Artykuły » Prawo w turystyce
»
Odszkodowanie nie tylko za overbooking
Istotny wyrok zapadł w październiku przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Okazuje się, że pasażerowie opóźnionego lotu mają prawo do odszkodowania za odmowę przyjęcia na pokład w kolejnym połączeniu.
Sprawa dotyczyła turystów, którzy zakupili bilet lotniczy na trasie Hiszpania (A Coruña ) – Santo Domingo. Ich bilet obejmował dwa loty: A Coruña – Madryt oraz Madryt – Santo Domingo. Podczas odprawy w A Coruñii odprawili oni swoje bagaże bezpośrednio do ich końcowego miejsca przeznaczenia. Każdemu wydano dwie karty pokładowe odpowiadające kolejnym dwóm lotom. Okazało się jednak, że pierwszy z lotów był opóźniony. Zakładając, że opóźnienie to doprowadzi do spóźnienia się tych dwóch pasażerów na ich lot łączony w Madrycie, Iberia anulowała ich karty pokładowe na drugi lot. Po przybyciu do Madrytu stawili się oni przy bramie wejścia na pokład w chwili, w której przedsiębiorstwo lotnicze dokonywało ostatniego wezwania pasażerów. Iberia odmówiła im jednak wejścia na pokład z tego powodu, że ich karty pokładowe zostały anulowane, a ich miejsca przydzielone innym pasażerom.
Czego domagali się pasażerowie?
Pasażerowie domagali się nakazania Iberii wypłaty dla każdego z nich z osobna odszkodowania w kwocie 600 euro z tytułu „odmowy przyjęcia na pokład”. Iberia oponowała, twierdząc, że okoliczności, na podstawie których wniesiono pozew do tego sądu, nie stanowiły „odmowy przyjęcia na pokład”, lecz powinny być oceniane jako spóźnienie na połączenie z lotem. Decyzja o odmowie przyjęcia powodów na pokład nie może zostać przypisana nadmiernej rezerwacji (overbooking), lecz była uzasadniona opóźnieniem wcześniejszego lotu.
W tej sytuacji sąd krajowy zwrócił się do ETS o odpowiedź na pytanie, czy pojęcie „odmowa przyjęcia na pokład” obejmuje wyłącznie sytuacje, w których loty stanowiły przedmiot pierwotnej nadmiernej rezerwacji, czy też pojęcie to może zostać rozciągnięte na inne sytuacje, takie jak sytuacja powodów.
Rozstrzygnięcie ETS
W wyroku z 4.10.2012 r. (sygn. C321/11) Trybunał stwierdził, że pojęcie „odmowa przyjęcia na pokład” obejmuje sytuacje nadmiernej rezerwacji, a także sytuacje związane z innymi powodami, w szczególności operacyjnymi. Taka wykładnia wynika zdaniem ETS nie tylko z treści rozporządzenia, lecz także z celu przepisów, którym jest zagwarantowanie wysokiego poziomu ochrony pasażerów lotniczych. Przyjęcie, że pojęcie „odmowa przyjęcia na pokład” obejmuje jedynie przypadki nadmiernej rezerwacji, oznaczałoby pozbawienie pasażerów znajdujących się w sytuacji takiej jak powodowie wszelkiej ochrony. Niemniej jednak sąd zwrócił uwagę, że taka odmowa nie jest racjonalnie uzasadniona „w szczególności przyczynami związanymi ze zdrowiem, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi”.
Warto wiedzieć:
Za nieuzasadnioną odmowę przyjęcia na pokład co do zasady pasażerowie mają prawi do odszkodowania
w wysokości:
• 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
• 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500
kilometrów;
• 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
2012-11-15
powrót