Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Poradnia

»

Rób zdjęcia i wyróżniaj się

Fotografie przyciągają uwagę internautów. Ich obecność w tekście lub linku zwiększa klikalność aż kilkakrotnie. Jednak największe znaczenie odgrywają w mediach społecznościowych. I na tym opiera się najnowsza strategia marketingu internetowego.

Równolegle do Facebooka w ostatnich latach rozwinęły się portale przeznaczone do publikacji zdjęć i krótkich informacji. Najważniejsze z nich to Instagram, Pinterest i Flickr. Co najciekawsze, media te nie są względem siebie konkurencyjne, ale komplementarne. Konta można ze sobą łączyć i stosować wewnętrzną crosspromocję swojej marki, działając jednocześnie w kilku mediach i silnie zwiększając swoją widoczność w internecie. Jak zatem może na tym skorzystać branża? Każde z tych zdjęć mogłoby mieć przypięty tzw. znacznik, zawierający opis biura podróży czy hotelu lub odsyłacz do strony firmy.

 1 Utwórz profil firmy i personalizuj go logiem marki

Biuro czy hotel powinno na początek założyć swój profil. W tym celu wystarczy wejść na odpowiednią stronę internetową: www.flickr.com, www.pinterest.com lub www.instagram.com i utworzyć nowe konto. Po wejściu na stronę flickr.com klikamy przycisk „Sign up”. Aby utworzyć konto, należy założyć konto pocztowe w serwisie Yahoo! lub zalogować się przez konto na Facebooku. Podczas rejestracji na portalu Pinterest należy kliknąć opcję „Utwórz konto firmowe” i postępować zgodnie z umieszczonymi tam wskazówkami. Niezbędny będzie firmowy mail, z którego będziemy obsługiwaćliportale i odbierać wiadomości z nimi związane. W wypadku aplikacji Instagram należy wejść na stronę Apple Apps i pobrać ją na smartfon z systemem IOS lub na stronę Windows Phone Store dla Androida. Po pomyślnej instalacji trzeba uruchomić aplikację, klikając na ikonę programu, i podać dane do rejestracji nowego konta. Aby uzyskać dostęp do konta w internecie, należy przejść na stronę www.instagram.com i zalogować się, używając swojej nazwy użytkownika i hasła do usługi Instagramu. Możesz także wyświetlić swój profil, przechodząc na stronę instagram.com/nazwa_użytkownika. Przed założeniem konta warto zapoznać się z regulaminem serwisów oraz przejść przez samouczek. To da nam pełne informacje o możliwościach i ograniczeniach korzystania z danej witryny. Odtąd już można zacząć korzystanie z portalu. Na początek warto dodać opis firmy oraz dane kontaktowe widoczne dla użytkowników, jak adres siedziby, numery telefonów dla klientów, adresy stron internetowych oraz linki do profili w innych sieciach społecznościowych. Firmowe logo ustawiamy jako zdjęcie profilowe.

 2 Zamieść zdjęcia ofert i dodaj odpowiednie podpisy

Kolejnym krokiem jest utworzenie galerii zdjęć wraz z odpowiednimi podpisami. Jedne i drugie mają kluczowe znaczenie i muszą być starannie przemyślane. W branży turystycznej operowanie obrazem ma szczególne znaczenie, bo fotografie wpływają na nasze decyzje zakupowe.  Publikowane zdjęcia powinny być zatem wykonane przez profesjonalnego fotografa i poddane starannej obróbce. Muszą też pokazywać miejsca faktycznie dostępne w ofercie biura, ale w nietypowym ujęciu, oryginalny kadr, perspektywę, filtr itp. Powinny przedstawiać np. oryginalne atrakcje czy formy spędzania wolnego czasu w miejscu wypoczynku. Ciekawym urozmaiceniem nadającym profilom bardziej ludzki wymiar jest zamieszczanie zdjęć zrobionych przez klientów, oczywiście po skrupulatnej selekcji. To pozwoli na stworzenie bardziej przyjaznego wizerunku firmy. Widząc uśmiechniętych turystów na plaży łatwiej klientom zobaczyć siebie na ich miejscu. Zaufanie do firmy wzbudzają też zdjęcia obrazujące działalność firmy na co dzień, jej pracowników, ważne wydarzenia itp. Należy pamiętać do kogo i w jakim celu kierujemy komunikat. Instagram to portal specyficzny, na którym popularność zyskują zdjęcia modne, oryginalne, przedstawione w nietypowy sposób. Bardzo ważne są podpisy pod zdjęciami, które jednocześnie stanowią linki dzięki wykorzystaniu hashtagów, czyli znaczników. Najlepiej opisać fotografie nazwami zarówno ogólnymi, jak i szczegółowymi, aby pojawić się w jak największej ilości wyników wyszukiwania, oczywiście dopasowanych do treści zdjęcia. Wówczas użytkownik, który szuka np. hotelu w Marsa Alam, znajdzie w wynikach ten będący w ofercie naszego biura. Pamiętaj, że od liczby zdjęć ważniejsze są ich jakość i zawarty w nich przekaz. Galeria fotografii powinna mieć określoną tematykę, być spójna stylistycznie oraz łatwo identyfikować się z biurem podróży. Przydatne do tego okazują się specjalne filtry nakładane na zdjęcia dostępne w Instagramie. Warto na fotografiach umieścić też logo firmy, a same obrazy podpisywać np. „najlepsze wakacje z biurem X” oraz  stworzyć własny hashtag z nazwą firmy, który wraz z rozwojem marki będzie coraz lepiej rozpoznawany przez internautów. Z czasem klienci biura sami staną się ambasadorami firmy, umieszczając hashtag biura w opisie swoich zdjęć z wakacji. Znaczniki # działają nie tylko na instagramie, ale także na Facebooku. Umieszczając zdjęcia, zastanów się, co zainteresuje obecnych i potencjalnych klientów. Weź pod uwagę ich zainteresowania, potrzeby, marzenia oraz specyfikę każdego z portali społecznościowych.

