Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Kod QR przyjacielem turystyki

Kody QR, stosowane do niedawna przede wszystkim w branży spożywczej i transportowej, pomagają w promocji także w obszarze turystyki. Wszystko za sprawą coraz powszechniejszego dostępu Polaków do urządzeń mobilnych.

Kody QR z powodzeniem można stosować również w turystyce, w celu promowania biura, regionu czy produktu. Ważne, by odpowiednio wygenerować kod i zachęcić do jego używania potencjalnych odbiorców. Kody QR, zwane również fotokodami, to kwadratowe dwuwymiarowe znaczki wypełnione czarno-białymi (zdarzają się również kolorowe) kwadracikami, w których ukryte są treści. Zazwyczaj pod dwukolorowym wzorem znajduje się adres strony internetowej, za pomocą którego dotrzeć można do przygotowanych przez autora danych: od wizytówek elektronicznych począwszy, przez teksty, filmy video, pliki muzyczne, aplikacje, gry, zdjęcia, mapy, lokalizacje GPS, po strony internetowe. Aby odczytać zawartość kodów QR niezbędne jest wyposażone w aparat fotograficzny urządzenie mobilne (np. smartfon) z zainstalowaną aplikacją umożliwiającą ich odczytywanie, a także dostęp do internetu.

Z roku na rok w Polsce wzrasta liczba posiadaczy zaawansowanych telefonów komórkowych, dlatego też tę formę prezentacji treści wybiera coraz więcej firm. W tyle nie pozostaje branża turystyczna. Fotokody chętnie wykorzystują hotele do informowania swoich klientów o atrakcjach turystycznych, menu hotelowym, czy standardzie oferowanych pokoi. Interesują się nimi także przedstawiciele miast i regionów. Tym sposobem zachwalają i promują ich walory, uzupełniając informacje zawarte w tradycyjnych papierowych przewodnikach. Posiadanie przez biuro podróży, organizację turystyczną lub miasto kodu świadczy o ich otwarciu na nowe technologie i odbiorców, sięgających po nowoczesne rozwiązania mobilne w poznawaniu świata. Aby kod QR spełnił swoją rolę, należy trzymać się kilku zasad.

 

1 Stwórz kod QR biura podróży lub atrakcji turystycznej

Tworzenie fotokodu polega na wygenerowaniu adresu strony internetowej, pod którym znajdują się dane przeznaczone do udostępnienia użytkownikom, względnie treści, jakie mają być przez nich odczytane. Fotokody mogą one być tworzone samodzielnie – przy pomocy generatorów kodów dostępnych w internecie za darmo, lub przez wyspecjalizowane firmy. Chcąc samodzielnie wykreować fotokod należy pamiętać, że nie można edytować treści kodu po jego utworzeniu. Zatem każda próba jej edycji (na przykład po błędnym wpisaniu nazwy strony internetowej), będzie skutkowała koniecznością stworzenia nowego kodu. Pojedynczy użytkownicy nie dysponują bowiem odpowiednimi programami, by móc dokonywać zmian w treści kodów. Możliwości takie mają za to profesjonalne firmy przygotowujące kody na zlecenie. Te mogą dokonywać poprawek w kodach, bez konieczności tworzenia kolejnych.

Warto pamiętać, że restrykcyjne zasady dotyczące edytowania treści nie dotyczą samych danych, które udostępniane są użytkownikom pod wskazanym w kodzie adresem strony internetowej. Informacje te mogą być w dowolnym momencie zmieniane, edytowane, bez obaw o naruszenie struktury całego kodu.  Treść kodu to ciąg cyfr, liczb, znaków specjalnych, których maksymalna liczba nie może przekraczać czterech tysięcy. Długość zapisu kodowego decyduje o wielkości czarno-białego znaczka jaki jest potem odczytywany przez użytkowników. Tworząc go należy zatem pamiętać, by nie był zbyt mały, ponieważ może być trudny w odczycie przez telefony komórkowe. To zaś czyni go zupełnie nieprzydatnym nośnikiem informacji.


