Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
Artykuły » Destynacje

»

Slovácko wabi turystów folklorem

Południowe rejony Czech dla większości Polaków to terra incognita. Tymczasem położony tam region Slovácko obfituje w wiele atrakcji. Turystów z Polski mają przyciągnąć przede wszystkim imprezy folklorystyczne, w których promocję angażuje się Czech Tourism.

W  zeszłym roku Republikę Czeską odwiedziło łącznie ponad 7,3 mln zagranicznych turystów. Z tego ponad 386 tys. stanowili Polacy, co uplasowało nas na czwartym miejscu pod względem przyjazdów do Czech. Przed nami znaleźli się Niemcy, Rosjanie i Słowacy.

Tylko niewielki procent z tej liczby trafił do regionu Slovácko, znajdującego się na południowym-wschodzie kraju, przy granicy ze Słowacją. – Polacy jeszcze zupełnie nie odkryli tego rejonu Moraw. Nie zdają sobie sprawy jak tu jest ładnie – potwierdza Marcin Herjan, kierownik działu sprzedaży w krakowskim biurze podróży Abdar. – W tamtym roku udało się nam tam wysłać tylko jeden autokar, a cały czas promujemy ten obszar, jako region oferujący wiele atrakcji, gdzie jest ogrom miejsc do zobaczenia, zamków, pałaców – mówi.

 Tradycja szansą dla turystyki

Slovácko pod względem atrakcji turystycznych zajmuje ważne miejsce na czeskiej mapie. – Jest to region, którego tradycje i unikalny folklor są wciąż żywe. To nas wyróżnia i tym chcemy przyciągać turystów – mówi Josef Hapák, szef Stowarzyszenia Rozwoju Turystyki Regionu Slovácko. Wśród najważniejszych atrakcji turystycznych Hapák wymienia tamtejsze winnice, zamki, pałace, folklor i architekturę ludową. Na Slovácku kultywowane są tradycje, które zostały wpisane do rejestru niematerialnego dziedzictwa kultury UNESCO. Chodzi o imprezę ludową Jazda Królów, która odbywa się co roku w maju w czterech miejscowościach: Hluk, Kunovice, Skoronice i Vlčnov. – Dzięki tej imprezie można lepiej poznać nasz region i jego walory – zaznacza Josef Hapák. Wydarzenie przyciąga setki tysięcy gości głównie z Czech i Słowacji, gdzie spotyka się z dużym oddźwiękiem medialnym, jako wydarzenie unikalne w skali świata. Teraz region Slovácko, a także Czech Tourism, zachęcają do uczestnictwa w Jeździe Królów inne nacje. Czeska narodowa organizacja turystyczna organizuje study toury dla przedstawicieli biur podróży, aby pomóc w tworzeniu programów wycieczek na Slovácko. – Sądzę, że w przyszłym roku włączymy Jazdę Królów do katalogu. Planuję zorganizować wycieczkę tylko pod tę uroczystość, w formie weekendowego wyjazdu – deklaruje Marcin Herjan z biura Abdar. Jak podkreśla impreza ma duży potencjał.

 

Kompleksowa oferta

Przy okazji przyjazdu na Jazdę Królów turyści mogą poznać również inne atrakcje regionu Slovácko. Wśród najważniejszych warto wymienić strefę zabytkową miasta Uherské Hradiště, Kanał Baty (Baťův kanál), po którym kursują statki wycieczkowe, a wzdłuż którego wiedzie nowa trasa rowerowa. W ciągu roku skorzystało z niej 250 tys. osób, a rejsy po kanale przyciągnęły 70 tys. osób. Sześć kilometrów od miasta Uherské Hradiště znajduje się najbardziej znany ośrodek kultu religijnego w Czechach, klasztor w Velehradzie, odwiedzany przez dziesiątki tysięcy pielgrzymów. Turystów z Polski może zainteresować także ze względu na polskie akcenty. Tuż obok kompleksu, zaledwie kilometr od klasztoru, znajduje się kolejna atrakcja – skansen archeologiczny w miejscowości Modrá. – Budowa skansenu kosztowała prawie 2 mln euro. Całość funkcjonuje już blisko dwa lata, a w pierwszym roku kompleks odwiedziło aż 130 tys. gości. Byli to głównie Czesi, ale też m.in. Słowacy – mówi Miroslav Kovarik, burmistrz miasteczka oraz inicjator tej inwestycji. Jest on też odpowiedzialny za wprowadzenie innej atrakcji – kompleksu Żywa Woda, ekspozycji słodkowodnej i botanicznej. Jego główną atrakcją jest staw, pod powierzchnią którego znajduje się oszklony tunel, skąd można obserwować życie wodne. Skansen i Żywa Woda wraz z trzygwiazdkowym hotelem usytuowanym pośrodku całego założenia, tworzą jeden rozległy kompleks. To tylko niektóre propozycje jakie oferuje Slovácko, a które umożliwiają touroperatorm zbudowanie bogatego i interesującego programu. Potencjał regionu jest duży, jednak kluczem do sukcesu pozostaje promocja i edukacja turystów.

 


23–26 maja, study tour po regionie Slovácko

 

 

2014-06-15

powrót

 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter