PZM Travel obchodzi w tym roku 60-lecie. Co przygotowaliście Państwo z okazji tej rocznicy?
Biuro Turystyki Motorowej PZM zostało powołane na wiosnę 1957 roku na obsługę Międzynarodowego Kongresu FIM, w którym brało udział kilka tysięcy zagranicznych turystów. Wówczas okazało się, że Polacy coraz chętniej podróżują własnymi środkami transportu, ponieważ z jednej strony „rozluźniła się” polityka zagraniczna kraju, z drugiej wzrosła sprzedaż pojazdów. Naturalnym kierunkiem dla naszej firmy była obsługa zmotoryzowanych na poziomie krajowym i zagranicznym. Właśnie o tej historii biura i rozwoju turystyki motorowej jako formy kwalifikowanej turystyki aktywnej rozmawialiśmy podczas Konferencji 60-lecia BTM PZM w czasie targów World Travel Show i CamperCaravang Show w Nadarzynie. Spotkali się tam eksperci, pracownicy, działacze turystyczni i klienci naszego biura – właściciele samochodów kempingowych.
Co stanowi dziś trzon oferty?
BTM od początku funkcjonowało w ramach działalności gospodarczej Polskiego Związku Motorowego. Mamy ponad 20 biur, w których można kupićpolisy ubezpieczeniowe komunikacyjne, majątkowe, mieszkaniowe, zdrowotne i turystyczne, nasi członkowie korzystają ze zniżek na te produkty, sprzedajemy teżwiniety na autostrady i druki turystyczne. Współpracujemy z ośrodkami szkolenia motorowego, dzięki czemu można skorzystać z oferty nauki jazdy.
Jakie trendy można zaobserwować w turystyce motorowej?
Turystyka motorowa stale się rozwija, co związane jest z rosnącym popytem na lepsze i bezpieczniejsze pojazdy i poprawą stanu dróg. Dzisiaj przejazd napołudnie Europy nie jest wyprawą. Wielu z nas pamięta wycieczki„maluchami” na kempingi do Bułgarii czy Jugosławii, które wymagały opieki pilota pomagającego skrócić czas oczekiwania na przekroczenie granicy. Obecnie podróżowanie samochodem to czysta przyjemność, szczególnie,że łatwo pozyskać informacje z internetu, zniknęła też bariera językowa. Warto jednak przygotować się do podróży, w czym może pomóc nasze biuro. PZM INFO to źródło informacji o przepisach drogowych i doświadczeni pracownicy. Doradztwo w tym zakresie oparte o współpracę międzynarodową w ramach FIA to nasz atut.
Jednym z segmentów oferty są pobyty na kempingach. Kim jest klient, który korzysta z tej formy wypoczynku?
Kiedyś tylko u nas można było uzyskać voucher na pobyt na polu namiotowym i książeczkę walutową. Dziś klientami są osoby, które nie chcą już latać do popularnych kierunków czarterowych. Wiedzą, że własnym samochodem z rodziną 4-5-osobową mogą pojechać do Chorwacji lub Włoch na kemping, który jest dobrze zorganizowanym miasteczkiem z basenami, placami zabaw, kafejkami, barami i animacjami. Z tej formy korzystają wszyscy, którzy kochają wypoczynek na łonie natury, bo caravaning to nie jest tania turystyka, ale styl życia i wypoczynku.
Sprzedajecie też bilety na różne wydarzenia sportowe w połączeniu z pobytem. Na ile popularne są tego typu imprezy wśród polskich turystów?
Oferujemy pobyty na imprezy organizowane przez PZM, łącząc bilet z noclegami. Oferta przeznaczona jest dla turysty krajowego i zagranicznego. Niestety z naszej pakietowej oferty korzysta niewielu kibiców krajowych, co związane jest z obawą, że w biurze się przepłaca. Co prawda dziś każdy może wszystkokupić przez internet, ale tak złożony pakiet wcale nie jest tańszy niż zarezerwowany w biurze. Z pewnością nasza oferta byłaby atrakcyjniejsza, gdyby hotele współpracowały z nami na zasadach allotmentu. Niestety często wychodzą z założenia, że w miejscach, gdzie odbywają się ciekawe imprezy, pokoje i tak się sprzedadzą. Tymczasem powinni pamiętać, że ktoś musi te zawody najpierw zorganizować, a wszystkie podmioty turystyczne powinny móc wynieść z takiej współpracy korzyść.
W jakim kierunku będzie się dalej rozwijać firma?
Chcemy skupiać się na obsłudze zmotoryzowanego turysty. Jako touroperator będziemy tworzyć ofertydla miłośników kamperów, pośredniczyć w sprzedaży wczasów na kempingach w Europie, organizować noclegi tranzytowe, a przede wszystkim wyposażać kierowców w komplet dokumentów i druków niezbędnych do sprawnego przejazdu i przekraczania granic. Kładziemy też nacisk na obsługę stale wzrastającej grupy klubowiczów PZM, będziemy dalej rozwijać zespół doświadczonych pracowników. Zamierzamy też stworzyć system korzyści dodatkowych i rabatów, a przede wszystkim działać tak, by nasi klienci mieli do nas pełne zaufanie, które jest dla nas najważniejsze.
Taaa.. kasa w winietek odpadła i szukają na czym se tu pożyć..