Przychody w górę o 11 proc. do prawie 3 mld zł i 65,6 mln zł wyniku netto – Enter Air podsumował zeszły rok. Linia pozyskała w tym czasie pięć nowych maszyn, zapowiada też, że w tym roku flota będzie rozwijać się dalej.
– Rynek turystyczny w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, nie tylko z powodu efektu odreagowania po kryzysie pandemicznym, ale głównie dzięki fali wzmożonego popytu związanego ze wzrostem demograficznym lat 80-tych oraz relatywnie bardzo dobrym stanem zamożności klasy średniej – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. Przewoźnik działa nie tylko w Polsce, ale również za granicą, gdzie także obserwuje rosnący popyt ze strony tamtejszych podróżnych. Poprawia się także struktura sezonowości. - Wielu klientów wybiera wakacje poza sezonem letnim, kiedy pogoda jest przyjemniejsza, a ceny pobytów niższe – dodaje.
Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym oraz umocnieniu pozycji na rynku linia jest pożądanym klientem dla firm leasingowych, co w minionym roku ułatwiło powiększenie floty o pięć samolotów. Bardzo dobrze spółka radzi sobie w Szwajcarii - Chair Airlines, która znalazła niszę w segmencie podróży turystycznych i obsługuje najpopularniejsze trasy na szwajcarskim rynku, notując, podobnie jak cała Grupa Enter Air miała rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku.
- Początek bieżącego roku również pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku. – dodaje Polaniecki.
Przychody Enter Air w 2024 r. wyniosły 2 926,3 mln zł, co oznacza ponad 11 proc. wzrost rok do roku. Wzrost przychodów w 2024 r. związany był przede wszystkim z rozszerzaniem działalności Grupy. Liczba wykonanych operacji lotniczych w minionym roku zwiększyła się o około 10 proc.
W analizowanym okresie Enter Air miał 260,7 mln zł zysku operacyjnego co oznacza wzrost o 57 proc., a EBITDA Grupy była niższa 10 proc. i wyniosła 491,1 mln zł. Grupa miała 65,6 mln zł zysku netto, który był niższy o 66,6 proc. wobec 196,4 mln zł w 2023 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe wynikające jedynie z przeliczeń do celów raportowania i nie mające wpływu na realny wynik – w 2024 roku różnice kursowe wynikające z reguły przeliczeniowej MSSF 16 wyniosły -63,6 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -189,2 mln zł (w 2023 r. różnice kursowe wynosiły +125,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych, Enter Air miał 554,7 mln zł EBITDA (+32,1 proc.) oraz 129,3 mln zł zysku netto (+82,4 proc.).
W 2024 r. przewoźnik odebrał pięć nowych maszyn – jednego B737-800 (SP-ESL) i cztery B737 MAX 8 – obecnie flota Enter Air składa się z 30 samolotów, a mimo bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku samolotów, objawiającej się opóźnieniami dostaw od producentów oraz brakiem używanych maszyn, Enter Air zdołał na korzystnych warunkach pozyskać 3 kolejne typu B737-800, które wejdą do eksploatacji w I pół. 2025 r. W III kw. 2025 roku oczekiwana jest też dostawa jednego B737 MAX 8 prosto od producenta. Przewoźnik planuje pod koniec tego roku oraz w kolejnym odebrać cztery nowe samoloty B737 MAX 8. W ramach Grupy Enter Air operacje lotnicze wykonują także 4 samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines oraz 4 samoloty Fly4 Airlines, wspólnego przedsięwzięcia z TUI, którego działalność polega na wynajmie samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych.
Enter Air podpisał już wszystkie kluczowe umowy na sezon Lato 2025 i Zima 2025/2026 z partnerami na polskim rynku turystycznym: z TUI Poland - 230 mln USD (ok. 932,9 mln zł), Coral Travel Poland - 137 mln USD (ok. 564,6 mln zł), z Rainbow Tours - 93,2 mln USD (366,3 mln zł) oraz z ITAKA FLY o szacunkowej wartości 75,9 mln USD (ok. 292,5 mln zł). Łączna wartość podpisanych umów to ok. 2,2 mld zł.
W ostatnich miesiącach przewoźnik podjął kluczowe decyzje dla rozwoju obsługi hangarowej stanowiące istotny krok w celu osiągnięcia większej efektywności kosztowej oraz poprawę wykorzystania floty przez cały rok. W październiku 2024 r. Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i pozwalający na prowadzenie własnej obsługi w hangarze w Debreczynie na Węgrzech.
Jednostanowiskowy nowoczesny budynek od października obsługuje samoloty należące do floty Enter Air, ale przewoźnik nie wyklucza świadczenia usług także dla podmiotów zewnętrznych. Z kolei na początku 2025 r. Enter Air Services podpisała z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym 10-letnią umowę najmu hangaru na lotnisku w Katowicach. W hangarze znajdują się dwie zatoki serwisowe. Pozyskana infrastruktura pozwoli Grupie Enter Air uniezależnić się od ciągle drożejących zewnętrznych usług technicznych i zapewnić prawie 100 proc. samowystarczalność w tym segmencie. Enter Air posiada też własny symulator szkoleniowy, co jest kolejnym elementem zapewniającym niezależność od zewnętrznych usługodawców.
W 2024 r. Enter Air wypłacił 77,2 mln zł dywidendy, czyli 4,40 zł na jedną akcję. Wcześniej spełnił warunek umożliwiający jej wypłatę, całkowicie spłacając pożyczkę otrzymaną w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”. Intencją zarządu jest zarekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu wypłaty dywidendy za 2024 r. obejmującej całość wypracowanego zysku jednostkowego za 2024 r. oraz części kapitału zapasowego tak żeby dywidenda wyniosła ok. 3 zł na jedną akcję. MBG