 3 Znajdź „znajomych”, dołącz do grup tematycznych

Gdy już profil zostanie uzupełniony, czas na kolejny krok. Jest nim odszukanie użytkowników prowadzących profile o podobnej tematyce oraz zaproszenie ich do grona znajomych. Tak samo postępujemy w wypadku list i grup tematycznych powiązanych z turystyką. Gdy już nawiążemy liczne znajomości, dbamy o regularne kontakty, wymianę informacji oraz stałe aktualizacje swojej strony tak, by była odwiedzana przez innych użytkowników. Prowokujemy dyskusje, zadajemy pytania, zamieszczamy komentarze, zachęcamy do wymiany poglądów i oceniania zdjęć. To generuje ruch i zwiększa zainteresowanie stroną. Zdjęcia powinny obrazować najnowsze i aktualne oferty, które jednym kliknięciem przekierowują na stronę firmy. To pozwala zwiększyć bazy klientów i tym samym generować pierwszą sprzedaż, jak również na zwiększenie wartości zakupowej pojedynczego klienta w bazie. Posiadając stale aktualizowany profil ze zdjęciami pokazujesz, że jesteś „na czasie”, przyciągając tym samym młodych, aktywnych ludzi do swojego biura. Ludzie bardziej ufają temu, co znają, zatem pokazywanie „ludzkiej twarzy” firmy w internecie w długofalowej perspektywie przekłada się na lepsze wyniki finansowe.

 4  Wykaż się aktywnością na profilu

Publikuj, oznaczaj zdjęcia, bądź aktywny. Rozwijaj obecność swojej firmy na portalach poprzez interakcje z innymi członkami społeczności w internecie. Podpatruj konkurencję. Znajdź marki i firmy z branży i zobacz, jak one korzystają z tych narzędzi. Obserwuj przykłady dużych marek, by zaczerpnąć inspiracji, jak można przedstawić własne produkty, aby zaciekawić użytkowników swoją ofertą. Zdobądź jak najwięcej znajomych i stale poszerzaj sieć kontaktów. Dobrym sposobem na przyciągnięcie internautów na firmowy profil jest zaoferowanie im czegoś w zamian.  Najlepiej sprawdzają się konkursy, w których do wygrania będą firmowe gadżety lub kupony rabatowe na wycieczki. Klienci chcą czuć się wyjątkowi, warto zatem przygotować specjalną ofertę dla osób aktywnych na firmowych profilach. Wchodź w interakcje z innymi, udzielaj się, rozmawiaj, komentuj, pisz i publikuj. Nigdy nie wiadomo, kto trafi na stronę, bo zainteresuje go piękne zdjęcie czy ciekawy opis, a stąd już prosta droga do przejrzenia oferty biura. Obrazy o wiele bardziej przemawiają do emocji ludzi. Miłe skojarzenia z nazwą firmy zapisują się w pamięci i powracają podczas planowania letniego wypoczynku. Ciekawe zdjęcia na profilu nie tylko przyciągają wzrok, ale budują społeczność wokół naszych produktów, tworząc pozytywne relacje i więź z firmą. Pamiętaj o wzajemności. „Lajkuj”, oceniaj i komentuj zdjęcia członków swojej internetowej społeczności. Ponadto duża aktywność zwiększa liczbę wyników w wyszukiwarce oraz zapewnia lepsze pozycjonowanie. Dzięki temu firma będzie lepiej widoczna w internecie.

 5  Utwórz konto i zostań specjalistą od social media

Gdy już zapoznasz się ze wszystkimi funkcjami, stwórz konto PRO. Jest ono przeznaczone dla profesjonalistów, którzy biegle władają już podstawowymi funkcjami portalu. Takie konto z reguły jest płatne, ale w zamian uzyskuje się pakiet usług z dodatkowymi ustawieniami i możliwościami, dostosowanymi do specyficznych wymogów kont firmowych. Narzędzia te to m.in. dostęp do statystyk odwiedzin i aktywności na profilu, instrumenty marketingu i promocji czy zwiększenie funkcjonalności. Najbardziej rozbudowane narzędzia dla firm ma Pinterest. Portal oferuje możliwość indywidualizacji profilu w barwach marki oraz stosowanie geolokalizacji, która jest przydatna dla oznaczenia biur, tworząc wizualny przewodnik dla użytkowników. Bardzo dużą popularnością portal ten cieszy się we Francji, gdzie ma aż 150 tys. aktywnych użytkowników. Nie można przy tym zapomnieć, że działalność prowadzona na portalach społecznościowych powinna być spójna z całą strategią marketingową firmy w formie i treści, zwłaszcza, jeżeli równocześnie prowadzona jest kampania reklamowa. Wówczas należy wszędzie publikować to samo obrandowanie, zdjęcia oraz komunikaty kierowane do klientów, by zaistnieć w ich świadomości. MS

 

2014-04-30

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter