Dla konsumenta od formy ważniejsza jest treść i jakość
Promocja to ważny element biznesu turystycznego, który wymaga szczególnego zaangażowania. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy to coraz bardziej wykorzystuje się w tym celu nowe rozwiązania, w tym te technologiczne. Niezmiennie najważniejszy jest jednak poziom oferowanych materiałów.
Coraz więcej samorządów oraz lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i tworzy innowacyjne rozwiązania w zakresie promocji atrakcji turystycznych. Z myślą o nich powstał konkurs „Róża Regionów”, którego kapituła zebrała się już po raz trzynasty. Projekty nadesłane do konkursu organizowanego przez wydawcę „Wiadomości Turystycznych” zostały podzielone na cztery kategorie, wśród których znalazły się projekty specjalne, foldery, aplikacje mobilne i serie wydawnicze. – To, w jaki sposób regiony się promują, idzie w dobrym kierunku. Coraz więcej jest nowych i ciekawych pomysłów – uważa dr Włodzimierz Banasik z Wyższej Szkoły Turystyki i Języków Obcych w Warszawie. Jak pokazują tegoroczne obrady Kapituły konkursu, pomimo zmieniających się form i nowych pomysłów, dla konsumenta najważniejsza wciąż pozostaje bogata treść i przystępność otrzymywanych materiałów.
Treść jest ważniejsza od formy
W tym roku nadesłane materiały zostały, podobnie jak w poprzednich edycjach, w większości pozytywnie przyjęte przez członków Kapituły konkursowej. Tym razem jednak, w przeciwieństwie do ubiegłorocznej edycji, uwagę przykuły przede wszystkim serie wydawnicze oraz foldery, w tym również przewodniki. Jak się bowiem okazało, coraz większa liczba podobnych do siebie aplikacji mobilnych sprawia, że przestają one przyciągać uwagę i niekiedy zaczynają być postrzegane jako zbędne. Patrząc na aplikacje, podobnie jak na inne kategorie materiałów, można bardzo łatwo zauważyć różnice w ich dopracowaniu. Jak mówi Anna Obłoza z Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, różnice w poziomie projektów można obserwować zwłaszcza na tym polu. – Odnoszę wrażenie, że aplikacje już się nieco „przejadły” – zauważa z kolei Alicja Dąbrowska z „Gazety Wyborczej” – Są one do siebie podobne, jest ich coraz więcej i rzadko kiedy czymś zaskakują. Niekiedy są po prostu słabe. To sprawia, że nie przyciągają one tak, jak chociażby dobrze zaprojektowany papierowy przewodnik czy ciekawa książka – stwierdza. W tym roku to właśnie te papierowe wydania przyciągnęły najwięcej uwagi. – Konsumenci preferują rzetelność, poręczność i użyteczność materiałów, które dostają. Co za tym idzie, właśnie takie rozwiązania mogą okazać się najefektywniejsze i najbardziej przyszłościowe – komentuje Anna Obłoza.
(...)
Odbiorcy stawiają na jakość
Tegoroczna edycja Róży Regionów pokazała, że z punktu widzenia konsumenta niezmiennie najważniejsza jest użyteczność. Duża konkurencja powoduje, że trudniej jest się wyróżnić. To mobilizuje do wypracowania kreatywnych rozwiązań. Widać, że coraz większą wagę przykłada się do promowania lokalnych atrakcji turystycznych, zwłaszcza tych mniej znanych. Z drugiej jednak strony, popularność aplikacji mobilnych zdaje się nieco maleć, co jest wynikiem rosnącej liczby podobnych do siebie propozycji. Wpływ na to ma również coraz lepsze dopracowanie tradycyjnych materiałów, takich jak serie wydawnicze czy przewodniki i atlasy. – Dobry przewodnik czy książka to pamiątka oraz przydatne narzędzie, które wbrew przewidywaniom niektórych, nie straci na popularności – uważa Dąbrowska. – Oczywiście, aplikacje również są przydatne, ale znów coraz więcej z nas docenia walory tradycyjnych materiałów. Najważniejszy jest tutaj jednak niezmiennie pomysł i solidność wykonania. Forma materiałów promocyjnych to niejako kwestia drugorzędna – zaznacza. OM
W przypadku pytań - dzwoń, pisz
Jola Poterańska
Dział prenumeraty i eventów
Tel. 451 566 720; (22) 822 20 16
forumagentow@wiadomosciturystyczne.pl
13. Edycja konkursu Róża Regionów rozstrzygnięta
WYNIKI KONKURSU
FOLDER
I Miejsce
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna – Atlas Rowerowy – Mazowsze na rowery
Wyróżnienia
Dolnośląska Organizacja Turystyczna – Dolnośląski Szlak Wież i tarasów Widokowych
Gmina Czaplinek – Jezioro Drawsko – przewodnik dla wodniaków
Łódzka Organizacja Turystyczna – I Ty zostaniesz Lodzermenschem
Pozostałe projekty zgłoszone do konkursu
Wielkopolska Organizaacja Turystyczna – Wielka Pętla Wielkopolski przewodnik nawigacyjny
Małopolska Organizacja Turystyczna – Małopolska, Kraków - Katalog atrakcji turystycznych
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego – Lubelskie. Smakuj życie!
Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna – Otwórz Opolski Biftyj. Przyjazny przewodnik kulinarny po szlaku. Edycja II
Urząd Marszałkowski Woj. Warmińsko-Mazurskiego – Śladami Mikołaja Kopernika. Przewodnik historyczny po Szlaku Kopernikowskim w województwie warmińsko-mazurskim
PROJEKT SPECJALNY
I Miejsce
Województwo Małopolskie – Małopolska w rytmie eko. Przewodnik ekoturystyczny
Wyróżnienia
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna – MazoPoranki
Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna – Podlaskie w świecie LEGO
Starostwo Powiatowe w Poznaniu – Zorientowani na powiat poznański – gra terenowa
Pozostałe projekty zgłoszone w tej kategorii do konkursu
Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego – „Przygody Duszka Lubuszka”
Województwo Kujawsko-Pomorskie – Kujawsko-Pomorskie Konstelacje Dobrych Miejsc
Województwo Kujawsko-Pomorskie – Genius loci Biskupin w obiektywie Daniela Pacha
Gdańska Organizacja Turystyczna – Gdańskie legendy na nowo opowiedziane (zbiór 11 opowieści)
Gmina Olsztyn – Kajakiem przez Olsztyn
Małopolska Organizacja Turystyczna – Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę
Starostwo Powiatowe w Poznaniu – 25 lat powiatu
Podlaska Regionalna Organizacja Turysyyczna – Świat jak z baśni
Informacja Turystyczno-Kulturalna w Inowrocławiu – Odrestaurowany średniowieczny mur obronny w Inowrocławiu
Informacja Turystyczno-Kulturalna w Inowrocławiu – Rejs Notecią „Kujawska Amazonka”
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna – „Dream City Break-wygraj wymarzony pobyt w Trójmieście”
Powiat Żniński – Pałuki – Powiat Żniński
Urząd Miejski w Białymstoku – Szlak Turystyczny „Białystok WidziMisie”
APLIKACJA
I Miejsce
Gmina Hrubieszów – Hrubieszów Audioprzewodnik
Wyróżnienia
Informacja Turystyczna Visit Zielona Góra – Visit Zielona Góra
Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna – VisitOpolskie
Urząd Miasta Katowice – Katowice City-Break
Pozostałe projekty zgłoszone w tej kategorii do konkursu
Urząd Miasta Bydgoszczy – Mobilna Aplikacja aktywne Miasta
Powiat Chodzieski – „Odwiedziny u Gontyny”
Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chmielnie – Szlak Truskawek Kaszubskich
Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna – Kujawsko-Pomorski Przewodnik po Konstelacjach
Miasto Stołeczne Warszawa / Stołeczne Biuro Turystyki – Warsawpolis Guide
Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Turystyki ZART wspólnie z Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna LOTUR – Lubuskie360.pl Lubuski Szlak Wina i Miodu Wirtualni i Realnie
SERIA WYDAWNICZA
I Miejsce
Samorząd Województwa Mazowieckiego – Przewodniki po Mazowszu
Wyróżnienia
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego – Rowerowe Warmińsko-Mazurskie /3 części/
Małopolska Organizacja Turystyczna – Seria wydawnictw o walorach turystycznych województwa Małopolskiego
Starostwo Powiatowe w Poznaniu – Niedzielne przewodniki
Pozostałe projekty zgłoszone w tej kategorii do konkursu
Wielkopolska Organizaacja Turystyczna – Kajko i Kokosz w Wielkopolsce; Kajko i Kokosz na Szlaku Piastowskim; Kajko i Kokosz Wielka Przygoda
Gmina Władysławowo z siedzibą w Urzędzie Miejskim – Seria trzech komiksów : „Podróż w czasie windą Światowid”, „W świetle dwóch latarni”, „Domu Rybaka historia taka”
Darłowska Lokalna Organizacja Turystyczna – Gazeta Turystyczna
Dolnośląska Organizacja Turystyczna – „Atrakcje Ziemi Kłodzkiej i Czeskiego Pogranicza”
12. Edycja konkursu Róża Regionów rozstrzygnięta
Organizowana co roku przez redakcję Wiadomości Turystycznych „Róża Regionów” to konkurs stworzony z myślą m.in. o samorządach oraz lokalnych i regionalnych organizacjach turystycznych. Jego kapituła, składająca się z ekspertów z branży ocenia najlepsze projekty promujące produkty turystyczne. Ich innowacyjność, jakość wykonania oraz użyteczność dla turystów. Organizowane przez wydawcę „Wiadomości Turystycznych” przedsięwzięcie wspiera rozwój wysokich standardów prezentowania walorów turystycznych naszego kraju. Zgłoszone do Róży Regionów projekty podzielone są na cztery kategorie: foldery, serie wydawnicze, projekty specjalne i aplikacje mobilne. OM
Wyniki tegorocznej, dwunastej, edycji konkursu ogłoszono podczas uroczystej gali odbywającej się w ramach Międzynarodowych Targów Turystycznych Tour Salon w Poznaniu 27 października 2023 roku.
Promocja jako bardzo ważny element biznesu turystycznego, zasługuje na szczególną uwagę. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy to tradycyjne metody reklamy przestają być tak atrakcyjne dla odbiorców.Coraz więcej regionów i organizacji turystycznych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i tworzy innowacyjne rozwiązania. Z myślą właśnie o nich powstał konkurs Róża Regionów, którego kapituła zebrała się 31.08.2023 roku już po raz dwunasty. Projekty nadesłane do konkursu organizowanego przez wydawcę „Wiadomości Turystycznych”, były podzielone na kategorie, wśród których były projekty specjalne, foldery, aplikacje mobilne i serie wydawnicze.
Materiały w większości wzbudziły zainteresowanie i pozytywny odbiór kapituły Róży Regionów.
Przesłane projekty pokazały, że z roku na rok coraz bardziej stawia się na nowe technologie. Aplikacje przeznaczone dla turystów nie są już żadną nowością.
Tym, co w tym roku szczególnie zwróciło uwagę jury, były nowoczesne rozwiązania w nich zastosowane, takie jak kody QR, panoramy 360 czy wirtualna rzeczywistość.
Uroczysta Gala wręczania wyróżnień Róży Regionów – Projekt Roku i Aplikacja Roku – odbędzie się w czasie otwarcia Międzynarodowych Targów Turystycznych Tour Salon w Poznaniu 27 października 2023 r.
Projekty promocyjne zgłoszone
do Róży Regionów.
Edycja 2023 w/g kolejności zgłoszeń
KATEGORIA FOLDERY |
Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego.
Stowarzyszenie Turystyczne ,,Kaszuby Północne" Lokalna Organizacja Turystyczna.
|
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna. |
|
|
Wielkopolska Organizacja Turystyczna. Wielkopolska: Wielka historia, wielka przygoda |
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Tajemniczy Dolny Śląsk |
Dolny Śląsk dla każdego |
Urząd Miejski w Kostrzynie. Przewodnik rowerowy* po Gminie Kostrzyn *i nie tylko! |
Śląska Organizacja Turystyczna. Śląskie bez barier. Przewodnik Turystyczny Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemia Łomżyńska. Paszport turysty-odkrywcy królewskiego miasta Łomża KATEGORIA SERIA WYDAWNICZA Ślaska Organizacja Turystyczna Kajakiem przez Śląskie - mapy szlaków kajakowych Województwa Śląskiego Wielkopolska Organizacja Turystyczna Szlaki kajakowe w Wielkopolsce: 1) Szlaki kajakowe w Wielkopolsce. Informator dla początkujących. 2) Wielkopolska dla wytrawnych kajakarzy Urząd Miejski we Wrocławiu - Wydział Promocji Miasta i Turystyki Wrocław Miasto Przygody 1) Wrocław na szlaku odrzańskiej przygody 2) Wrocław na szlaku rodzinnej przygody 3) Wrocław na szlaku kulturalnej przygody 4) Wrocław na szlaku piwnej przygody Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna. Śląska Organizacja Turystyczna LOVE WM_LOVE ŚLĄSKIE Starostwo Powiatowe w Olsztynie Seria wydawnicza ,,podpowiedników" turystycznych - ,,Biblioteczka Świętej Warmii" Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna Kujawsko-Pomorskie Konstelacje dobrych miejsc KATEGORIA PROJEKT SPECJALNY Samorząd Województwa Mazowieckiego. Kampania Odpocznij na Mazowszu Urząd Miasta Krakowa Spacerem przez Twierdzę Kraków.Krótki przewodnik po wybranych obiektach Urząd Miejski we Wrocławiu-Wydział Promocji Miasta i Turystyki Seria gier terenowychw regionie województwa śląskiego |
Gmina Miasto Koszalin Urząd Miejski.
Koszulka T-Shirt. Fullprint z reprodukcją obrazu Edwarda Dwurnika
Łódzka Informacja Turystyczna prowadzona przez Łódzką Organizację Turystyczną.
Poznaj Łódź, czyli interaktywna mapa atrakcji turystycznych wraz z serią broszur krajoznawczych
Urząd Miasta Lublin, Kancelaria Prezydenta, ref. ds. Marketingu
Fontanna multimedialna
Lokalna Organizacja Turystyczna Beskidy
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Szlak Kopernikowski-Gwiazdozbiór miejsc
Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna
Poznajemy Podlaskie
Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Lubuskie od Warty po Dolne Łużyce
Kampania Turystyczna ,,Wrocław miasto przygody"
Małopolska Organizacja Turystyczna.
Kampania ,,Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę" z RMF FM
Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu.
Toruń travel
Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego.
Szlak Zabytków Techniki-Świętokrzyskie
Powiat Karkonoski.
Visit Karkonosze
Park Gór Stołowych.
KATEGORIA
APLIKACJE
Mazurski Park Krajobrazowy.
,,Mazurski Park Krajobrazowy"
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Terenowa gra rowerowa #ZnajdźSwojąTrasę
Kołobrzeg RE:GENERACJA
Aplikacja Mobilna Turystyczny Lublin z modułem AR (Augmented Reality)
Gmina Władysławowo (Urząd Miejski we Władysławowie)
Poznaj historię
Urząd Miasta Częstochowa
Częstochowa - Brama na Jurę
Forum Turystyki Regionów
Aplikacja VR-Pomorska Droga Św. Jakuba 360 stopni - CAMINO360.PL
Szczegółowe informacje: Jola Poterańska
tel. 451 566 720; (22) 822 20 16
forumagentow@wiadomosciturystyczne.pl
W tegorocznej, 10. edycji konkursu Róża Regionów organizowanego przez redakcję Wiadomości Turystycznych, wzięły udział 63 produkty klasyfikowane i oceniane w 4 kategoriach: folder, projekt specjalny, seria wydawnicza oraz aplikacja mobilna. Ilość nadesłanych zgłoszeń w poszczególnych kategoriach przedstawiała się następująco:
- folder – 19
- projekt specjalny – 22
- seria wydawnicza – 7
- aplikacja mobilna – 15
Spośród uczestników konkursu Kapituła wyłoniła 4 laureatów:
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego za folder „Łódzkie na weekend”
- Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna za projekt specjalny „Opolskie. Przyjazny przewodnik turysty I i II tom”
- Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna za serię wydawniczą „Time for Podlaskie - in touch with nature.”
- Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Turystyki ZART za aplikację mobilną „PomorzeZachodnie360.pl”
Przyznano również wyróżnienia dla następujących podmiotów:
w kategorii folder:
- Wielkopolska Organizacja Turystyczna „Wielkopolska: kemping, karawaning, biwak”
<span style="font-size: medium; font-family: arial, helvetica,