Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama

 
X FORUM BIUR PODRÓŻY

»

DEBATA

Za nami świetny rok, kolejny będzie ze wzrostami, ale z niższą rentownością

 

Dobra, ale przede wszystkim stała cena paliwa lotniczego i stabilna złotówka – te czynniki  sprzyjały w tym roku turystyce wyjazdowej. To dzięki temu, ale również dobremu produktowi i gotowości Polaków do wyjeżdżania za granicę ten rok był wyjątkowy, mówili touroperatorzy, którzy wzięli udział w debacie w czasie X Forum Biur Podróży.


Tradycyjnie zwieńczeniem merytorycznej części ogólnopolskiego Forum Biur Podróży, które w tym roku odbyło się już po raz dziesiąty, była debata touroperatorów. Udział w niej wzięli Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecosa, Semir Hamouda, dyrektor zarządzający Sun&Fun oraz Grzegorz Karolewski, dyrektor ETI w Polsce. Rozmowę moderował Tomasz Rosset, ekspert rynku turystycznego.

Pierwsza część rozmowy poświęcona była podsumowaniu mijającego roku. - To był wyjątkowy sezon, na który chyba nikt nie był przygotowany, mimo że z natury jesteśmy optymistami – mówił Piotr Henicz. Choć początkowo mogło się wydawać, że czynniki zewnętrzne nie będą branży sprzyjać, ostatecznie okazało się, że było inaczej. Stabilna złotówka, dobra, stała cena paliwa lotniczego i akceptacja wyższych cen przez klientów sprawiły, że wyniki są rekordowe. Ostatecznie wycieczki podrożały mniej niż początkowo przewidywano. - Trzeba było się postarać, żeby ten rok zepsuć – uważa Piotr Henicz i dodaje, że wszyscy touroperatorzy będą notować w tym roku świetne wyniki. Janusz Śmigielski przyznaje, że chociaż Grecos sprzedawał drożej, to oferty miały ostatecznie przystępne ceny. Dla tego touroperatora sezon nie był jednak łatwy. Pod koniec lipca wybuchły pożary na Rodos, co prawda tylko w południowej części wyspy, ale to zburzyło zaufanie do kierunku. Nadszedł czas zastoju sprzedaży, ostatecznie udało się ją przywrócić i znów zachęcić klientów do odwiedzenia tej wyspy.

Semir Hamouda również jest bardzo zadowolony z wyników. - To był wyjątkowy rok, urośliśmy o 30 procent po stronie przychodów, a zysk był trzykrotnie wyższy niż zakładaliśmy. To wynik mocnej złotówki i dobrej ceny paliwa – wyjaśnia. Grzegorz Karolewski odniósł się natomiast do marżowości, która jest wyzwaniem dla całej branży. Choć biuro przekroczyło plan, to jego dyrektor lubi działać wedle zasady „hungry wolf”, która oznacza, że zawsze można coś zrobić lepiej i więcej i właśnie w tej filozofii upatruje szansy.

 
Rozmowa nie mogłaby się odbyć bez pytania o perspektywy na kolejny rok. Zdaniem Piotra Henicza w 2024 roku nie uda się już osiągnąć takiej rentowności jak w tym roku. W turystyce nigdy nie ma linii wznoszącej – wykresy koniunktury są raczej sinusoidalne – jeden rok jest dobry, kolejny słabszy – to normalne. Z drugiej strony perspektywy są dobre – Polacy chcą i powinni wypoczywać, pensje rosną szybciej niż inflacja. W 2024 roku Itaka wyśle więcej klientów, ceny również skoczą, choć na razie trudno określić o ile. Klienci będą jeździć do hoteli lepszej jakości, pojawią się nowe miejsca, do których będzie można podróżować. Najważniejsze, żeby przedsiębiorcom nikt nie przeszkadzał, wówczas będą mogli w spokoju robić to, na czym się znają najlepiej. Janusz Śmigielski zapowiada, że Grecja co prawda zdrożeje, ale skok cen będzie niższy rok do roku niż w 2023 roku wobec 2022 roku. W przypadku tego kierunku duże znaczenie ma fakt, że do normalnej aktywności powróciły duże rynki zachodnie, a to sprawia, że kraj osiąga rekordowe wyniki. Wzrosty trzeba zakładać, jednak trzeba to robić racjonalne, by nie doprowadzić do nadpodaży takiej, z jaką mieliśmy do czynienia w 2018 roku.

W toku rozmowy wypłynął też temat wejścia na rynek dwóch touroperatorów, którym część rynku zarzuca dumping cenowy. Grzegorz Karolewski w tym kontekście mówi raczej o agresywnej strategii sprzedaży i przypomina, że nawet jeśli coś jest tanie, nie oznacza to jeszcze, że zostanie sprzedane. Pozostaje mieć nadzieję, że taka polityka nie będzie zbyt długo kontynuowana, a jej wpływ na biznes pozostałych niezbyt odczuwalny (...). MG
(fragment tekstu opublikowanego w grudniowym wydaniu Wiadomości Turystycznych)

Zobacz co było w programie Forum- Pobierz w pdf 


                
Obejrzyj galerię                   Do obejrzenia film z X Forum Biur


PARNERZY


 
Sylwetka

»




»Katarzyna Krawiczyńska, właścicielka biura Herkules Express w Słupsku  » więcej





Newsletter

»

Zamów newsletter