskich firm i instytucji znajdzie się na stronie rosyjskojęzycznego portalu russian-friendly.pl. Dla każdej z nich przygotowana zostanie prezentacja multimedialna zawierająca kompleksową ofertę dla rosyjskich turystów. 

Po stronie rosyjskiej, projekt promowany będzie na portalu społecznościowych vkonakte.ru, rosyjskim odpowiedniku Facebooka. Dodatkowo w największych mediach kaliningradzkich z początkiem marca tego roku ruszy kampania reklamowa. Pierwszym poważnym sprawdzianem skuteczności Russian Friendly będzie jedno z najważniejszych rosyjskich świąt, czyli Dzień Kobiet. Okres ten jest dla Rosjan idealną okazją do podróży. Okaże się więc, czy w tym roku Polska będzie najatrakcyjniejszym kierunkiem. KS

2014-01-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter