Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Ludzie branży

»

A  |   B  |   C  |   D  |   E  |   F  |   G  |   H  |   I  |   J  |   K  |   L  |   M  |   N  |   O  |   P  |   R  |   S  |   T  |   U  |   W  |   Z  |   Ł
Smolińska Eliza - Sylwetka

Od lat pracuję na swoją pozycję

Eliza Smolińska z powodzeniem łączy życie zawodowe z działalnością społeczną.

Przez dwadzieścia lat na rynku biuro Aleksander zdołało wyrobić sobie mocną markę nie tylko wśród klientów, również touroperatorów, czego dowodem jest posiadanie tytułu prestiżowego agenta kilku dużych graczy na rynku: Itaki, Rainbow czy Grecosa. – Duzi organizatorzy z dystansem traktują mniejsze miasta, takie jak Kalisz, uważając, że pod względem sprzedażowym nie mają takiego potencjału, jak np. Warszawa, Wrocław czy Kraków. Osiągnięcia sprzedażowe czterech oddziałów biura Aleksander na terenie Wielkopolski udowadniają jednak, że w takich niewielkich ośrodkach również tkwią możliwości – mówi Eliza Smolińska, stojąca na czele sieci biur Aleksander. 

Stawiam na polskie firmy

Jaka jest jej recepta na sukces? Podstawą jest dobór odpowiednich partnerów biznesowych: stabilnych, mających ciekawą i dobrą ofertę, oraz dywersyfikacja oferty. – Katalog partnerów, z którymi współpracujemy jest duży, liczy około 70 pozycji. Obejmuje touroperatorów, przewoźników kolejowych, autokarowych, rejsowych i samolotowych oraz ubezpieczycieli. Dzięki temu z jednej strony mamy dostęp do całej oferty turystycznej na rynku i możemy jeszcze lepiej dopasować się do oczekiwań klientów, z drugiej strony możemy im dostarczyć pojedyncze usługi, jak bilety autokarowe, lotnicze czy rejsy – wyjaśnia Eliza Smolińska.

Według właścicielki biura niezwykle ważny jest też odpowiednio dobrany personel: dobrze wykształcony, lubiący kontakt z klientem, a przede wszystkim zaangażowany w wykonywane obowiązki. – Mam szczęście, że trafiłam na osoby mające wszystkie te atuty. Śmieję się nawet, że moje dziewczyny są tak przywiązane do swoich obowiązków, że trudno je czasem nakłonić do opuszczenia biura po skończonej pracy. Jednocześnie nie ma między nimi rywalizacji, ale poczucie, że wszystkie pracujemy na dobro marki Aleksander – wyjaśnia właścicielka biura.

Kwestia ta nabiera szczególnego znaczenia jeśli weźmie się pod uwagę specyfikę miast, w których znajdują się oddziały biura. – Nie wiem od czego to zależy, uwarunkowań historycznych, społecznych, ale sprzedaż w Kaliszu, Ostrowie Wlkp., Pleszewie i Krotoszynie znacznie się różni. W Kaliszu, gdzie jest stosunkowo duża klasa średnia, sprzedaż jest bardzo dobra. Podobnie w Krotoszynie. Dla odmiany w bogatym Pleszewie trudniej nakłonić klienta do zakupu – analizuje Eliza Smolińska. 

Jestem społeczniczką

Dwie dekady w branży skłaniają do refleksji. Właścicielka biura Aleksander zauważa, że dziś rynek jest znacznie bardziej wymagający dla podmiotów na nim działających, niż jeszcze kilka lat temu.

– Z jednej strony są klienci, mający coraz większą wiedzę i doświadczenie podróżnicze, a przez to i oczekiwania co do wyjazdów. Z drugiej są touroperatorzy, których wymagania względem agentów również stale rosną. To dobrze, bo przez to rozwija się cała branża, nawet w tak niesprzyjającej sytuacji geopolitycznej jaką mamy obecnie – mówi właścicielka Aleksandra.

Z okazji dwóch dekad w polskiej branży biuro zorganizowało okolicznościową imprezę dla klientów i partnerów biznesowych, w czasie której nie brakowało wspomnień, podziękowań i konkursów. – Na urodzinach pojawiło się około 450 gości. Byłyśmy bardzo zaskoczone, a jednocześnie wzruszone. To daje motywację do dalszej pracy! – wyznaje Eliza Smolińska. Nie chce zdradzać planów na przyszłość, zresztą, jak przyznaje, specyfika branży turystycznej nie pozwala zbytnio wybiegać naprzód.

– Chciałabym po prostu utrzymać pozycję jaką mam obecnie na rynku. Od tego co się będzie na nim działo zależy jednak, czy mi się to uda, czy nie. Nieśmiało myślę też o otwarciu kolejnego oddziału biura gdzieś w Europie – mówi właścicielka Aleksandra. 

To jednak plany na bliżej nieokreśloną przyszłość. Póki co skupia się na zarządzaniu czterema biurami i działalności społecznej. – Zawsze miałam poczucie, że udzielanie się na rzecz innych nadaje mojemu życiu nowy sens, dlatego założyłam LOT Ziemi Kaliskiej i aktywnie w nim działam – wyznaje właścicielka Aleksandra i precyzuje, że organizuje imprezy, które mają zwiększyć atrakcyjność kulturalną i turystyczną Kalisza i okolic: jak np. organizowane od 14 lat wraz z Muzeum Okręgowym Ziemi Kaliskiej „Niedziele u Niechciców”, w czasie których przypomina zabawy i obyczaje ziemiaństwa czy odbywające się jesienią Święto ul. Niecałej. LOT ma też na swoim koncie rejestrację w UE produktu lokalnego z oznaczeniem geograficznym – Andrutów Kaliskich.

Curriculum vitae

Eliza Smolińska, urodzona w Kaliszu, absolwentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1996 roku założyła Biuro Podróży Aleksander, które prowadzi do dziś. Od 2004 roku prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemi Kaliskiej, członek zarządu Wielkopolskiej Izby Turystycznej, wiceprezes zarządu Fundacji Aktywni Zawodowo, członek zarządu Stowarzyszenia Wychowanków Gimnazjum i Liceum im. Adama Asnyka w Kaliszu. 

 

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter