Czy firmy takie jak Travelport są jeszcze w ogóle potrzebne? To dobre pytanie, ale żeby na nie odpowiedzieć, trzeba przypomnieć, dlaczego GDS-y w ogóle powstały. Chodziło o sprzedaż, głównie biletów lotniczych, bo to przewoźnicy stworzyli te platformy w latach 60. i 70. Ich celem było zebranie w jednym miejscu wszystkich dostępnych ofert. Dziś wybór (usług turystycznych) jest większy niż wtedy, a konsument oczekuje zebrania wszystkich propozycji w jednym miejscu, by mógł podjąć decyzję o zakupie. Weźmy za przykład przelot z Warszawy do Nowego Jorku – istnieją setki możliwości, by się tam dostać. Pasażer wcale nie musi chcieć tracić czasu na analizę wszystkich opcji i zamiast tego (może) skorzystać z usług profesjonalnego doradcy turystycznego. Ten ostatni potrzebuje systemu, w którym znajdzie różne oferty. GDS-y są takimi platformami, w naszych zasobach mamy dane od 460 przewoźników.
Czy to znaczy, że dziś GDS-y są bardziej potrzebne niż kiedyś?
Myślę, że można tak powiedzieć. Co prawda klienci mają dostęp do informacji na wyciągnięcie ręki, ale praktyka pokazuje, że często korzystają z narzędzi firmowych do rezerwacji podróży służbowych, a przy wyjazdach prywatnych z internetowych i stacjonarnych biur agencyjnych.
Ale turyści indywidualni nie korzystają z GDS-ów, to raczej rozwiązania dla branży. Tak i nie. Klienci często nie wiedzą, że tak naprawdę korzystają z GDS-ów. Tymczasem wchodząc na stronę internetowego agenta turystycznego, w rzeczywistości używają tych platform. Większość usług, które rezerwują, jest dostarczana właśnie przez nie.
Więcej czytaj w 10 numerze Wiadomości Turystycznych
WIADOMOŚCI TURYSTYCZNE 10 (400)
16-31 maja 2018
Z pierwszej strony
Stany promują się muzyką
Brand USA zaangażował muzyków reprezentujących różne style muzyczne do nowej kampanii promującej Stany Zjednoczone jako kierunek turystyczny.
Kopernik ruszył turystykę samochodową
Trwają intensywne prace nad rozbudową oferty turystycznej Szlaku Kopernikowskiego.
Komentarz
Organizatorzy odkryli wycieczki dodatkowe, Marzena German
Dobre, bo polskie,Tomasz Rosset
Papier jeszcze się trzyma! Katalog wizytówką firmy, Alicja Dąbrowska
Rozmowa numeru
GDS-y są potrzebne bardziej niż kiedykolwiek
Z Gavinem Tealem, dyrektorem zarządzającym Travelport na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i kraje postsowieckie, rozmawiamy o znaczeniu technologii w branży turystycznej i konieczności dania klientowi wyboru.
Konkurs „Roza Kolumba”
Katalogi coraz lepiej dopracowane
Poziom tegorocznej edycji konkursu Róża Kolumba na najlepszy katalog był bardzo wyrównany.
Branża
Rosjanie wracają
Aeroflot wznowił loty do Egiptu, na razie tylko do Kairu.
Raport. Najlepsze i najgorsze lotniska
Port lotniczy Singapur-Changi liderem rankingu.
Polacy chcą latać do Turcji. Rezerwacje rosną
Dynamika rezerwacji do Turcji z Europy w Polsce jest najwyższa. Kierunek odradza się też na innych rynkach źródłowych.
Starsi turyści jedną czwartą klientów biur
W Czechach osoby powyżej 55. roku życia coraz częściej kupują zagraniczne wycieczki.
Agencie, pracuj w domu
Coraz więcej kanadyjskich agentów pracuje w domu. Jak wynika z badań, są szczęśliwsi i zarabiają więcej niż ich koledzy w biurach.
Izby
Mazowiecki oddział PIT podsumował 2017 rok
ITRP i ZAiKS odświeżają współpracę\
Destynacje
Nowe wyciągi, hotele i pakiety
Warsztaty to dla francuskich stacji okazja do zaprezentowania nowej oferty.
Sonda
Czy alerty UNWTO o miejscach zanieczyszczonych mogą zaszkodzić Polsce?
Temat numeru. GDS
Agenci tracą na wojnie przewoźników z GDS-ami
Mali agenci znaleźli się pośrodku walki linii lotniczych z systemami rezerwacyjnymi.
Technologia zwiększa szybkość obsługi
Agenci powinni stale poszerzać swoją ofertę, by dostarczać klientom produkt dopasowany do ich potrzeb.
Aplikacja to też system rezerwacyjny
Łatwy dostęp do WiFi sprawił, że turyści chętniej rezerwują usługi.
W dystrybucji najważniejsze są dane klientów
Opłaty dystrybucyjne za sprzedaż przez GDS-y mogą mieć na celu pozyskiwanie danych o klientach.
Dane cenniejsze niż pieniądze
Specjaliści z Phocuswright twierdzą, że w przyszłości dystrybucja będzie opierała się o wiele ważniejszy towar niż (coraz częściej cyfrowy) bilet, trafiający do rąk pasażera
Barometr
Sprzedaż wyraźnie zwalnia, Grzegorz Baszczyński
Waluty pozostaną drogie, Marcin Kiepas
Prawo
Transport lotniczy wymaga kompetencji i dobrej organizacji
Transport samolotowy to najwygodniejszy dla turystów środek transportu,
ale także, co istotne dla właściciela biura podróży, generujący najwyższe ryzyko.
Od lipca obowiązują nowe zasady rezygnacji z imprezy turystycznej
Czy z związku z wejściem w życie nowej ustawy o usługach turystycznych pojawią się zmiany dotyczące rezygnacji klientów z imprez turystycznych?
Czy organizator może odliczyć klientowi koszt rezygnacji?
Kiedy organizator nie może naliczyć opłat za rezygnację?
Poradnia
Zadbaj o swoją dobrą stronę
Trudno wyobrazić dziś sobie agenta turystycznego, który nie posiada własnej strony internetowej. Jednak samo jej utworzenie nie wystarczy, witryna musi zachęcać do podjęcia kontaktu, dlatego trzeba o nią nieustannie dbać.
Kronika
Cypryjski roadshow ze smakiem
Do Hiszpanii po słońce i kulturę
Litwa. Tradycje i dobra kuchnia
Sylwetka
Wycieczka jak dobra książka
Krzysztof Matys z ofertą podróży dla koneserów trafił w gusta wielu turystów.
Ankieta
Mogłabym żyć tam, gdzie jest ciepło i są palmy
Agnieszka Hammami, właścicielka Biura Podróży Tuzer Group
Personalia
Paweł Moras dyrektorem Stołecznego Biura Turystyki
Przemysław Kamiński prezesem „Regionu Beskidy”
Didier Dogley ministrem turystyki Seszeli
»zamów prenumeratę