Mimo otwartych granic i tanich połączeń lotniczych, Polacy coraz częściej odkrywają uroki lokalnej turystyki na nowo. 45 proc. badanych najchętniej wybiera podróże krajowe, a tylko co piąty stawia wyłącznie na zagraniczne wyjazdy. W grupie 50+ prawie połowa wybiera wypoczynek w kraju. Najwięcej amatorów zagranicznych wojaży, bo 25 proc., jest wśród osób w wieku 25–34 lata, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Leonardo Hotels.
Co czwarty ankietowany deklaruje, że równie chętnie podróżuje w kraju i za granicą – a wśród najmłodszych (do 24 lat) ten odsetek sięga ponad jednej trzeciej (35 proc.). Ponad 10 proc. badanych z grup 25–34 i 50+ nie ma konkretnych preferencji co do lokalizacji urlopu – decyzję uzależniają od towarzystwa, budżetu lub typu wyjazdu. Dla branży hotelarskiej to sygnał, że elastyczność i różnorodność oferty są dziś równie ważne, jak sama lokalizacja hotelu.
29 proc. badanych łączy różne style podróżowania – city breaki, workation, dłuższe urlopy – i ceni sobie elastyczność. To efekt coraz większej dostępności różnych form wyjazdów oraz zmian w stylu życia, dzięki którym bardzo łatwo jest łączyć podróże z pracą zdalną.
Prawie co czwarty Polak preferuje komfort bez konieczności samodzielnego planowania – wybiera np. wyjazdy zorganizowane typu all inclusive. Dla kontrastu grupą, która stawia najsilniej na budżetowe i spontaniczne “podróże z plecakiem” są osoby w wieku 25-34 (11 proc.). Często wiążą się one z noclegami w hostelach, podróżowaniem autostopem i eksplorowaniem mniej turystycznych miejsc. W tej grupie wiekowej workation cieszą się największą popularnością.
To, z kim wyjeżdżamy, bardzo często zależy od etapu życia. Najstarsza grupa (50+) najczęściej wybiera podróże z partnerem/partnerką – 46 proc. respondentów. Niemal co druga osoba w wieku 35-49 lat najchętniej podróżuje z rodziną (również z dziećmi). Ankietowani w wieku 25-34 lat w zbliżonych proporcjach podróżują z partnerem/partnerką oraz z rodziną (w tym z dziećmi) – 38 proc. oraz 33 proc. W najmłodszej grupie wiekowej najczęściej wybierane są wyjazdy ze znajomymi i przyjaciółmi – 38 proc.
Co ciekawe, 8 proc. badanych deklaruje wyjazdy solo. To niemała i stale rosnąca grupa docelowa, której warto oferować aktywności solo-friendly, elastyczne pakiety i przestrzenie sprzyjające spotkaniom.
26 proc. respondentów podróżuje dwa razy w roku, a 18 proc. – trzy razy. Jeden długi urlop powoli staje się reliktem przeszłości – wolimy częstsze, ale krótsze wyjazdy. Dla sześciu na dziesięciu badanych roczny budżet na podróże nie przekracza 4000 zł – to sygnał, że szukamy jakości i komfortu w rozsądnej cenie. Największe roczne wydatki na ten cel deklarują osoby w wieku 35–49 lat.
Tylko 10 proc. badanych twierdzi, że zawsze wybiera ekologiczne rozwiązania – nawet kosztem ceny. 23 proc. deklaruje podejmowanie odpowiedzialnych wyborów, jeśli nie wiążą się one z dużymi kosztami. 27 proc. czasami bierze ekologię pod uwagę, a 24 proc. – w ogóle.
Wyjątek stanowi jednak najmłodsza badana grupa – osoby w wieku do 24 lat. Spośród nich aż 21 proc. deklaruje, że zawsze świadomie wybiera ekologiczne opcje podróży, nawet jeśli są droższe. Pokrywa się to z danymi z Deloitte Holiday Travel Survey 2023, zgodnie z którymi 23 proc. przedstawicieli Gen Z preferuje hotele oceniane wysoko pod kątem zrównoważonego rozwoju.
Inaczej wygląda sytuacja w sektorze MICE. Klienci korporacyjni, planując wyjazdy integracyjne czy konferencje, coraz częściej kierują się polityką ESG, pytają o certyfikaty środowiskowe (jak Green Key czy EMAS) i konkretne działania proekologiczne.
– Goście indywidualni coraz częściej deklarują, że chcą podróżować ekologicznie, ale to firmy i korporacje są motorem „zielonych zmian” w hotelarstwie. Widzimy to na co dzień – nasi partnerzy biznesowi coraz częściej pytają o politykę ESG, certyfikaty i konkretne działania prośrodowiskowe. Naszą ambicją jest nie tylko spełniać te oczekiwania, ale także je wyprzedzać – mówi Magdalena Młynarczyk, Cluster Poland Director of Sales and Marketing w Leonardo Hotels Polska. MBG