Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Aktualności

»


TRENDY
VISA: Apetyt na podróżowanie wśród Polaków nie słabnie


39 proc. Polaków zamierza spędzić wakacje za granicą, a najpopularniejszym kierunkiem podróży będą Włochy, twierdzi Visa. Na najdłuższy zagraniczny wyjazd ponad 1/3 respondentów planuje wydać między 901 a 3 600 zł na osobę, a będąc na miejscu 80 proc. polskich turystów zamierza płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem.

2/5 urlopowiczów z Polski zdecyduje się na płatność telefonem lub zegarkiem z portfelem cyfrowym – takie wnioski płyną z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024 obejmującego siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę.

Okazuje się, że płatności cyfrowe cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Respondenci z regionu podróżujący za granicę, chętniej korzystają z tej metody płatności w miejscu docelowym, a 4 na 5 badanych turystów najczęściej wskazuje na kartę, smartfon i smartwatch (wobec 77 proc. w 2023 roku). Polacy nie odbiegają w tym względzie od regionalnej średniej – w ten sposób płacić zamierza taki sam odsetek (80 proc.) naszych rodaków podróżujących za granicę. Płatności cyfrowe są szczególnie popularne wśród Węgrów i Rumunów (odpowiednio 84 i 83 proc. wskazań). Badanie Visa pokazuje ponadto, że płatności smartfonem lub smartwatchem doceniają szczególnie
młodzi Polacy – 29 proc. respondentów w wieku 18-25 lat planuje płacić w ten sposób.

Kartą płatniczą na zagranicznym wyjeździe klienci zamierzają się posługiwać, bo jest szczególnie wygodna (61 proc.), można nią płacić szybko (55 proc.), konsumenci doceniają też bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (54 proc.).

Większość mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej planujących w tym roku wakacje za granicą decyzję o metodzie płatności na miejscu podejmuje jeszcze przed wyjazdem (75 proc.). Jeśli podróżują do kraju, w którym obowiązuje inna waluta, aż 53 proc. zamierza korzystać z tej samej karty płatniczej, której używają w kraju rodzimym. Polscy respondenci mają w tym względzie podobne plany – połowa z nich będzie korzystać właśnie z tej metody płatności. Z kolei Węgrzy i Rumuni są najbardziej skłonni użyć innej karty. Trzech na czterech polskich podróżnych korzystających z kart za granicą będzie używać tej, która przypisana jest do konta wielowalutowego.  

– Z naszego badania wynika, że Polacy najchętniej kartą lub smartfonem będą płacić w restauracjach, sklepach spożywczych i na lokalnych targach. Płacąc fizyczną lub stokenizowaną kartą Visa, mogą mieć pewność, że są chronieni przed oszustwem, utratą lub kradzieżą karty bez względu na to, gdzie się znajdują. Visa zapewnia im więc spokój ducha i możliwość odzyskania pieniędzy, gdy coś pójdzie nie tak – mówi Adrian Kurowski, dyrektor w Visa Poland.

Co ciekawe, aż 15 proc. polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach podmiot zagraniczny przynajmniej raz zwrócił im środki na kartę płatniczą z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi.

W tym roku prawie 40 proc. Polaków zamierza spędzić wakacje za granicą, odpoczywając głównie w Europie. Respondenci szczególnie chętnie odwiedzą Włochy, Chorwację i Grecję. Wśród krajów
pozaeuropejskich największą popularnością cieszą się Egipt, Maroko i Tunezja. Polacy będą wypoczywać średnio 8 dni, głównie relaksując się (67 proc.) i zwiedzając (65 proc.). Co więcej, liczba osób, dla których inflacja i rosnące koszty życia będą stanowić przeszkodę w podjęciu zagranicznej podróży w porównaniu z 2023 r. znacząco spadła (-36,6 proc. ). Dodatkowo, prawie połowa Polaków deklaruje, że w tym roku wyjedzie za granicę nawet dwa albo trzy razy, przy czym większość podróży odbędzie się poza sezonem. Za główną motywację takiej decyzji wskazano mniejszy tłum.

Firma ujawnia, że połowa wyjazdów zostanie zorganizowana samodzielnie. Przy planowaniu takiego wyjazdu chętnie wykorzystywany jest kanał e-commerce – z badania Visa wynika, że w przypadku samodzielnych podróży tak zostaną zakupione takie usługi jak nocleg (70 proc.) czy transport (43 proc.). Taka forma organizacji wakacji – a więc samodzielne planowanie i rezerwacja usług jest najpopularniejszym sposobem aranżowania podróży wśród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Z kolei aż 39 proc. podróży planowanych przez Polaków przybierze formę wyjazdu zorganizowanego, przy czym 40 proc. takich wyjazdów zostanie zakupionych online za pośrednictwem strony biura podróży, 16 proc. za pośrednictwem internetowych platform agregujących, a 44 proc. stacjonarnie. Podobnie jak w przypadku podróży aranżowanych samodzielnie, przy zakupie online wakacji zorganizowanych karta jest najczęściej wskazywaną metodą płatności.

Z badania Visa wynika także, że młodsze pokolenia Polaków, które znakomicie odnajdują się w świecie cyfrowym, szczególnie chętnie rezerwują wakacje online (95 proc.) i płacą cyfrowo (61 proc.).

Polacy szacują, że na najdłuższy planowany wyjazd za granicę wydadzą średnio prawie 4500 zł na osobę. Jednocześnie, aż 37 proc. planuje wydać od 901 do 3600 zł na osobę, a 15 proc. nie wie dokładnie, ile wyniosą ich wydatki na najdłuższą podróż. Co ciekawe, na miejscu urlopowicze są skłonni wydać pieniądze głównie na jedzenie i picie, rozrywkę oraz pamiątki. Warto także odnotować, że zaledwie 16 proc. polskich turystów gotowych jest płacić więcej za rozwiązania przyjazne środowisku w ramach wyjazdu zagranicznego. Jednocześnie, ponad jedna trzecia respondentów wyraźnie deklaruje, że byliby bardziej skłonni do podróżowania w sposób bardziej
ekologiczny, jeśli wiązałoby się to z oszczędnościami. MG

2024-06-05 07:25:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»



Newsletter

»

Zamów newsletter