Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Prawo w turystyce

»

Za opóźnione loty przysługuje odszkodowanie

Europejski Trybunał Sprawiedliwości podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie odszkodowań dla pasażerów opóźnionych lotów. Jeżeli lot opóźniony jest o trzy godziny i więcej, pasażer ma prawo do odszkodowania.

Trybunał rozpatrując pytania prejudycjalne, zajmował się ponownie kwestią odszkodowania dla pasażerów opóźnionych lotów. Amtsgericht Köln–Sąd Rejonowy w Kolonii i Sąd Wyższej Instancji Anglii i Walii wystąpiły do Trybunału, aby uzyskać wyjaśnienia dotyczące zakresu orzeczenia w sprawie Sturgeon and Others. W pierwszym wypadku (C-581/10) niemiecki sąd rozpatruje spór pomiędzy pasażerami a liniami lotniczymi Lufthansa w sprawie opóźnienia lotu o ponad 24 godz. w stosunku do pierwotnego planu przylotu. W drugim wypadku (C-629/10) TUI Travel, British Airways, linie lotnicze easyJet i Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wszczęły postępowanie przed sądami w Wielkiej Brytanii, dotyczące odrzucenia ich wniosku przez Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego o nienakładaniu na nich obowiązku wypłaty odszkodowań pasażerom, których loty zostały opóźnione. 

Trybunał: Należy stosować zasadę równego traktowania
W wyroku z dnia 23.10. 2012 r. w połączonych sprawach C-581/10 i C- 629/10 ETS wskazał, że żaden przepis rozporządzenia 261/2004 nie przyznaje w wyraźny sposób zryczałtowanego odszkodowania pasażerom, którzy dowiedzą się w ostatniej chwili przed lotem lub nawet w trakcie lotu, że będzie on znacznie opóźniony i że dotrą do miejsca docelowego trzy godziny po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu lub później.
Przepisy przewidują wyrażnie odszkodowanie dla pasażerów lotów odwołanych. Przypomnijmy, że chodzi tu o zryczałtowane odszkodowanie dla pasażerów odwołanych lotów, które wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości lotu. Jednak jak podkreśla Trybunał, zasada równego traktowania wymaga, aby porównywalne sytuacje nie były traktowane w odmienny sposób, a sytuacje odmienne nie były traktowane w sposób jednakowy, chyba że takie traktowanie jest obiektywnie uzasadnione. Podobne stanowisko Trybunał zajął w sprawach połączonych Strugeon and Others C-402/07 i C-423/07. 

Odwołany jak opóźniony
Omawiany wyrok jest zatem potwierdzeniem dotychczasowej linii orzeczniczej. Jak podkreślił Trybunał w najnowszym orzeczeniu, należy uznać, że pasażerowie, których lot jest opóźniony oraz pasażerowie, których lot został odwołany, znajdują się w porównywalnych sytuacjach, dla celów odszkodowania na podstawie rozporządzenia nr 261/2004, ponieważ doznają podobnych niedogodności polegających na stracie co najmniej trzech godzin w stosunku do pierwotnego planu ich lotu. 

Pasażerom przysługuje równość
Pasażerowie z obu grup są praktycznie pozbawieni możliwości swobodnej reorganizacji podróży w wypadku poważnego wydarzenia związanego z lotem następującego na krótko przed nim lub w jego trakcie albo odwołania takiego lotu, które prowadzi do zaoferowania zmiany planu podróży. Jeżeli z jakiegoś powodu są oni bezwzględnie zmuszeni, by dotrzeć do miejsca docelowego w danym momencie, w żaden sposób nie mogą uniknąć straty czasu wynikającej z nowej sytuacji, ponieważ nie mają w tym względzie żadnej swobody. Mając to na uwadze, pasażerowie lotów opóźnionych nie mogą być traktowani w sposób odmienny od pasażerów korzystających z odszkodowania za odwołany lot na podstawie przepisów rozporządzenia. Jak wskazuje Trybunał, takie nierówne traktowanie nie jest należycie uzasadnione w świetle celów realizowanych przez rozporządzenie nr 261/2004. MS


WAŻNE
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłłą z opóźnienia w przewozie lotniczym osób, bagażu lub ładunku. Nie ponosi jednak odpowiedzialności za szkodę wynikłą z opóźnienia, jeśli udowodni, że on sam oraz jego pracownicy i agenci podjęli wszystkie rozsądnie konieczne środki, aby uniknąć szkody lub że niemożliwe było podjęcie przez nich takich środków.

Jeśli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowanego startu, wtedy ponosi odpowiedzialność.

W celu zapobiegania nierównemu traktowaniu wykładnię rozporządzenia nr 261/2004 należy realizować w ten sposób, że pasażerowie znacznie opóźnionych lotów mogą korzystać z odszkodowania takiego samego, jak pasażerowie lotów odwołanych.


2012-11-30

powrót

 
Ludzie

»




»Beata Górka
, Rafał Górka właściciele biura HolidayCafe.pl w Tarnowskich Górach, laureaci konkursu Agent Roku 2024  » więcej



Newsletter

»

Zamów newsletter