 2 Dostosuj multimedia do wymogów urządzeń mobilnych

Fotokody są bardzo praktycznym narzędziem promocyjnym: użytkownicy smartfonów przy ich pomocy zyskują możliwość szybkiego i łatwego dostępu do informacji podanych w skompresowanej formie. Przedstawiciele biur podróży, zabytków lub atrakcji turystycznych mają zaś okazję, by na małej powierzchni reklamowej przekazać maksimum informacji promocyjnych. Fotokod spełni swoją rolę pod jednym warunkiem. Strona na której znajdują się interesujące nas treści, musi być dostosowana do odtwarzania na urządzeniach mobilnych. Ten oczywisty z pozoru wymóg jest często pomijany przez twórców fotokodów. Zapominają oni, że ta sama strona internetowa inaczej prezentuje się na monitorze komputera, inaczej na znacznie mniejszym wyświetlaczu telefonu komórkowego. Korzystanie na smartfonie z informacji zawartych na stronie nieprzystosowanej do wymogów komórki jest utrudnione z powodu wydłużonego czasu pobierania danych, a także ze względu na fakt, że np. pokazywane zdjęcia będą zbyt małe, bądź zbyt duże. Niedostosowanie danych do możliwości urządzenia, które ma je prezentować, znacznie utrudnia odbiór informacji i z oczywistych względów może zniechęcić potencjalnych użytkowników do korzystania z tego rodzaju nośników w przyszłości. Zanim więc zacznie się myśleć o generowaniu kodów, które wesprą inne kanały informacji o ofercie firmy, dobrze jest dostosować stronę internetową, grafiki, filmy, treści i wszelkie treści, które mają być odczytywane za jego pośrednictwem, do wymogów smartfonów.

Istotna jest też kwestia wielkości danych znajdujących się w zakodowanym znaczku. Należy pamiętać, że internet w urządzeniach mobilnych działa wolniej, niż w tradycyjnych komputerach. Ściąganie elementów znajdujących się na stronie trwa zatem dłużej. Użytkownik zmuszony do zbyt długiego czekania na otwarcie strony i zawartych na niej informacji, filmików, czy zdjęć prędzej zrazi się do tego sposobu pozyskiwania informacji, niż będzie chciał z nich korzystać. Przed przystąpieniem do tworzenia kodów warto jest więc dokładnie wyselekcjonować treści jakie potem będzie odczytywał na swoim urządzeniu użytkownik.


 3 Odpowiednio dobierz informacje, które mają być zakodowane

Fotokody pozwalają ich twórcom na przekazywanie treści o charakterze informacyjnym i promocyjnym. W założeniu są dodatkowym nośnikiem treści na temat biura podróży, regionu czy produktu turystycznego, który stanowić ma uzupełnienie lub powielenie treści zawartych na tradycyjnych nośnikach, jak przewodniki, foldery reklamowe, czasem nawet strony internetowe. Aby stworzyć fotokod użyteczny dla odbiorców należy zastanowić się w jakich sytuacjach ma on być przydatny i czemu ma służyć. Dopiero wtedy można mieć pewność, że udostępnione tam treści spełnią oczekiwania użytkowników.

Biura podróży kody QR stosują najczęściej do prezentowania swojej oferty lub wybranych produktów z katalogu. Oferta zaprezentowana w tej formie może być kopią informacji zamieszczonych wcześniej na stronie biura, może być również rozszerzeniem danych, które są tam zaprezentowane (np. o filmiki, zdjęcia, mapy). Wychodzi się z założenia, że użytkownik pobierający kod QR – na przykład z billboardu, plakatu czy łamu gazety może, ale wcale nie musi, znać ofertę biura. Należy mu zatem zapewnić w skondensowanej formie, garść najpotrzebniejszych informacji. Jego zainteresowanie może natomiast wzbudzić plik video, albo zdjęcie.  To skłania do zajrzenia na stronę internetową placówki w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji.

Na podobnej zasadzie powinny funkcjonować fotokody umieszczone przy atrakcjach turystycznych lub promujące miasto, region. W tym wypadku warto jednak skoncentrować się na przekazaniu zwięzłych, ogólnych informacji np. o zabytku, niż przekazywać encyklopedyczną wiedzę na jego temat.


 4 Skomunikuj się z odbiorcami i zachęcić do kontaktu

Choć wzrasta liczba osób korzystających z urządzeń mobilnych, a kody QR są coraz bardziej obecne w przestrzeni publicznej, wciąż stosunkowo mało odbiorców korzysta z tego narzędzia przesyłu informacji. Wynika to z dość niskiej świadomości co do przeznaczenia biało-czarnych znaczków. Nie oznacza to oczywiście, że inwestowanie w fotokody to decyzja z góry skazana na porażkę. Polacy lubią nowinki, potrzebują tylko zachęty, by z nich skorzystać. Jeśli decydujesz się na stworzenie fotokodu, umieść przy nim informację czym on jest, do czego służy i jakie informacje za jego pośrednictwem można uzyskać. Przyda się również krótkie hasło zachęcające do odczytania fotokodu, na przykład „Zeskanuj i dowiedz się więcej”. Dobrym rozwiązaniem jest zaoferowanie pomocy w pobraniu aplikacji umożliwiającej odczytanie kodu.

