Artykuły » Prawo w turystyce
»
Za opóźnione loty przysługuje odszkodowanie
Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie odszkodowań dla pasażerów opóźnionych lotów. Jeżeli lot opóźniony jest o trzy godziny i więcej, pasażer ma prawo do odszkodowania.
Trybunał rozpatrując pytania prejudycjalne, zajmował się ponownie kwestią odszkodowania dla pasażerów opóźnionych lotów. Amtsgericht Köln–Sąd Rejonowy w Kolonii i Sąd Wyższej Instancji Anglii i Walii wystąpiły do Trybunału, aby uzyskać wyjaśnienia dotyczące zakresu orzeczenia w sprawie Sturgeon and Others. W pierwszym wypadku (C-581/10) niemiecki sąd rozpatruje spór pomiędzy pasażerami a liniami lotniczymi Lufthansa w sprawie opóźnienia lotu o ponad 24 godz. w stosunku do pierwotnego planu przylotu. W drugim wypadku (C-629/10) TUI Travel, British Airways, linie lotnicze easyJet i Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wszczęły postępowanie przed sądami w Wielkiej Brytanii, dotyczące odrzucenia ich wniosku przez Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego o nienakładaniu na nich obowiązku wypłaty odszkodowań pasażerom, których loty zostały opóźnione.
Trybunał: Należy stosować zasadę równego traktowania
W wyroku z dnia 23.10. 2012 r. w połączonych sprawach C-581/10 i C- 629/10 ETS wskazał, że żaden przepis rozporządzenia 261/2004 nie przyznaje w wyraźny sposób zryczałtowanego odszkodowania pasażerom, którzy dowiedzą się w ostatniej chwili przed lotem lub nawet w trakcie lotu, że będzie on znacznie opóźniony i że dotrą do miejsca docelowego trzy godziny po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu lub później.
Przepisy przewidują wyrażnie odszkodowanie dla pasażerów lotów odwołanych. Przypomnijmy, że chodzi tu o zryczałtowane odszkodowanie dla pasażerów odwołanych lotów, które wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu. Jednak jak podkreśla Trybunał, zasada równego traktowania wymaga, aby porównywalne sytuacje nie były traktowane w odmienny sposób, a sytuacje odmienne nie były traktowane w sposób jednakowy, chyba że takie traktowanie jest obiektywnie uzasadnione. Podobne stanowisko Trybunał zajął w sprawach połączonych Strugeon and Others C-402/07 i C-423/07.
Odwołany jak opóźniony
Omawiany wyrok jest zatem potwierdzeniem dotychczasowej linii orzeczniczej. Jak podkreślił Trybunał w najnowszym orzeczeniu, należy uznać, że pasażerowie, których lot jest opóźniony oraz pasażerowie, których lot został odwołany, znajdują się w porównywalnych sytuacjach, dla celów odszkodowania na podstawie rozporządzenia nr 261/2004, ponieważ doznają podobnych niedogodności polegających na stracie co najmniej trzech godzin w stosunku do pierwotnego planu ich lotu.
Pasażerom przysługuje równość
Pasażerowie z obu grup są praktycznie pozbawieni możliwości swobodnej reorganizacji podróży w wypadku poważnego wydarzenia związanego z lotem następującego na krótko przed nim lub w jego trakcie albo odwołania takiego lotu, które prowadzi do zaoferowania zmiany planu podróży. Jeżeli z jakiegoś powodu są oni bezwzględnie zmuszeni, by dotrzeć do miejsca docelowego w danym momencie, w żaden sposób nie mogą uniknąć straty czasu wynikającej z nowej sytuacji, ponieważ nie mają w tym względzie żadnej swobody. Mając to na uwadze, pasażerowie lotów opóźnionych nie mogą być traktowani w sposób odmienny od pasażerów korzystających z odszkodowania za odwołany lot na podstawie przepisów rozporządzenia. Jak wskazuje Trybunał, takie nierówne traktowanie nie jest należycie uzasadnione w świetle celów realizowanych przez rozporządzenie nr 261/2004. MS
WAŻNE
● Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłłą z opóźnienia w przewozie lotniczym osób, bagażu lub ładunku. Nie ponosi jednak odpowiedzialności za szkodę wynikłą z opóźnienia, jeśli udowodni, że on sam oraz jego pracownicy i agenci podjęli wszystkie rozsądnie konieczne środki, aby uniknąć szkody lub że niemożliwe było podjęcie przez nich takich środków.
● Jeśli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowanego startu, wtedy ponosi odpowiedzialność.
● W celu zapobiegania nierównemu traktowaniu wykładnię rozporządzenia nr 261/2004 należy realizować w ten sposób, że pasażerowie znacznie opóźnionych lotów mogą korzystać z odszkodowania takiego samego, jak pasażerowie lotów odwołanych.
2012-11-30
powrót