Użytkowników, którzy raz skorzystają z tego narzędzia nie trzeba będzie namawiać do kolejnych prób. Odbieranie informacji nie musi być zresztą jedyną formą komunikacji między twórcą kodu QR a jego odbiorcami. Coraz częściej kody wykorzystywane są do interakcji z użytkownikami. Przy ich pomocy można oddawać głosy w konkursach, wyrażać swoje zdanie na forach, wypełniać formularze zgłoszeniowe, porównywać ceny.


 5 Zmierz efektywność działania kodów QR

Wykorzystując kody QR do celów promocyjnych, informacyjnych wskazane jest badanie ich efektywność, tak by móc na bieżąco monitorować, czy są wykorzystywane przez użytkowników. Jeśli tak, to w jakim stopniu. Zanim zdecydujemy się wygenerować kody QR pomyślmy o pozyskaniu narzędzi, które poinformują o liczbie pobrań kodu z danego źródła, jakości ruchu, czy liczbie konwersji. Na rynku dostępne są specjalne narzędzia, takie jak systemy analizy ruchu. Usługi monitorowania liczby pobrań kodów QR wykonują też wyspecjalizowane firmy zajmujące się ich tworzeniem.

Kody QR zdobywają w Polsce popularność, o czym świadczy chociażby fakt ich coraz częstszej obecności w przestrzeni publicznej. Liczba zaawansowanych urządzeń mobilnych w Polsce wzrasta. Kwestią czasu jest więc, kiedy upowszechni się wykorzystanie tych narzędzi marketingowych i nastąpi wzrost ich popularności. Tworząc kody QR warto pamiętać, że spełnią swoje funkcje tylko wtedy, gdy będą dobrze dopasowane do odbiorców. 

 

 

 

 


Zapytaj eksperta

Łukasz Strzałkowski, ekspert foto-kody.pl

 

Dlaczego biura podróży powinny posiadać kody QR?

Nie ma szybszego sposobu na pozyskanie informacji o wycieczce lub atrakcji turystycznej, niż poprzez kod QR. Dzięki temu odbiorcy mogę mieć dostęp do multimediów, które w barwny i ciekawy sposób przedstawią informacje o obiekcie lub wycieczce. Wszystko to dostępne jest w różnych językach. W ten sposób, niedużym kosztem, obsłużymy zainteresowanych na wysokim poziomie i jednocześnie uzyskamy dodatkową powierzchnię reklamową, która nie zepsuje architektury obiektu lub krajobrazu. Jeśli dodatkowo wykorzystamy mechanizmy monitorowania odczytów, dowiemy się w jakiej skali i w jakich godzinach atrakcja turystyczna lub reklama wycieczki cieszy się największym zainteresowaniem.

 

Jak tworzyć kod QR, żeby spełniał swoją funkcję?

Powinni zająć się tym specjaliści. Dzięki temu dostępność informacji ukrytych za kodem QR będzie najczytelniejsza. Utworzenie kodu w darmowym generatorze, który będzie kierował do strony internetowej, to czynność całkiem prosta, ale w przypadku profesjonalnych zastosowań to jednak za mało. Należy pamiętać, że na razie mamy jeszcze niską świadomość społeczną tego rozwiązania. Dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia komunikacja przy kodzie QR. Do tego dochodzi jego wielkość. Kolejna sprawa to odpowiednia budowa serwisu internetowego. Jeśli chcemy uzyskać maksimum wiedzy o odbiorcach to niezbędne jest tworzenie kodów działających w ramach systemu monitorowania odczytów. Dzięki temu publikując kody w różnych mediach mamy na bieżąco informacje, które media przynoszą nam najwięcej zainteresowanych klientów.

 

W jaki sposób można promować kod QR?

Promocja kodów najlepiej sprawdza się we wszelkich materiałach drukowanych – od ulotek, katalogów, magazynów, po tablice informacyjne, przystanki transportu publicznego i billboardy. Dobra ekspozycja zapewni większą czytelność i zaangażowanie odbiorców. Odpowiednie hasło reklamowe także zwiększy liczbę odwiedzających serwis. A chodzi o proste strony informacyjne, zdjęcia, nagrania audio lub wideo w różnych językach, formularze rejestracyjne lub kontaktowe, quizy, konkursy, mapy dojazdu, itd.

 

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu kodów QR?

Do podstawowych błędów należy brak komunikacji przy kodzie i informacji po co on jest i co z nim robić oraz jak dostać się do prezentowanej pod nim treści. Częsta jest też nieprawidłowa wielkość kodu w stosunku do potrzeb miejsca w którym się go publikuje, czy też nieprawidłowa budowa serwisu internetowego. Materiały nie są również dostosowane do wyświetlania ich na smartfonach. Błędem jest także zapominanie o monitorowaniu odczytów, co pozwalałoby budować wiedzę o odbiorcach. 

 

 

2014-01-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter